نائب رئیس کمیسیون روابط خارجی سنای فرانسه عنوان کرد

بیکاری برای مردم فرانسه؛مهمتر از مسائل بین‌المللی

موضوع محوری کارزارهای تبلیغاتی نامزدهای ریاست جمهوری فرانسه بر فساد، پرونده‌های قضایی و ترس متمرکز است.
کد خبر: ۸۸۵۰۴۲۱
|
۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۷
به گزارش خبرگزاری بسیج،«ناتالی گوله»* نائب رئیس کمیسیون روابط خارجی و نیروهای مسلح سنایِ فرانسه در گفتگو با خبرنگار بین‌الملل تسنیم، به تحلیل شرایط انتخابات ریاست جمهوری این کشور که فردا یکشنبه (3 اردیبهشت) برگزار می‌شود، پرداخت.

به گفته گوله، مسائل سیاست خارجی متأسفانه به اندازه کافی در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه اثرگذار نیست و مطرح نمی‌شود. وی می‌گوید که مردم فرانسه بیشتر به مسائل ملی همچون بیکاری علاقه‌مند هستند. به گفته وی، تنها موضوع مرتبط با سیاست خارجی، مسئله اتحادیه اروپا است که برخی نامزدها بحث خروج از این اتحادیه موسوم به فرگزیت (Frexit) را مطرح می‌کنند.

وی در تحلیل خود از چگونگی اثرگذاری نتیجه انتخابات ریاست جمهوری فرانسه بر سیاست خارجی این کشور می‌گوید که طبق برنامه‌ها و بیانیه‌های اعلام شده توسط نامزدها، فرانسوا فیون و ماری لو‌پن، علیرغم موضوع «اشغال کریمه» از سوی روسیه، خواهان همکاری کامل با مسکو هستند.

انتقاد از عربستان، ابزاری برای کسب رأی در فرانسه است

این سناتور فرانسوی می‌گوید که در خصوص شورای همکاری خلیج (فارس)‌ و به طور خاص قطر و عربستان نیز مسأله مبارزه با افراط‌گرایی اسلامی مطرح است. به گفته وی، بیشتر نامزدهای ریاست جمهوری فرانسه به دلایل مختلف به شورای همکاری خلیج (فارس) حمله می‌کنند زیرا این نوع موضع‌گیری خیلی محبوبیت داشته و می‌تواند در کسب رأی به آن‌ها کمک کند.

با این حال وی فکر نمی‌کند زمانی که انتخاب شوند، در آنچه که «سیاست واقعی»‌ نامیده می‌شود، تغییری را اعمال کنند. به نظر وی، در قضیه فلسطین نیز اکثر نامزدها حمایت خود را از اسرائیل تقویت کرده‌اند، بدون اینکه امیدی برای به رسمیت‌شناختن دولت فلسطین وجود داشته باشد. «ایران نیز تا جایی که می‌دانم جزئی از مباحثات انتخاباتی نیست». اما مهمترین نکته مبارزه جمعی علیه تروریسم است. همچنین، فیون، لوپن و "دوپن آینان" وعده داده‌اند قواعد بسیار سختی برای مهاجرت برقرار کرده و علیرغم اصول قانون اساسی، اجتماعات مسلمان را کنترل کنند. آن‌ها روی ترس و موج اسلام‌هراسی سوار شده و در حال تبلیغات هستند.

به گزارش تسنیم،نائب رئیس کمیسیون روابط خارجی و نیروهای مسلح سنای فرانسه ابراز امیدواری کرد که کشورش نقش بزرگتری در عرصه جهانی ایفا کند. به گفته وی، فرانسه به خاطر روابط عالی خود با عربستان و ایران، بتواند نقشی مفید و کلیدی در برقراری گفتگو و اعتماد بین این دو قدرت منطقه‌ای ایفا کند.

شانس چندانی برای «فرگزیت» وجود ندارد

به گفته این سناتور فرانسوی، در شرایطی که سیاست ترامپ در قبال مسئه فلسطین غیرقابل پیش‌بینی است، «ما باید شانس خود را برای حل این مسئله امتحان کنیم. اگر بخواهیم واقع‌گرا باشیم، فکر می‌کنم که فرانسه ممکن است چشم‌اندازی نوینی از سیاست اروپایی را پیش گیرد، یک سیاست مشترک با آلمان که فاقد آن هستیم. اروپا یک قدرت بزرگ است اما برای قدرتمند و مؤثر بودن، باید به دنبال یک رویکرد و جهت یکسان بود، امری که هنوز تحقق نیافته است».

به نظر گوله، علیرغم چنین وضعیتی، شانس چندانی برای خروج یکی دیگر از اعضای اتحادیه اروپا از این بلوک قدرتمند وجود ندارد.

مردم فرانسه دیگر به سیستم (سیاسی) اعتمادی ندارند

وی در تشریح کارزارهای رقابت‌های ریاست جمهوری این کشور می‌گوید که تبلیغات انتخاباتی درباره برنامه، چشم‌انداز، امید و یا آینده نیست. بلکه درباره فساد، پرونده‌های قضایی، ترس و میانه‌روی است. وی می‌گوید این بدترین کارزار رقابت‌های ریاست جمهوری در تاریخ و در یک جو بسیار هراسناک بین المللی است، و بی‌اعتمادی مردم بسیار زیاد است. مردم علاقه‌ای به سیاستمداران ندارند و به دیگر به سیستم اعتمادی ندارند. گوله می‌گوید که برای پیش‌بینی نتایج بیش از تحلیلگر به یک پیش‌گو نیاز دارید.

========

پانویس:

* Nathalie Goulet
ارسال نظرات
آخرین اخبار