مدیرکل فرهنگی ستاد مبارزه با قاچاق کالا در لرستان :
مدیرکل فرهنگی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز کشورگفت :یکی از پیامدهای قاچاق کالا و ارز بیکاری است و بیکاری یعنی عدم وجود اشتغال، از این رو می‌توان گفت که سهم قابل توجهی از بیکاری به قاچاق کالا و ارز بر می‌گردد. .
کد خبر: ۸۸۴۹۳۴۰
|
۳۰ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۳
به گزارش خبرگزاری بسیج از لرستان عبدالمجید نگارش نژاد در کارگاه آموزشی توجیهی نخبگان لرستان که در سالن آمفی تئاتر استانداری لرستان برگزار شد  با بیان اینکه مقام معظم رهبری در سال 81 با یک ژرف نگری مسئله مبارزه با قاچاق کالا و ارز را مطرح کردند اظهارداشت: رهبری فرمودند گسترش پدیده قاچاق و تأثیر مخرب آن در امر تولید، تجارت قانونی و سرمایه گذاری خطر جدی و بزرگی است  بنابراین باید با مدیریت تمام با قاچاق مبارزه کرد و همه کسانی که در امر تولید دخل هستند به سهم خود نقش آفرینی کنند.

وی افزود: مقام معظم رهبری در بحث مبارزه با قاچاق کالا و ارز بحث وجوب شرعی را مطرح کردند که در این صورت تکلیف همه روشن است  و همه باید در برابر این مسئله پاسخ گو باشیم و اگر واجب شرعی هم نبود باز بر ما تکلیف است که خطری را که رهبری بارها به ان تأکید کردند به آن توجه جدی شود.

مدیر کل فرهنگی ستاد مبارزه با قاچاق کالا ارز کشور عنوان کرد: مقام معظم رهبری می‌فرماید قاچاق کالا و ارز خنجری است که از پشت به اقتصاد مقاومتی وارد می‌شود و این در حالی است که تنها راه برون رفت از مسائل و مشکلات اقتصادی، اقتصاد مقاومتی است.

وی به تأکید مقام معظم رهبری در امر تولید و اشتغال اشاره کرد و گفت: یکی از پیامدهای قاچاق کالا و ارز بیکاری است و بیکاری یعنی عدم وجود اشتغال، از این رو می‌توان گفت که سهم قابل توجهی از بیکاری به قاچاق کالا و ارز بر می‌گردد.

نگارش نژاد بیان کرد: وقتی یک کالا  وارد کشور می‌شود و میزان تقاضا از طریق ورودی کالای قاچاق تأمین می‌شود طبیعتاً کالای داخلی مشابه مشتری نخواهد داشت و آن کارخانه تعطیل و کارگرهای آن بیکار می‌شوند و از آنجا که بیکاری تنها به بیکاری بر نمی‌گردد پیامدهای دارد که جامعه باید هزینه‌های آن را بپردازد.

وی مسئله قاچاق را یکی از دغدغه‌های مقام معظم دانست و تصریح کرد:  از سال 92 بعد از 80 سال قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز تصویب و برای اجرا به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شد.

مدیر کل فرهنگی ستاد مبارزه با قاچاق کالا ارز کشور خاطر نشان کرد: سال 92 حجم کالای قاچاق 25 میلیارد دلار بود که در پایان سال 94 به 15.5 میلیارد دلار کاهش یافت.

وی با تأکید بر اینکه ما باید بتوانیم موضوع قاچاق را گفتمان سازی کنیم اظهارداشت: اگر قرار است اتفاقی در این زمینه بیفتد باید بستر فرهنگی فراهم شود که خوشبختانه این اتفاق رخ داده است.

نگارش نژاد قاچاق را یک پدیده ماهیتاً اقتصادی و چند وجهی دانست و افزود: از آنجا که قاچاق علت‌های مختلفی دارد برای مقابله با آن نیز باید راه‌های مختلفی را دنبال کنیم.

