قاسم احمدی لاشکي گفت: طبق قانون هدفمندی یارانه ها باید ۳۰ درصد از منابع حاصل به تولید اختصاص پیدا می کرد حتی یک صدم آن نیز به تولید اختصاص پیدا نکرده و مجلس نیز وزرای مربوطه را برای پاسخ دهی بارها فراخوانده
کد خبر: ۸۸۵۰۷۰۷
|
۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۷

به گزارش خبرگزاری بسیج،قاسم احمدی لاشکي نماینده کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس و سید مهدی سیدی رئیس کارگروه آینده نگری شورای عالی انقلاب فرهنگی در برنامه گفتگوی ویژه خبری 2 اردیبهشت شبکه دو سیما به بررسی بیکاری تحصیلکرده ها و هدر رفت منابع انسانی و ملی پرداختند.

 

قاسم احمدی لاشکي نماینده کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در ابتدا در پاسخ به سوال  اول مجری برنامه پیرامون انباشت نیروی کار گفت:آمار ها پیرامون بیکاری درست نیست لذا، سطح تحصیلات افراد رو به افزایش است به طوری که وضعیت اشتغال را  نگران کننده کرده است.
 


وی با اشاره به اینکه تعریف درستی از بیکاری نداریم اظهار داشت: اینکه گفته می شود700-800 هزار نفر فارغ التحصیل داریم که به جامعه بیکار اضافه می شود یعنی چه این وسط اختلاف100 هزار نفری وجود دارد.


بحران بیکاری برای فارغ التحصیل ها ایجاد شده است


این نماینده کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به آمار ها و سرشماری نفوس و مسکن در سال95 گفت: بحران بيکاري برای فارغ التحصیل ها ایجاد شده است،نه آموزش ها نیاز محور است نه پژوهش ها.
 

احمدی لاشکي با اشاره به اینکه باید تعریف درستی از مفهوم بیکاری و اشتغال داشته باشیم ادامه داد: ما بیکاری افراد را چهار سال به عقب انداختم و این موضوع آسیب جدی برای کشور است.
 

وی با اشاره به اینکه 1/7 میلیون نفر دانشجو در دانشگاه آزاد داریم که بیش از 33-34 هزار هیات علمی دارد گفت: 20 میلیون متر مکعب فضای آموزشی ایجاد شده و این افتخار است.
 

انتظار داریم دولت هرچه سریعتر قانون برنامه ششم توسعه را ابلاغ کند


احمدی لاشکی در بخش دیگری از اظهاراتش با بیان اینکه در قانون بودجه ۹۶ و همچنین برنامه ششم توسعه شرکت های دانش بنیان را تقویت کرده ایم و برای این موضوع از صندوق توسعه ملی رقم هایی را در نظر گرفتیم گفت: از دولت انتظار داریم سریعتر قانون برنامه ششم توسعه را ابلاغ کند.


وی اعلام کرد: همچنین براساس یکی از مصوبات قانون برنامه ششم توسعه مقرر شده کارفرمایانی که نسبت به جذب افراد فارغ التحصیل دانشگاهی با مدرک حداقل کارشناسی حتی به صورت کارورزی نیز اقدام کنند از پرداخت سهم کارفرما و بیمه بیکاری برای مدت دو سال از تاریخ شروع به کار معاف خواهند شد.


این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه بخشی از آن چیزی که با آن مواجه هستیم ناشی از ضعف نظارتی مجلس بر مصوبات قانونی است خبر داد: کمیته ای در مجلس در حال شکل گیری است تا قانون را به گونه های بنویسیم که نظارت ما را تقویت کند.


این نماینده مجلس با بیان اینکه ما قانون زیاد می نویسیم و این موضوع باعث انباشت قوانین شده تصریح کرد،:باید بخش نظارتی مان غالب بر قانون نویسی های جدید شود.
 

وی با بیان اینکه در بحث آموزش امسال فضای فراوان دیده ایم به بندهایی از برنامه ششم توسعه اشاره کرد و گفت: براساس این سند اعلام کردیم که آموزش و پرورش ما براساس مهندسی نیروی انسانی ، سند تحول و نقشه جامع علمی کشور حرکت کند و دیگر اجازه نخواهیم داد هر طور که دوست داریم آموزش و پرورش را پیش ببریم.
 

