استاندار زنجان:

خدمت به جامعه کشاورزی با جلوی واردات به کشور

به هر میزان جلوی واردات به کشور را بگیریم به جامعه کشاورزی خدمت کردیم و موجبات تقویت آن را فراهم آوردیم و در این زمینه خودمان را مکلف به حل مشکلات کشاورزان می دانیم.
کد خبر: ۸۸۴۹۶۷۵
|
۳۱ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۶

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج زنجان، استاندار زنجان در همایش تبیین اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال در حوزه کشاورزی استان، با بیان اینکه دولت در طی سه سال گذشته 9 هزار روستا را تحت پوشش گاز طبیعی برده است، گفت: در این زمینه و در استان زنجان تعهد گازرسانی به 360 روستا ایجاد شده بود که تاکنون، اجرای این طرح در بیش از 160 روستا محقق شده و مشعل گاز در خانه های مردم روستا روشن شده است.

اسداله درویش امیری افزود: مبنای کار دولت در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی در بخش کشاورزی، افزایش بهره وری از آب، خاک و جایگزینی واردات در کشور است.

وی با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی طی چند سال اخیر در دستور کار نظام جمهوری اسلامی قرار گرفته است، اظهار داشت: همه ارکان تصمیم گیر در کشور موظف و مکلف به مقاوم کردن اقتصاد کشور شدند.

استاندار زنجان افزود: اقتصاد ایران در یک قرن گذشته متکی به نفت بوده و قیمت نفت نیز مطابق با قیمت جهانی مشخص می شد که در این راستا تصمیمات شرکت های آمریکایی-صهیونیستی و انگیسی در بازار جهانی تعیین کننده است.

مقام عالی اجرایی استان با اشاره به نوسانات قیمت نفت در بازار جهانی، تاکید کرد: قیمت نفت از 7 دلار تا 140 دلار را در کشور تجربه کردیم و متاسفانه در قیمت 140 دلار نیز اتفاقات تلخی در کشور افتاد که مطابق شان و منزلت یک کشور انقلابی و متدین نبود. به طوری که اقتصاد کشور نباید متکی به نفت باشد و باید بر بازوان پرتوان تولید در بخش های مختلف اقتصادی کشور متکی بود.

وی با بیان اینکه توسعه در هر کشوری باید با پایبندی به نظام برنامه ریزی صورت گیرد، اظهار کرد: بسیاری از مشکلاتی که در این همایش عنوان شد ناشی از خروج از نظام برنامه ریزی کشور است، زیرا بدون مطالعه و برنامه ریزی نمی توان جامعه را اداره کرد و کسی نمی تواند پاسخگوی پیامدهای خروج از نظام برنامه ریزی کشور باشد.

درویش امیری تحقق اقتصاد مقاومتی را در گرو پایبندی به نظام برنامه‌ریزی و مطالعه در کشور عنوان کرد و یادآور شد: چنانچه توسعه در هر جامعه ای بر مبنای مطالعه و برنامه ریزی محقق شود، توسعه پایدار خواهد بود. البته باید در توسعه کشور منافع ملی مقدم بر منافع شخصی باشد چراکه با حفظ منافع ملی، منافع شخصی نیز محقق می شود و سیاست اقتصاد مقاومتی تامین منافع ملی در کشور است.

استاندار زنجان بهره‌گیری درست و اصولی از منابع آبی و خاکی را مورد تاکید قرار داد و خاطر نشان کرد: در حوزه کشاورزی باید استفاده بهینه و درستی از منابع آبی و خاکی صورت گیرد و از آنجایی که منابع کشور محدود است، لذا استفاده صحیح از آن ضروری است. در این راستا یکی از سیاست ها در حوزه کشاورزی که در راستای سیاست های اقتصاد مقاومتی بوده، استفاده درست و بهینه از منابع آب است.

وی با بیان اینکه در سطح کشور برای استفاده بهینه از منابع آبی توسعه آبیاری نوین در اراضی کشور صورت گرفته است، افزود: یک میلیون و 500 هکتار از اراضی کشاورزی کشور تحت پوشش آبیاری نوین قرار گرفته است و در استان زنجان نیز مطابق مصوبه هیئت دولت در سفر رئیس جمهور به استان تعهداتی ایجاد شده بود که تاکنون 12 هزار هکتار از اراضی استان تحت آبیاری نوین قرار گرفته و 10 هزار و 400 هکتار نیز در دست بررسی و اقدام است.

