رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور گفت: باید در حوادث ملی نقش و کارکرد ارگان‌ها را تعیین تکلیف کنیم که این موضوع اولویت ملی ما است.
کد خبر: ۸۸۵۰۶۵۰
|
۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۰

به گزارش سرویس بسیج جامعه پزشکی خبرگزاری بسیج، غلامرضا جلالی، رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور در این کنگره گفت: تهدیدات معمولاً به سه منشأ کلی دسته بندی می‌شوند، یکی حوادث طبیعی (تهیدات طبیعی)، حوادث غیر طبیعی (صنعتی) و دسته سوم حوادث طبیعی غیر انسان ساز هستند.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه فضای عمومی کنگره فضای مدیریت بحران و درمان است، تاکید ما بر دسته دیگر حوادث و تهدیدات فیزیولوژیک است که جان انسانها را می‌تواند تهدید کند.

جلالی، با بیان اینکه حضور در فضای جهانی، توسعه دانشگاه‌های مختلف و نزدیک شدن رشته‌های گوناگون به یکدیگر می‌تواند تهدیدات جدیدی را به ما معرفی کند، متذکر شد: در سال گذشته بیل گیتس، صاحب شرکت مایکروسافت در کنفرانس مونیخ که در آن درباره حوادث امنیتی جهانی صحبت می‌شود، سخنرانی کرد؛ وی تهدید هسته‌ای، تهدید اقلیمی و تهدیدات سلامت و بیولوژیک را تهدید جدی برای جهان دانست.

وی در ادامه افزود: بیل گیتس از یک جریان جدید خبر داد که ویروس‌هایی به عنوان ویروس‌های مصنوعی در حال ساخت هستند که حوزه مشترک سایبر و بیولوژیک را در برمی‌گیرند و در واقع امکان انتقال ویروس از طریق صفحه مانیتور و کامپیوتر را فراهم می‌کنند.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور تصریح کرد: در کشورها پروژه‌ای در دست است که تولید ویروسهایی با قابلیت انتشار از طریق مانیتور در حال جدی شدن است بنابراین آنچه که بیل گیتس بر آن تاکید می‌کند اینکه احتمال یک تلفات سنگین بزرگ آنفلوانزا مانند دوران جنگ جهانی اول و دوم را پیش‌بینی می‌کند.

وی با اشاره به پیشنهادات بیل گیتس مبنی بر اینکه ما باید زرادخانه‌ای متشکل از سلاحهای جدید زیستی، واکسنها داروها و فنون تشخیصی را راه اندازی کنیم، گفت: پیشنهاد بیل گیتس این است که باید یک آمادگی ایجاد کنیم تا همانند آمادگی ارتشها مدیریت اوضاع را انجام دهیم.

جلالی، تصریح کرد: ما باید این موضوع را یک هشدار جدی فرض کنیم و بیل گیتس تلفات بیش از صد میلیون را برآورد کرده است و اگر وارد تحلیل سیاسی نشویم و به این موضوع برداشت مثبت داشته باشیم، می‌توانیم به این موضوع به چشم یک هشدار جهانی نگاه کنیم.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: ساخت زرادخانه تشخیصی، ظهور و بروز ویروسهای مشترک سایبری، تجهیز و تولید آمادگیهای پدافند زیستی باید مورد توجه باشد.

نیازمند انسجام و پیوستگی زیرساختهای C.V.C بهداشت درمانی در حوزه دام و نبات هستیم

وی با تاکید بر اینکه به نظر می‌رسد که برای تهدیدات بیولوژیک نیازمند انسجام و پیوستگی زیرساختهای سی وی سی بهداشت درمانی در حوزه دام و نبات هستیم، یادآور شد: ما به عنوان بخشی از جامعه جهانی باید این آمادگی لازم را در کشور ایجاد کنیم تا به این شکل هر نوع بیماری را رصد، پایش و تشخیص دهیم؛ بنابراین یک شبکه سازی در کشور ضروری است.

نباید هیچ نوع شکاف راداری و تهدید راداری در کشور وجود داشته باشد

جلالی، ادامه داد: باید اوضاع رادارها و شبکه‌های راداری را بررسی کنیم که هیچ نوع شکاف راداری و تهدید در آن وجود نداشته باشد که در این باره ارتباط تشخیصی به لحاظ آموزش تخصصی زیرساختی نیروی انسانی بسیار لازم است همچنین سامانه نظارت و کنترل برای بخشهای مختلف ضرورت دارد.

وی با اشاره به اینکه در حوزه زیست شش حوزه انسان، غذا، محیط، دام، آب آشامیدنی و محیط زیست یک نظارت و کنترل منسجم و پیوسته را طلب می‌کند، متذکر شد: در این باره منهای شبکه جهانی اقدامات داخلی لازم است.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور در ادامه افزود: تقویت ساز و کارهای آمادگی بسیار مهم است؛ در این زمینه ما خیلی موفق نبودیم اما باید در حوادث ملی نقش و کارکرد ارگانها را تعیین تکلیف کنیم که این موضوع اولویت ملی ما است.

وی تاکید کرد: ما باید تقسیم کار ملی را با شبیه سازی ابولا در آفریقا پیگیری کنیم و شخصیتهای کشوری و لشکری را پیگیری فعال باشند که دکترین و استراتژی بحران یعنی چگونه جلو برویم و این موضوعی است که باید به آن پرداخته شود.

جلالی، به این موضوع تاکید کرد که ممکن است نیازمند امکانات و تجهیزاتی باشیم که باید تهیه شود همچنین باید آموزشهای فراگیر را در دستور کار داشته باشیم و در این باره با تمرین و تکرار به هماهنگی و هم افزایی برسیم.

وی درباره مقوله پدافند زیستی گفت: پدافند زیستی طیفی از اقدامات است که عمدتا فقط به مباحث پزشکی نمی‌پردازد بلکه اقداماتی از جنس تهدید شناسی، آلودگی، کنترل آلودگی امداد، نجات و درمان و اقداماتی مانند قرنطینه و انتظامی است.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور تصریح کرد: عملیات ردیابی، تعامل بیماری و منشا آن نیز در میان نیروهای مسلح دستگاههای انتظامی، اطلاعاتی و فرهنگی حائز اهمیت است.

وی در پایان از برگزارکنندگان هشتمین کنگره سلامت در حوادث و بلایا و سازمان بسیج جامعه پزشکی تشکر کرد.

قابل ذکر است: هشتمین کنگره سلامت در حوادث و بلایا به همت سازمان بسج جامعه پزشکی کشور در سالن بین المللی رازی دانشگاه علوم پزشکی ایران در حال برگزاری است و تا چهارم اردیبهشت ماه ادامه دارد. 

 

ارسال نظرات