وی با اشاره به کاهش 10 میلیارد دلاری قاچاق کالا در 92 تا 94 عنوان کرد: پیش بینی می‌شود در سال 96 حجم کالای قاچاق به 12.5 میلیارد دلار کاهش پیدا کند به نحوی که نسبت به سال 92، 50 درصد کاهش داشته باشد.

مدیر کل فرهنگی ستاد مبارزه با قاچاق کالا ارز کشور بیان کرد: مبادی ورود کلای قاچاق گسترده است به طوری که حدود 9 هزار کیلومتر مرز خاکی و رودخانه‌ای و دو هزار و 500 کیلومتر مرز آبی وجود دارد که کنترل آن به سادگی نیست.

وی  تصریح کرد:  قانون گریزی و قانون ستیزی، ارزش بودن استفاده از کالاهای خارجی به ویژه کالاهای برند، ارجحیت منافع فردی بر منافع عمومی، مصرف گرایی، از بین رفتن قبح فعل و مصرف کالای قاچاق، پذیرش فساد توسط مسئولان و مردم و ترجیح منافع کوتاه مدت به بلند مدت از جمله عوامل فرهنگی علت قاچاق کالا و ارز است.

نگارش نژاد اظهارداشت: قاچاق کالا و ارز همیشه به دنبال منافع اقتصادی نیست بلکه باید توجه کنیم که کشورهای ارسال کننده کالای قاچاق ارزش‌های ما را نشانه گرفته‌اند.

وی افزود: ما براساس قانون باید هفت سامانه و 27 زیر سامانه در حوزه قاچاق کالا و ارز ایجاد کنیم که اگر این اتفاق بیفتد در رابطه با بحث پیگیری اتفاق خوبی می‌افتد.

مدیر کل فرهنگی ستاد مبارزه با قاچاق کالا ارز کشور تأکید بر اینکه در کنار مقابله با  عرضه کالای قاچاق باید با تقاضا نیز برخورد کنیم عنوان کرد: تقاضا باید مدیریت شود تا کالایی که خانواده‌ها مصرف می‌کنند قاچاق نباشد.

وی بیان کرد: در یک برنامه سه ساله دو هدف بزرگ برای این امر تعریف کرده‌ایم که نخستین جامعه هدف بانوان هستند چرا که 50 درصد از جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند و به جهت تأثیرگذاری در مصرف بیش از 90 درصد تأثیر دارند.

نگارش نژاد گفت: از آنجا بانوان مدیران مصرف خانواده‌ها  هستند باید به آنها آگاهی داده شود چون اگر آگاهی به آنها آگاهی لازم داده شود اتفاقات خوبی در کشور می‌افتد.

مدیر کل فرهنگی ستاد مبارزه با قاچاق کالا ارز کشور دومین جامعه هدف را  نهادهای آموزشی برشمرد و عنوان کرد:  بیش از 13 میلیون دانش‌آموز و یک میلیون و 100 هزار نفر معلم در سطح کشور فعالیت دارند که آموزش آن‌ها در این زمینه می‌تواند بسیار موثر باشد.

وی دانشگاه ‌ا را دیگر جامعه هدف دانست و بیان کرد: بیش از پنج هزار دانشجو در کشور داریم که این انسان‌های متفکر نیز می‌تواند نقش موثری در مبارزه با قاچاق کالا ایفا کنند.

 نگارش نژاد تصریح کرد: حوزه علمیه نیز از دیگر جامعه های هدف است که اگر در بحث مبارزه با کالای قاچاق به این مطالبه رهبری لبیک بگوید شاید کار تمام است چرا که ظرفیت بسیار خوبی برای این مسئله است.

وی با بیان اینکه ستاد مبارزه با قاچاق کالا ارز کشور از پایان نامه‌های ارشد و دکتری دانشجویانی که در زمینه قاچاق کالا و ارز است حمایت می‌کند اظهارداشت: از پایان نامه‌های مقطع ارشد سه تا پنج میلیون تومان و از پایان نامه‌های دکتری چهار تا شش میلیون تومان حمایت می‌کنیم.

انتهای پیام/

ارسال نظرات