رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: دولت و وزارت‌ بهداشت در قالب ادامه فعالیت طرح تحول سلامت به این نتیجه رسیده که بایستی در رابطه با پیشگیری از بیماری‌های غیر واگیر فعالیت بیشتری انجام دهد.
کد خبر: ۸۸۴۹۴۶۱
|
۳۰ فروردين ۱۳۹۶ - ۲۲:۳۴

به گزارش خبرگزاری بسیج استان مرکزی؛ دکتر حسن طاهر احمدی در نشست خبری به مناسبت هفته سلامت با اشاره به نقش دانشگاه‌ها در تحقق شعار امسال با عنوان «اقتصادمقاومتی، تولید و اشتغال» براساس فرمایشات مقام معظم رهبری گفت: در حوزه بهداشت و درمان رونق دادن به تولید دارو و تجهیزات پزشکی و ارتقای کیفیت این قسم از محصولات به نحوی که قابل رقابت با محصولات مشابه خارجی باشند، نقش اثرگذاری در زمینه تولید و اشتغال داخلی دارد.

وی با اشاره به شعار هفته سلامت امسال افزود: امسال با توجه به افزایش بیماری روحی و روانی در بین افراد جامعه شعار سال هفته سلامت، "افسردگی؛ با یکدیگر صحبت کنیم» انتخاب شده است.

طاهراحمدی افسردگی را یک مشکل جهانی مطرح کرد و گفت: در برخی از کشورها آمار مبتلایان به این بیماری از گستره زیادی برخوردار است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک با تاکید بر لزوم چاره‌اندیشی برای کاهش بیماری‌های روحی و روانی گفت: چنانچه راه حلی برای کاهش این بیماری اندیشیده نشود باید گفت که حتی افزایش تعداد تخت‌های بیمارستانی و کلینیک جوابگوی رفع این مشکل نخواهد بود.

وی افزود: مقابله با این بیماری‌های روحی و روانی اراده ملی و فرادانشگاهی را می‌طلبد، و در صورت بررسی علل افسردگی و شناسایی آن می‌توان در جهت رفع این معضل با همکاری همه جانبه ارگان‌ها و مسئولان گام برداشت.

طاهراحمدی یادآور شد: میزان افسردگی در کل کشور از 13 تا 25 درصد است که به نظر می‌رسد این نسبت بالا گزارش شده است. با ایجاد جامعه بانشاط، اشتغالزایی و بکار گرفتن سایر راهکارها برای مقابله و برون رفت از این مشکل می‌توان گام های موثری برداشت.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک تصریح کرد: در حوزه درمان، دو کلینیک خدمات روانشناسی و روانپزشکی در اراک در حال ساخت است که هر دو این کلینیک‌ها با فاصله زمانی کوتاهی از یکدیگر امسال به بهره‌برداری خواهند رسید.

وی در خصوص مقابله با آلودگی هوا افزود: باید به صورت علمی علل آلودگی‌های زیست محیطی در اراک مورد بررسی قرار گیرد، بدون بررسی درصد عوامل و نوع آلایندگی صحبت از رفع آلودگی کار علمی محسوب نمی‌شود.

طاهراحمدی در ادامه گفت: دانشگاه اراک با ارائه پروپوزال تحقیقاتی سعی در بررسی علمی آلایندگی موجود دارد که در این راستا 40 استاد همکاری خواهند داشت، اما اجرای این پروژه دو تا سه میلیارد تومان تجهیزات نیاز دارد که در حال حاضر اعتباری برای خرید آن از سوی دانشگاه موجود نیست و از سوی مسئولان استانی نیز تا به حال بودجه‌ای تخصیص داده نشده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک تصریح کرد: برای اولین و آخرین بار باید تحقیقات جامع و فراگیری در زمینه بررسی آلایندگی‌‌ها صورت بگیرد تا سهم صنعت در بحث آلودگی هوای اراک مشخص شود.

طاهراحمدی با اشاره به برنامه‌های این هفته گفت: اولین روز این هفته "زندگی سالم با نشاط و امید" نامگذاری شده که همایش پیاده‌روی بزرگ خانوادگی استان مرکزی در منطقه گردشگری کوی رضوی اراک برگزار می‌شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک تصریح کرد: بایستی فرهنگ سازی لازم در راستای حضور مردم در این همایش انجام شود و پیش‌بینی می‌شود 40 تا 50 هزار نفر در این همایش شرکت کنند که با همکاری تعدادی از سازمان‌ها و ارگان‌ها برای شرکت‌کنندگان در این همایش جوایزی در نظر گرفته شده است.

وی افزود: در جهان متوسط بیمارهای غیر‌واگیر 52 تا 53 درصد است و این در حالیست که در ایران این رقم به 76 درصد می‌رسد و این آمار حاکی از بالا بودن بیماری‌های غیرواگیر در جامعه ایران است که دلیل عدم توجه به تفریحات و تغذیه سالم است.

طاهراحمدی ادامه داد: سال گذشته 14 هزار و 374 سفیر سلامت دانش‌آموزی تربیت شده است. همچنین 59 هزار و 427 نفر نیز در خانوارها آموزش دیدند و کتاب در اختیار آنها قرار گرفته است، تربیت یک‌هزار سفیر دانشجویی نیز از جمله اقدامات دانشگاه علوم چزشکی است.

طاهراحمدی با اشاره به مهم‌ترین دستاوردهای دولت در حوزه سلامت گفت: مهمترین دستاورد، کاهش سهم پرداختی مردمی در هزینه‌های پزشکی در بخش بیمارستانی است؛ مقرر شده بود که تعداد بیمه‌شدگان در دولت یازدهم به پنج‌میلیون نفر برسد که درحال حاضر این رقم به 11.5 میلیون نفر بیمه شده رسیده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک تصریح کرد: دولت و وزارت‌ بهداشت در قالب ادامه فعالیت طرح تحول سلامت به این نتیجه رسیده که بایستی در رابطه با پیشگیری از بیماری‌های غیر واگیر فعالیت بیشتری انجام دهد تا حدود 25 درصد مرگ‌های ناشی از بیماری‌های قلبی و عروقی، سرطان‌ها، دیابت و بیماری‌های مزمن ریوی را کاهش دهد.

وی افزود: هدف این است که فعالیت‌های ورزشی 10 درصد ترویج پیدا کند و مصرف نمک و دخانیات را نیز 30 درصد کم شود.

انتهای پیام/

ارسال نظرات