درویش امیری به خودکفایی کشور در تولید گندم طی سال 95 اشاره کرد و گفت: این افتخار با دستان پرتوان کشاورزان کشور محقق شد و نباید به راحتی از کنار این افتخار بزرگ عبور کنیم. به طوری که در سال 95 بیش از 14 هزار میلیارد تومان با خرید تضمینی گندم پول بر سر سفره کشاورزان ایرانی رفته است و در استان زنجان نیز 500 میلیارد تومان خرید تضمینی گندم موجب شد عواید آن بر سر سفره کشاورزان استان برود. این در حالی است که در سال 92 با دلارهای و سرمایه کشور و واردات گندم از کشورهای دیگر پول بر سر سفره کشاورزان پاکستانی، هندی و برزیلی رفته بود.

استاندار زنجان خودکفایی گندم در کشور را دارای چند خروجی مهم برشمرد و تاکید کرد: استفاده از محصول داخل، قدردانی و استفاده از دسترنج کشاورزان کشور و خودکفایی در تولید محقق شده است. به طوری که با این خودکفایی محتاج کشاورزان خارجی نیستیم و این دستاوردها یعنی تحقق اهداف و سیاست های اقتصاد مقاومتی در کشور که دولت پیگیری کرده است.

وی در ادامه اجرای طرح جامع نظام سلامت در کشور را یادآور شد و گفت: دولت با اجرای طرح تحول نظام سلامت دغدغه روستائیان برای درمان را کاهش داد. به طوری که امروز بیش از 10 میلیون نفر در کشور از این خدمات بهره می برند.

درویش امیری با بیان اینکه نظام نتوانست به همه امور کشاورزی بپردازد، افزود: در دوره های مختلفی که دولت ها فعالیت کرده اند تفاوت فاحشی در عملکردها دیده می شود. در حوزه کشاورزی با حمایت های صورت گرفته تولید شکر در کشور به یک میلیون و 600 هزار تن رسیده است که این میزان تولید به دلیل حمایت از تولیدکنندگان چغندر و نیشکر کشور بوده است.

استاندار زنجان محور فعالیت دولت را در پیروی از رهنمودهای رهبری عنوان کرد و ادامه داد: افزایش بهره وری از آب و خاک و جلوگیری از واردات جزو سیاست های مهم دولت محسوب می شود. به طوری که اعتقاد داریم به هر میزان جلوی واردات به کشور را بگیریم به جامعه کشاورزی خدمت کردیم و موجبات تقویت آن را فراهم آوردیم و در این زمینه خودمان را مکلف به حل مشکلات کشاورزان می دانیم.

وی با بیان اینکه برای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی باید استمرار در فعالیت ها داشته باشیم، افزود: باید اقدامات سال های اخیر ادامه داشته باشد. البته از جامعه کشاورزی استان انتظار داریم در مدیریت منابع آبی و خاکی اهتمام جدی داشته باشند. در این راستا باید گفت افزایش بهره وری در این بخش مطابق سیاست های دولت مورد انتظار می باشد.

درویش امیری از توقف صدور مجوز تولید ماهی در حوزه قزل اوزن و منطقه ماهنشان خبر داد و گفت: صدور مجوز جدیدی در این مناطق صورت نخواهد گرفت و مجوزهای قبلی نیز مدیریت مناسبی می شوند.

استاندار زنجان به مشکل مطرح شده در خصوص بازار هدف محصولات کشاورزی اشاره کرد و یادآور شد: این مشکل در سایر بخش های اقتصادی نیز وجود دارد. به طوری که ورود به بازارهای جدید به دلیل تحریم های ظالمانه مشکل بوده و با این حال در صادرات توفیقاتی خوبی برای استان محقق شده است. البته اعتقاد داریم موفقیت صادرات سایر بخش ها را ب باید به بخش کشاورزی نیز تسری دهیم. به طوری که مجموع صادرات استان در سال 94 به میزان 228 میلیون دلار بوده که در پایان سال 95 به 308 میلیون دلار رسیده که رشد قابل توجهی است.

وی به انتظار دولت از کشاورزان پرداخت و گفت: انتظار داریم محصولاتی تولید شود که توان رقابت در بازارهای جهانی را داشته باشند، زیرا باید محصولات مرغوب با توان رقابتی تولید کنیم.

درویش امیری به اقدامات حمایتی دولت از بخش کشاورزی اشاره کرد و گفت: 217 واحد تولیدی بخش کشاورزی از اردیبهشت سال گذشته تا پایان اسفند در کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان مطرح و بررسی شده که اقدامات مناسبی نیز برای کمک به آنها شده است. همچنین 176 پرونده حوره کشاورزی استان در طرح رونق مطرح و پاسخ مثبت گرفتند.

ارسال نظرات
آخرین اخبار