شهردار تبریز در دیدار با گروه باستان‌شناسان آلمانی تاکید کرد؛
شهردار تبریز با اشاره به حمایت‌های شهرداری تبریز از طرح احیای مجموعه تاریخی ربع‌رشیدی، خاطرنشان کرد: شهرداری تبریز، با در نظر داشتن پیشینه فاخر ربع‌رشیدی، حمایت از این مجموعه را مدنظر قرار داده و همهتلاش خود را برای نجات آن از دهه‌های متمادی غربت و بلاتکلیفی به کار بسته است.
کد خبر: ۸۸۴۹۶۷۱
|
۳۱ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۵

به گزارش خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی به نقل از روابط عمومی شهرداری تبریز، صادق نجفی در دیدار با رئیس و جمعی از کارشناسان موسسه باستان‌شناسی آلمان، با اشاره به این‌که به گواه تاریخ، حدود ۷۰۰ سال پیش، صدها طب‌آموز از جای‌جای جهان با فرهنگ‌ها و زبان‌های مختلف در این مرکز حضور داشته‌اند، گفت: مجموعه علمی و آموزشی ربع‌رشیدی، یادگار ارزنده دوره‌ای از پیشتازی علمی و فرهنگی تبریز است که از حیث گستردگی و تنوع اقدامات، به سختی می تواننظیر آن را در طول تاریخ علمی کشور یافت.

وی با بیان این‌که به همین منظور چهارمیلیارد تومان در ردیف برنامه‌‌وبودجه سال ۹۶ گنجانده شده است، افزود: طبق تفاهم‌نامه‌ چندجانبه‌ای که سال گذشته با اداره‌کل میراث‌فرهنگی استان، دانشگاه هنر تبریز و موسسه باستان‌شناسی آلمان بهامضا رسانده‌ایم، شهرداری تبریز، در هر دو حوزه مطالعات اجرایی و عملیات مرمت، با تامین زیرساخت‌های فنی،حمایت‌های مادی و معنوی خود را پشتیبانگروه‌ باستان‌سنجی و باستان‌شناسی پروژه احیای ربع‌رشیدی خواهد ساخت.

نجفی تاکید کرد: ربع‌رشیدی، از افتخارات نظام علمی و آموزشی ایران است که اجرای عملیات باستان‌شناسی در آن، از تجارب مهم گروه باستان‌شناسی آلمانی خواهد بود.

وی با اشاره به اهتمام ویژه شهرداری تبریز به احیای جایگاه متمدن و هویت‌مدار شهر تبریز، خاطرنشان کرد: ربع رشیدی، یادمان صلابت علمی و فرهنگی ایران در دوره ایلخانی است و انتظار داریم در موعد گردشگری تبریز ۲۰۱۸، شاهد شکوفایی بخشی از آن باشیم.

خانم دکتر ژودیت تودالسکی، رئیس موسسه باستان‌شناسی آلمان نیز در این دیدار، با ابراز خرسندی از عهده‌دار شدن عملیات باستان‌شناسی ربع‌رشیدی، گفت: با در نظر داشتن اهمیت تاریخی و اجتماعی سایت تاریخی ربع‌رشیدی، احیای این مجموعه، یک تجربه ویژه برای گروه باستان‌شناسی آلمان خواهد بود.

وی با اشاره به این‌که نخستین مطالعات آکادمیک در خصوص ربع‌رشیدی، در سال ۱۹۶۰ میلادی توسط یک گروه آلمانی صورت گرفته است، اظهار داشت: شخصیت رشیدالدین فضل‌الله و ابتکار مهم او در ساخت این مرکز، انگیزه‌ای است که هر باستان‌شناسی را برای فعالیت در این سایت ترغیب می‌کند؛ این طرح، فتح بابی خواهد بود برای شناخت دیگر دوره‌های تاریخی تبریز.

تودالسکی با اشاره به این‌که مراحل مطالعاتی باستان‌شناسی ربع‌رشیدی با همکاری دانشگاه هنر تبریز، در حال اجرا است، خاطرنشان کرد: با پایان مطالعات، گروه، به زودی، فعالیت باستان‌شناسی خود را با حمایت‌های شهرداری تبریز و اداره‌کل میراث فرهنگی آذربایجان‌شرقی، در سایت تاریخی ربع‌رشیدی آغاز می‌کند.


ارسال نظرات
پر بیننده ها