رییس شورای صنفی نمایش: فرصت تبلیغات در جم را از دست دادیم!
رییس شورای صنفی نمایش در صحبت‌هایی حاشیه‌ساز گفته است که امسال فرصت مناسبی مانند تبلیغات در شبکه‌های ماهواره‌ای را از دست دادیم.
کد خبر: ۸۸۵۰۳۲۹
|
۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۹
به گزارش خبرگزاری بسیج، درحالی‌که مسوولان فرهنگی دولت و نهادهای قضایی همگی بر ممانعت قانونی تبلیغ در شبکه‌های ماهواره‌ای اذعان دارند، رییس شورای صنفی نمایش در صحبت‌هایی حاشیه‌ساز گفته است که امسال فرصت مناسبی مانند تبلیغات در شبکه‌های ماهواره‌ای را از دست دادیم.

«ما امسال فرصت خوبی مانند شبکه جم را نداشتیم و سال گذشته تبلیغات بسیاری که این شبکه از فیلم‌های سینمایی پخش کرد، باعث شد تا فیلم‌ها به فروش خوبی برسند... امروز وضعیت ما از لحاظ تبلیغات خیلی بد است و حتی به من گفتند که تبلیغ فیلمت را به جم بده و از طرف دیگر من به چوب دو سرطلا تبدیل شدم. ازطرفی می‌گویند که چون رییس شورای صنفی نمایش است، فیلمش را در عید اکران کرده و از طرفی دیگر به‌دلیل جایگاه شغلی و کاری که دارم، نمی‌توانم تبلیغ فیلمم را به شبکه جم بدهم.»

جملات فوق بخش‌هایی از مصاحبه خبرگزاری کار ایران(ایلنا) با آقای همایون اسعدیان، کارگردان و رییس شورای صنفی نمایش است. اسعدیان که این روزها فیلم «یک روز بخصوص» خود را روی پرده دارد صریحاً عنوان می‌کند که عده‌ای به او این پیشنهاد را داده‌اند که تبلیغ و تیزرهای فیلم خودش را در اختیار شبکه ماهواره‌ای جم‌تی‌وی قرار دهد. اتفاقی که در نوع خودش در مقایسه ضوابط قانونی از یک‌سو و اظهارات مسوولان فرهنگی کشور از سوی دیگر حامل تناقض و پارادوکس بزرگی است.

اواخر سال گذشته بود که یکی از شعبات دادگاه انقلاب تهران آقای سعید کریمیان مسوول شبکه ماهواره‌ای جم را به دلیل تبلیغ علیه منافع ملی کشور، غیابا محکوم به حبس کرد. با این احتساب هرگونه همکاری با این شبکه ماهواره‌ای مشمول همکاری با شبکه‌های معاند قرار گرفته و قابل پیگیری قضایی است. سوای این موضوع، نفس همکاری با این شبکه‌ها از نظر قانونی هم محل اشکال است.

طبق قانون ممنوعیت استفاده از ماهواره و تجهیزات مربوط به آن، هر گونه همکاری با شبکه‌های ماهواره‌ای معاند خلاف ضوابط و قوانین است. قانون‌گذار حتی به‌طور مشخص، سفارش و پخش آگهی‌های تبلیغاتی بازرگانی را هم مشمول قاعده همکاری دانسته و آن را خلاف ضوابط معرفی می‌کند. سوای این موضوع، مرکز تبلیغات و اطلاع‌‎رسانی وزارت ارشاد هم از مراکزی است که نسبت پخش تبلیغات و تیزرهای بازرگانی از شبکه‌های ماهواره‌ای معاند دارای ماموریت‌های قانونی است.


آنچه از ماموریت‌ها و وظایف این مرکز بر می‌آید آن است که این مرکز وظیفه دارد نسبت به همکاری با شبکه‌های معاند، تدابیر مناسب اندیشیده و آنها را در فضای رسانه‌ای و تبلیغاتی کشور به اجرا درآورد. با این احتساب، چگونه می‌توان در مقام رییس شورای صنفی نمایش چنین ادعایی را مطرح و باب استفاده از ابزارهایی را باز کرد که با مر صریح قوانین در تعارض است؟

جالب آنکه این موارد نه فقط از نگاه قوانین و دستگاه قضا بلکه از نگاه مسوولان رده اول فرهنگی کشور هم محل تأمل است.

 آقای سیدرضا صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هفته گذشته با بیان اینکه تبلیغات بازرگانی محصولات فرهنگی در شبکه‌های ماهواره‌ای خلاف قواعد و ضوابط قانونی است، گفته بود: «ما ابلاغیه‌های این موارد را ابلاغ کرده‌ایم و هنرمندان زیادی هم آن را رعایت کرده‌اند.» وی همچنین گفته بود که در مقام و جایگاه وزارت ارشاد با این‌گونه اقدامات مخالف است.

نکته دیگری که از گفت‌وگوی رییس شورای صنفی نمایش با خبرگزاری کار ایران قابل استخراج است، ارتباط نسبی این شبکه ماهواره‌ای با بدنه سینمای ایران برای گرفتن سفارش تبلیغ است. به این بخش از گفته‌های اسعدیان دقت کنید: «امروز وضعیت ما از لحاظ تبلیغات خیلی بد است و حتی به من گفتند که تبلیغ فیلمت را به جم بده!» با این احتساب گویا هستند افراد و گروه‌هایی در داخل کشور که کارشان دلالی‌های این چنینی برای شبکه‌های ماهواره‎ای  است. دلالانی که بدون توجه به آثار و تبعات این اقدمات برای اصحاب فرهنگ و رسانه، صرفاً در پی سود شخصی خودند.
 منبع: صبح نو
ارسال نظرات