سن گندم یک آفت همگانی است و لذا عملیات مبارزه با استفاده از توان کارشناسی بخش خصوصی و دولتی انجام می گیرد.
کد خبر: ۸۸۴۹۷۴۲
|
۳۱ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۳
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج زنجان، مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان گفت: با توجه به بارندگی های فصل پاییز و پایین بودن سطح سبز گندم در مناطق مختلف استان امسال شرایط برای شیوع آفت سن در گندمزارها بویژه در مزارع دیم مساعد است و لذا کشاورزان باید مبارزه و کنترل این آفت را جدی بگیرند.

ربابه شب خیز با بیان اینکه در حال حاضر در برخی شهرستان های استان ریزش های اولیه انجام گرفته است، افزود: با توجه به بارش های پیاپی و شرایط جوی امسال ریزش آفت سن در استان تدریجی خواهد بود.

وی اظهار داشت: هم اکنون کارشناسان بخش خصوصی و دولتی به طور مستمر در حال پایش اماکن و مزارع هستند و به محض مساعد شدن شرایط آب و هوایی عملیات مبارزه برای کنترل آفت سن در استان آغاز خواهد شد.

شب خیز ضمن تاکید بر اهمیت مبارزه به موقع علیه آفت سن بویژه سن مادر تصریح کرد: هرچقدر در مبارزه با سن مادر موفق تر عمل شود به همان میزان جمعیت سن پوره کم تر شده و عملیات مبارزه با پوره کاهش پیدا خواهد کرد.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان به عملیات موفقیت‌آمیز مبارزه و کنترل آفت سن طی سال گذشته در این استان اشاره و عنوان کرد: سن گندم یک آفت همگانی است و لذا عملیات مبارزه با استفاده از توان کارشناسی بخش خصوصی و دولتی انجام می گیرد.

وی بیان داشت: عملیات مبارزه با سن مادر بایستی قبل از تخم ریزی انجام گرفته و زمانی آغاز شود که حدود 80 تا 90 درصد اماکن تخلیه شده باشد در غیر این صورت مبارزه و سمپاشی علیه آفت بی فایده خواهد بود.

شب خیز تشخیص زمان دقیق مبارزه با آفت سن را بسیار مهم دانست و بیان کرد: با توجه به آغاز عملیات مبارزه با سن گندم در سه شهرستان ابهر، سلطانیه و خرم دره، با توجه به شرایط جوی کشاورزان باید از فرصت های محدود به وجود آمده برای مبارزه نهایت استفاده را ببرند.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان تاکید کرد: کشاورزان در مناطق مختلف استان برای مبارزه با سن گندم کاملا آماده باشند که به محض اعلام آغاز عملیات مبارزه با این آفت، اقدام به سمپاشی کنند.

وی متذکر شد: سمپاشی بهتر است در ساعات اولیه صبح انجام گرفته و از سمپاشی در شرایط وزش باد خودداری شود.

شب خیز سطح عملیات مبارزه با سن گندم طی سال گذشته در استان زنجان را 115 هزار هکتار اعلام کرد و افزود: پیش بینی می شود امسال در صورت مساعد بودن شرایط آب و هوایی در سطح 125 هزار هکتار با آفت سن در استان عملیات مبارزه انجام گیرد.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان تاکید کرد: چنانچه کشاورزان در مبارزه با آفت سن کوتاهی کنند مراکز خرید گندم سن زده را خریداری نکرده و در صورت خرید نیز کشاورز مجبور به تحویل گندم با قیمت بسیار پایین خواهد شد. همچنین در صورت کوتاهی در انجام به موقع عملیات مبارزه سن ها مجددا به اماکن برگشته و نهایتا با افزایش جمعیت آفت، عملیات مبارزه برای سال های بعد دشوراتر خواهد شد.

شب خیز در پایان با اشاره به تقارن انجام عملیات مبارزه علیه پوره سن با ماه مبارک رمضان از کشاورزان خواست تا عملیات مبارزه با سن مادر به موقع و دقیق انجام گیرد تا عملیات مبارزه و جمعیت پوره و نهایتا سمپاشی در ماه رمضان کاهش یابد.

ارسال نظرات