خبرهای داغ:
عضو مجلس خبرگان رهبری در خوزستان گفت: اکنون حداقل یک میلیارد و ۲۶۰ میلیون متر مکعب آب برداشت می‌شود این برخلاف مصوبه شورای عالی آب کشور است و میزان آب منتقل شده فراتر از آب شرب هست مصارف صنعت، کشاورزی و حتی فضای سبز را نیز تامین می‌کند.
کد خبر: ۸۸۴۹۹۴۵
|
۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۳
آیت‌الله محسن حیدری امروز در همایش آب، حیات زمین با اشاره به حضور نیافتن مسئولان خوزستان اظهار داشت: جای خالی حضور مسئولان استانی در همایش آب قابل مشاهده است و باید نسبت به مسئله حیاتی آب اهتمام بیشتری صورت گیرد.

وی با بیان اینکه محیط زیست دغدغه همه انسان‌های فکور و مسئول است، افزود: محیط زیستی که مردم در آن زندگی می‌کنند باید سالم و داری استانداردهای لازم باشد در حقیقت محیط زیست یک مسئله اجتماعی است و در قالب مسائل سیاسی نمی‌گنجد.

عضو مجلس خبرگان رهبری در خوزستان گفت: محیط زیست در خوزستان در آستانه بحران و یا وارد بحران شده که ریزگردها و گرد و غبار نشانه بارز به هم‌خوردن اکوسیستم‌ و این یک بحران جدی است که همه دستگاه‌های اجرایی و آحاد مردم درگیر آن هستند.

وی با بیان اینکه لازم است همایش‌های علمی برای یافتن علل و عوامل به وجود آمدن این وضعیت کنونی برگزار شود، بیان کرد: به اعتقاد ما علت العلل بهم‌خوردن اکوسیستم آب و انتقال آب از سرشاخه‌های رودخانه‌های خوزستان به دیگر استان‌ها است اگر این کار صورت نمی‌گرفت مشکلات کنونی پیش نمی‌آمد.

آیت‌الله حیدری تصریح کرد: ریزگرد و گرد و غبار نشانه‌های بارز بحران حاصل از انتقال آب هستند اما مشکلات دیگر پشت پرده هستند و هنوز نمایان نشدند. بنده به عنوان یک خوزستانی هشدار می‌دهم که نباید با مسئله انتقال آب و محیط زیست با سهل‌انگاری رفتار شود به دلیل اینکه مشکلات نه تنها خوزستان بلکه تمام کشور را در برمی‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه انتقال آب خوزستان از 70 سال گذشته آغاز شده، عنوان کرد: توجیهی که مرکز نشینان برای انتقال آب از خوزستان داشتند مبنی بر این بود که در" استان خوزستان آب‌های زیادی وجود دارد و به جای اینکه به خلیج فارس سرریز شود به استان‌های دیگر انتقال داده شود" و این توجیه مبنای تصمیم‌گیری شده است.

سوء فهم  تحلیلی در طرح انتقال آب

عضو مجلس خبرگان رهبری در خوزستان ادامه داد: به نظر بنده در مسئله انتقال آب یک سوء فهم  تحلیلی حاکم بوده و به جای اینکه مسائل را ملی بنگرند یک نگاه بخشی‌ صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه خوزستان یک جلگه حاصلخیز ویژه‌ای است، توضیح داد: خوزستان از نظر آب ، خاک، هوا و آفتاب بی‌نظیر است و اگر این استعداد‌های بالقوه بالفعل شود 2برابر نیازهای غذایی کشور را برطرف می‌کند و کشور را در مقابل تحریم‌های بین‌المللی بیمه می‌کند.

آیت‌الله حیدری با اشاره به طرح 550 هزار هکتاری مقام معظم رهبری خاطر نشان کرد: خوزستان 2 میلیون هکتار قابل آباد شدن دارد و شرط اساسی اجرای طرح مقام معظم رهبری باقی ماندن آب در داخل استان است اگر" آب رودخانه‌های خوزستان مانند گوشت نذری تیکه تیکه شود این ثروت ملی از بین می‌رود" خوزستان تنها فقط از نظر نفت نیست که کشور را سرپا نگه‌داشته است از نظر کشاورزی نیز چنین قدرتی را دارد.

وی تاکید کرد: بخشی‌نگری برخی تصمیم‌گیران استان اصفهان که در دولت نفوذ دارند نگاه بخشی خود را تحمیل می‌کنند و سرمایه بزرگ کشور که در خوزستان وجود دارد  را باطل نگه‌میدارند بنابراین اگر به طرح انتقال آب خیانت نگوییم یک اشتباه استراتژیک است.

عضو مجلس خبرگان رهبری در خوزستان بیان کرد: در حال حاضر  کارشناسان بیان می‌کنند اگر 340 میلیون متر مکعب در سال به 4 استان منتقل شود برای مصرف شرب کفایت می‌کند در حالی اکنون حداقل یک میلیارد و 260 میلیون متر مکعب برداشت می‌شود این برخلاف مصوبه شورای عالی آب کشور است و میزان آب منتقل شده فراتر از آب شرب هست و صنعت، کشاورزی و حتی فضای سبز را تامین می‌کند.

خوزستان از نظر فضای سبز در سطح پایینی قرار دارد

وی تصریح کرد: خوزستان از نظر فضای سبز در سطح پایینی قرار دارد سرانه هر خوزستانی از نظر فضای سبز تنها 12 متر، سرانه فضای سبز در کشور 15 متر و اما سرانه فضای سبز در اصفهان 27 متر است." عدالتی در کار نیست بلکه بحث چپاول است".

آیت‌الله حیدری با بیان اینکه برخی از مسئولان استان اصفهان از مقام و موقعیت خود سوءاستفاده می‌کنند، افزود: با توجه به اینکه محیط زیست تاکنون هیچ مجوزی برای انتقال آب صادر نکرده بنابراین انتقال آب غیرقانونی صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به نهال کاری 40 هزار هکتار از کانون‌های ریزگرد گفت: با وجود اینکه علت ریزگردها انتقال آب است نهال کاری کار شایسته نیست و برای معالجه به راه‌های انحرافی کشیده شدند. 40 هزار هکتار از کانون‌ها تقریبا 5 درصد کل کانون‌های گرد و خاک است و برای نهال کاری این 5 درصد کانون 5 سال زمان نیاز است در نتیجه اگر بنا هست که 100 درصد کانون‌ها را نهال کاری کنیم باید یک قرن صبر کنیم تا مشکل ریزگردها حل شود.

عضو مجلس خبرگان رهبری در خوزستان با بیان اینکه نرخ بیکاری خوزستان 25 درصد است، تاکید کرد: باید مسائل با روشنگری روشن شود و با یک عزم ملی بدون توجه به بخشی‌نگری خطرات سیاست انتقال آب را به مسئولان مرکز نشین برسانیم.

ارسال نظرات
پر بیننده ها