وی افزود: همچنین سیستم سند تحول باید براساس سیستم ۳-۳-۶ اتفاق بیافتد و امسال نیز اعلام کردیم که ۵۱ درصد از دانش آموزان ما که هدایت تحصیلی شان نوشته می شود باید به حوزه فنی و حرفه ای بروند اما در این رابطه زیرساخت هایمان هنوز شکل نگرفته و ای کاش عجولانه عمل نمی کردیم.
 

این عضو کمیسیون آموزش افزود: همچنین آموزش فنی ما دو سال بود که براساس این مصوبه باید سه ساله شود اما ما آیا فضای آموزش به اندازه کافی داریم و آیا مربی در رشته های مختلف تربیت کرده ایم؟
 

سیدی رئیس کارگروه آینده نگری شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز تاکید کرد: ما نقشه جامع علمی کشور نوشتیم اما متاسفانه به درستی به آن توجه کردیم.
 

وی با بیان اینکه در نقشه جامع علمی کشور و سند تحول بنیادین همه مسایل پیش بینی شد گفت: باتوجه به خیل عظیم بیکاران در کشور  بخشی از فارغ التحصیلان رشته آن ها ارتباط زیادی با اجتماع ندارند و می شود برای آن ها دوره های مهارتی برگزار کرد.
 

وی خاطر نشان کرد: دولت باید طرح هایی ارایه دهد که فارغ التحصیلان با نیازهای بازار هماهنگ باشند و اگر این ار صورت نگیرد از یک طرف نیازهای بازار تامین نمی شود و از طرفی نیز فارغ التحصیلان مان بیکار می مانند.
 

سیدی افزود: ما ۲۷۰۰ مرکز آموزشی در کشور داریم که بسیاری از آن ها نیاز به آموزش های مهارتی دارند و باید این آموزش ها با آمایش سرزمینی همخوان باشد.
 

سید مهدی سیدی رئیس کارگروه آینده نگری شورای عالی انقلاب فرهنگی در این برنامه با اشاره به اینکه آمارگیری جامع نیروی کار را مرکز آمار انجام می دهد گفت: اگر تولید فعال باشد ، فارغ التحصیل می تواند جایی را برای خود پیدا کند لذا میان فارغ التحصیل و تولید ارتباط وجود دارد.


وی با اشاره به اینکه در برهه ای به شدت در رشته کامپیوتر هم در نرم افزار و هم در سخت افزار فارغ التحصیل داشتیم اما اکنون شاهدیم که فارغ التحصیلان این رشته به شدت با بیکاری روبرو هستند.
 

در کشور مرجعی برای اشتغال نداریم


سیدی با اشاره به اینکه سال آینده تعداد دیگری به فارغ التحصیلان اضافه می شود گفت: مرجع و توليتي برای اشتغال در کشور نداریم.
 

رئیس کار گروه آینده نگری شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: طبق تعریف سازمان جهانی کار اگر کسی حتی یک ساعت در هفته مشغول کار باشد شاغل محسوب می‌شود.
 

وی با اشاره به اینکه باید آمار بیکاری را در کشور بومی کنیم اظهار داشت: هرمی را یک زمان در کشور شروع به تغییر دادیم اما اکنون این هرم واژگون شده است.
 

سیدی با اشاره به اینکه یک زمانی افراد با دیپلم و فوق دیپلم سر کار می رفتند و کار خیلی خوبی داشتند گفت:از یک زمانی در کشور مدرک گرایی ترویج پیدا کرد.
 

حتی یک درصدم منابع حاصل از هدفمندی به تولید اختصاص پیدا نکرد

 

احمدی لاشکی در بحث هدفمندی یارانه ها نیز اظهار داشت: براساس قانون هدفمندی یارانه ها باید ۳۰ درصد از منابع حاصل به تولید اختصاص پیدا می کرد که حتی یک صدم آن نیز به تولید اختصاص پیدا نکرده و مجلس نیز وزرای مربوطه را برای پاسخ دهی بارها فراخوانده اما مجلس نهایتا تا این اندازه می تواند کارها را جلو ببرد.
 

این نماینده مجلس با بیان اینکه قبل از انقلاب ۶۰ درصد جمعیت در روستاها بودند که این رقم اکنون به ۲۴ درصد رسیده اظهار داشت: جمعیت جوان و فعال ما تا سال ۱۴۰۰ به ۶۱ میلیون نفر یعنی ۲/۵ برابر خطرات جمعیت جویای کار امروز خواهد رسید که اگر این موضوع را در نیابیم با بحران مواجه خواهیم شد.
 

سیدی نیز تاکید کرد: اگر چرخه تولید فعال شود فارغ التحصیلان را جذب خود می کند.

ارسال نظرات