سرپرست مرکز بهداشت اشکذر در گفتگو با بسیج:

برنامه خود مراقبتی گامی موثر برای رسیدن به سلامتی /سامانه ۱۹۰ برای ثبت شکایات در مورد مشکلات بهداشتی

سرپرست مرکز بهداشت اشکذر گفت: رسیدن به سلامتی در بین مردم ، حدود 20 درصد با سیستم های بهداشتی و درمانی ایجاد می شود و بخش اعظم آن با کمک خود مردم به دست می آید ، بنابراین مردم با حضور خود به مراکز ارائه خدمت ، گامی موثر برای رسیدن به سلامتی خود برداشته اند.
کد خبر: ۸۸۴۹۴۰۹
|
۳۰ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۵

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از اشکذر، احمد مختاری در راستای عملکرد یکساله مرکز بهداشت شهرستان اشکذر در خصوص طرح تحول سلامت اظهار داشت: در این شهرستان همزمان با سراسر کشور در سال ۹۵ طرح تحول سلامت به منظور ارتقای سطح سلامت مردم شروع و زیرساختهای مورد نیاز آن بررسی و تجهیزات لازم برای اجرای طرح فراهم شد.

وی افزود: با توجه به برنامه ریزی های صورت گرفته در راستای ایجاد پرونده الکترونیک برای مردم زیر ساخت مرتبط با آن از قبیل رایانه و شبکه اینترنت برای مراکز خدمات جامع سلامت و خانه های بهداشت تامین و نیز آموزش های مربوط به تغییر پرونده کاغذی به الکترونیک تحت عنوان سامانه یکپارچه بهداشت برای پرسنل مراکر صورت گرفت .

سرپرست مرکز بهداشت اشکذرخاطر نشان کرد: در برنامه تحول سلامت لزوم پیگیری فعال در امر مراقبت وجود دارد به این معنی که مراقبان مرکز بهداشت نه تنها می بایست به مراجعه کنندگان خود خدمات ارائه دهند بلکه با روش های مختلف نیز کسانی که تا کنون به مراکز مراجعه نداشته اند را در این امر سهیم نمایند.

وی یادآور شد: یکی از برنامه های ملی در نظر گرفته شده در کشور، برنامه خود مراقبتی است که در این شهرستان نیز در سطوح مختلف این برنامه طرح ریزی و اجرا شده است .

مختاری افزود: سفیران سلامت از جمله برنامه هایی است که در راستای برنامه های خود مراقبتی همچون سراسر کشور درشهرستان اشکذر نیز صورت گرفته است به شکلی که آموزش های لازم در خصوص برخی از بیماریها و شیوه های مقابله با آن به خانواده ها و دانش آموزانی که به عنوان سفیران سلامت در شهرستان معرفی شده اند ارایه شد، همچنین کتابچه هایی به زبان ساده برای آشنایی سفیران سلامت چاپ و در اختیار آنها قرار گرفت.

وی با بیان اینکه میزان پوسیدگی دندان در سطح جامعه ایرانی در سال گذشته بالا گزارش شد برنامه های متنوع در راستای پیشگیری از پوسیدگی دندانهای کودکان در سطوح وسیع مدارس و مراکز ارائه خدمت در شهرستان انجام گرفت.

سرپرست مرکز بهداشت اشکذربا بیان اینکه یکی از نکات ضروری جهت حصول سلامتی در بین جامعه مبحث بهداشت حرفه ای و مبارزه با آلودگی های ناشی از کارخانه ها و کارگاه ها است تصریح نمود: طی مباحث مختلف در نشست ها خصوصا نشستهای شورای سلامت شهرستان تصمیم بر آن شد که بازدیدهای مشترک شبانه از کارخانه ها و کارگاه های آلاینده صورت گیرد که در این راستا تیم های مشترک با حضور نمایندگانی از شورای شهر، فرمانداری ، محیط زیست و مرکز بهداشت اضافه بربازدیدهای روزانه و عادی و یا فوریتی واحدهای بهداشت حرفه ای انجام گرفت .

وی اظهار داشت: در بحث ارائه مواد غذایی نظارت بر تولیدکنندگان و عرضه کنندگان مواد غذایی از سوی این مرکز صورت گرفت که با توجه به نظر وزارت بهداشت بر این امر احتمام بیشتری صورت گرفت و حتی در ۶ ماه دوم سال ۹۵ نیز علاوه بر بازدیدهای منظم ؛ بازدیدهای گروهی در مسیر جاده سنتو صورت گرفت که تاثیر مناسبی بر عملکرد واحدهای مستقر در این مسیر داشت.

مختاری تاکید نمود: ساکنان شهرستان می توانند بدون حضور فیزیکی در مراکز و یا حتی ثبت شکایت کتبی در مورد مشکلات بهداشت منطقه زندگی خود با سامانه شبانه روزی ۱۴۹۰ یا ۱۹۰ تماس گرفته و شکایت خود را مطرح نمایند.

وی خاطر نشان کرد: در زمینه عمرانی در سال گذشته در شهرستان ۳ واحد مسکونی جهت مرکز خدمات جامع سلامت صدر آباد توسط خیر با هزینه ۳ میلیارد و سیصد میلیون ریال در مرکز شروع و افتتاح شد و در ادامه نیز در اواسط بهمن ماه ساخت مرکز جدید به متراژ ۱۰۵۰ متر مربع نیز توسط خیر شروع شد.

رییس مرکز بهداشت اشکذر افزود: همچنین در زمینه عمرانی درسال گذشته ، خانه پزشک جهت استقرار پزشک در مرکز خدمات جامع روستای کافی آبادبخش خضرآباد با هزینه حدود ۱ میلیارد ریال نیز شروع و تکمیل شد.

وی افزود: خانه بهداشت شرف آباد دهستان رستاق نیز در سال ۹۵ توسط دانشگاه علوم پزشکی با هزینه ای حدود ۱ میلیارد ریال شروع و افتتاح گردید.

مختاری اظهار داشت: در مناطق مختلف شهرستان نیز در زمینه عمرانی توسط دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد که شامل خانه بهداشت خمسیان از روستاهای بخش خضرآباد، شهر خضرآباد، ابراهیم آباد و حسن آباد دهستان رستاق شروع که در مجموع تا کنون حدود ۳۰ درصد پیشرفت داشته است که در صورت تامین اعتبار به موقع در نیمه اول سال به پایان خواهد رسید.

وی خاطر نشان کرد: در سال ۹۵ در شهرستان اشکذر ۱۱ جلسه شورای سلامت تشکیل که از مجموع ۵۶ مصوبه آن ۵۰ مصوبه با همت و کمک اعضای شورا ، برنامه ریزی و اجرا شد.

در شهرستان اشکذر ۴ مرکز خدمات جامع سلامت دایر است.

ارسال نظرات
آخرین اخبار