خبرهای داغ:

تحقق اقتصاد مقاومتی با آرزوهای كوچک

وقتي با موجود زنده سر و كار داري، بايد بالاي سرش باشي؛ تا وقتي خودت بالاي سرشون نباشي، كارت پا نمي گيره. براي همين بود كه وقتي گاوداري را راه انداختم يك خانه هم در محل گاوداري ساختم و از همان موقع تا الان آنجا زندگي مي‌كنم و خيلي هم راضي‌ هستم.
کد خبر: ۸۸۴۹۹۶۵
|
۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۶

به گزارش خبرگزاری بسیج از کرمانشاه، شنیدن این حرف‌ها از مرد جوانی که 40 سالگی اش را پشت سر گذاشته خیلی شیرین است، در کنار این شیرینی، وقتی با "همسرش” صحبت می‌کنی و او از تلاش‌ها و تجربه‌هایشان در حوزه کار و زندگی شخصی صحبت می‌کنند، محال است با خودت نگویی”چه خوبه آدم اینطوری باشه و اینقدر فعالیت کنه”.



  • رسیدن محمد رسولی به جایگاهی که قرار است در این مصاحبه فراز و فرودهایش را بشنویم دلیلی شد برای اینکه با او به گفت و گو کنیم و از زیر و بم کارش سر دربیاوریم. اتفاقا او هم از آن آدم‌هایی است که زیر و بم کارش را می‌گوید و مثل خیلی‌ها ترسی از این ندارد که کسی کارش را یاد بگیرد و خدای نکرده روی دستش بلند شود.

 

 



چطور شد که شروع کردید تا در زمینه گاوداری فعالیت کنید؟

بعد از ازدواج کردن، چون همسرم خودشان گاوداری داشتند و من هم دوست داشتم وارد این کار شوم به دلیل اطلاعات همسرم از پرورش گاو، من هم این کار را آغاز کردم ، البته داستان شروع کارم به آرزوی دوران کودکیم بر می گردد چون همیشه دوست داشتم یک گاو داشته باشم چرا که آنها موجودات زنده ای هستند که گویا تمام حرکاتشان با انسان ها حرف می زند.



اطلاعاتی برای نگهداری از گاوها داشتید؟


نه یادم هست که وقتی برای گرفتن وام رفتم؛ افرادی که در جهاد کشاورزی بودند از من پرسیدند مگر تو می‌توانی گاو نگهداری کنی و طرز مراقبت از گاو را بلد هستی؟



با اینکه اطلاعات زیادی نداشتم ولی با اعتماد به نفس جواب دادم: چرا نمی‌توانم،بچه روستا هستم.اطلاعات کمی داشتم ولی هر بار که با دامپزشک روبه‌رو می‌شدم، از او اطلاعاتی می گرفتم و از همسرم نیز کمک گرفتم و این اطلاعات آرام آرام بیشتر شد و الآن به گونه‌ای شده است که می توانم همه کارهای مربوط به گاوها را خودم انجام دهم و در مواقع ضروری با تلفن نسخه بگیرم.

 

 

 

الآن چند گاو دارید؟


الآن حدود 20 گاو در گاوداری‌مان داریم که برای هر کدامشان هم یک اسم گذاشته‌ام.

 

 

 

برای این‌که کار را وسعت دهید چقدر تلاش کردید؟


خیلی زحمت کشیدیم. من و همسرم شبانه‌روز کار کرده‌ایم تا گاوداری را به اینجا رسانده‌ایم. البته بسیج سازندگی هم خیلی از ما حمایت کرده‌اند. در این مدت 30 میلیون تومان وام گرفته و پرداخت کرده‌ایم. وام برای علوفه و وام برای گاو شیری. من از صفر شروع کردم و اکنون پس از چند سال به اینجا رسیده‌ام.

 



واکنش همسرتان نسبت به این کار چه بود، از ابتدا با شما هم عقیده بودند یا اینکه مخالفت می‌کردند؟
از همان سال اول که اولین گاو را خریدم مرا تشویق می کردند. در اصل من و همسرم همیشه در کنار هم و پشتیبان هم بودیم. در کشاورزی و دامداری دست به دست هم دادیم و یکدیگر را تنها نگذاشتیم تا این که دامداری رونق گرفت.
 

کار کردن در دامداری چقدر دشوار است؟

خیلی باید تلاش کرد. شب‌ها با همسرم به آنها رسیدگی می‌کنیم. گاه شده که نیمه‌های شب برای یک هفته ناچار بودیم به گاوها سر بزنیم و بالای سرشان باشیم تا وقتی هنگام زایمان‌شان فرا می‌رسد به آنها کمک کنیم تا دچار مشکل نشوند. گاوها به مراقبت زیادی نیاز دارند.

 


با وجود سختی کار در گاوداری، چه چیزی به شما انرژی می‌دهد و خوشحالتان می‌کند؟

پس از تولد گوساله‌ها من انرژی می‌گیرم.



وقتی که خسته می‌شوید چه کاری برای رفع خستگی می‌کنید؟

هیچوقت خسته نمی‌شوم. اگر روح خسته نباشد، جسم خسته نمی‌شود. اگر گاهی پیش آید که احساس خستگی کنم، خدا را شکر می‌کنم.



روزی چند ساعت کار می‌کنید؟

از 7 صبح تا 10 صبح من و همسرم کار می‌کنیم و از ساعت 3 عصر تا 8 شب هم کار را ادامه می‌دهیم. یک نیمه شب هم برای شیر دادن به گوساله‌ها باید به دامداری برویم.



برای این که یک گاو بهتر و بیشتر شیر بدهد چه کاری میکنید؟

به گاو هر چه بیشتر رسیدگی شود و غذایش بهتر باشد، شیر هم خوش‌طعم‌تر و خوشمزه‌تر و بیشتر می‌شود.



برای خوش‌طعم شدن شیر چه می‌کنید؟

از کنسانتره، ذرت علوفه‌ای، پرس یونجه به گاوها می‌دهیم و بهداشت شان را بیشتر رعایت می‌کنیم.



چه آرزویی دارید؟

هیچوقت دستمان جلوی کسی به نیاز دراز نشود. آرزو دارم امکانات مالی‌ام آنقدر زیاد شود که گاوداری‌ام را پیشرفت دهم و برای جوانان اشتغالزایی ایجاد کنم.

 

سرمایه یک دامدار چیست؟

گاو و گوساله‌اش.

 

دوست داری در گاوداری‌ات چند گاو داشته باشی؟

هزار گاو.

هدف نهایی‌تان چیست؟

در سایه تلاش چرخه اقتصاد کشور بیشتر بچرخد و در کنار آن چرخه دامداری ما نیز بچرخد.



برای چند نفر شغل ایجاد کره اید ؟

در حال حاضر 5 نفر به صورت مستقیم مشغول به کار هستند.



سخن آخر شما ...؟

جوانان دنبال شغل باشند و به مدرک اتکا نکنند و قبل از شروع به اشتغال بازار کار را رصد کنند.و در این راستا هم بسیج سازندگی طرح های خوبی در زمینه اقتصاد مقاومتی و اشتغال زایی دارد و اگر جوانان می خواهند موفق شوند به بسیج سازندگی مراجعه کنند و از وام های اشتغال زایی استفاده کنند.

ارسال نظرات