خبرهای داغ:
گزارشی از تبلیغ مکمل‌ها و دمنوش‌های لاغری
در حالیکه عده‌ای سود جو بر کاهش وزن افراد در مدت کوتاه و تنها با استفاده از مکمل‌ها و دمنوش‌های گیاهی تبلیغ می‌کنند، دبیر انجمن چاقی می‌گوید: تاکنون هیچ داروی کاهش وزنی وارد بازار نشده و این تبلیغات تنها فریبکاری هستند.
کد خبر: ۸۸۴۹۱۶۸
|
۳۰ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۰

به گزارش خبرگزاری بسیج، چاقی یک بیماری است، به گفته کارشناسان هم اکنون این بیماری در جهان رو به گسترش است.

از آنجایی که اضافه وزن، ارتباط مستقیمی با سلامت و زیبایی افراد دارد، همه علی الخصوص جوانان سعی می‌کنند تا برای کاهش وزن و داشتن اندامی دلخواه تلاش کنند.

استقبال گسترده افراد از روش‌ها و توصیه‌های کاهش وزن، بستر مناسبی را نیز به لحاظ تجاری ایجاد کرده و افراد زیادی در این بین ادعا می‌کنند که با مکمل‌ها و داروهای مختلف می‌توانند اندام دلخواه را به ارمغان بیاورند.

تاکنون هیچ داروی کاهش وزنی وارد بازار نشده است

محمد هاشمی دبیر انجمن چاقی ایران در هین رابطه به خبرنگار بهداشت ودرمان خبرگزاری فارس گفت: برای اینکه اثر بخشی یک دارو به تایید برسد نیاز به طی کردن مراحل مختلف پژوهشی دارد، حتی گاهی اتفاق می افتد که یک دارو بعد از تأیید اثربخشی، به دلیل داشتن عوارض متعدد رد می‌شود.

وی اضافه کرد: تاکنون هیچ داروی کاهش وزنی مورد تحقیقات کامل قرار نگرفته و وارد بازار نشده است.

در مورد مکمل‌های لاغری نیز سازمان غذا و دارو با این عنوان که در حد معقول زیان‌بار نیست و اثرات مثبتی نیز دارد مجوز داده است، اما باید دقت کرد که این اثرات مثبت جنبه دارویی ندارند.

دبیر انجمن چاقی ایران اضافه کرد: هم اکنون عده‌ای سودجو از این مکمل‌ها به نفع خود بهره می‌برند و آن را به عنوان دارو برای کاهش وزن تجویز می‌کنند که این کاملاً غلط است و یک فریبکاری بزرگ است.

هاشمی در خصوص تبلیغ قرص‌ها، مکمل‌ها و دمنوش‌های لاغری در فضای مجازی گفت: دارو یک کالای مصرفی نیست که بتوان آن را برای همگان به صورت واحد تبلیغ کرد، داروهایی که این چنین برای درمان چاقی تبلیغ می‌شوند فقط فریبکاری هستند.

عوارض خطرناک داروهای لاغری

عده‌ای تصور می کنند بحث داروهای گیاهی کاهش وزن از داروها و مکمل‌های شیمیایی جداست و دمنوش‌های گیاهی می‌توانند به تنهایی کاهش وزن را به ارمغان بیاورند. در همین رابطه حسین رضایی‌زاده رئیس و عضو هیات علمی دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی تهران، گفت: داروهایی که در تبلیغات رنگین ماهواره‌ها مدعی لاغر یا چاق کردن فرد در یک زمان کوتاه هستند می‌توانند عوارض خطرناکی داشته باشند، و قطعا هیچ دارویی وجود ندارد که وزن را در مدت کوتاه کاهش دهد و عارضه نداشته باشد. معمولا عرضه کنندگان این داروها بیش از اینکه به سلامت افراد توجه کنند به منافع اقتصادی خود توجه بیشتری دارند. بنابراین توصیه می‌کنم برای کاهش یا افزایش وزن حتما با مراجعه به پزشک یک بررسی همه جانبه از نظر متابولیسم بدن، غدد و سایر عوامل انجام دهند.

دمنوش‌های لاغری به تنهایی لاغر نمی‌کنند

وی افزود: تحقیقات صورت گرفته در این زمینه نشان می‌دهد که استفاده از دمنوش برای کاهش وزن موثر است اما این موضوع به این معنا نیست که صرفا با مصرف دمنوش لاغر شویم، بلکه برای کاهش وزن علاوه بر ورزش کردن اصلاح سبک زندگی و تغذیه مناسب از عامل بسیار مهم است، و توصیه می‌شود استفاده از دمنوش ها نیز با توصیه پزشک صورت گیرد بنابراین استفاده از برخی از این دمنوش‌ها نیز مضر است.

کاهش وزن علمی، به تدریج اتفاق می‌افتد

زهرا عبدالهی مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت در خصوص تبلیغ محصولات لاغری در قالب دمنوش با برندهای مختلف، گفت: افرادی که نماینده شرکت‌های تولید کننده این دمنوش‌ها هستند با حضور در برنامه‌های مختلف تلویزیونی با تبلیغات اغوا کننده و غیر علمی محصولات خود را با عنوان معجزه‌ای برای رهایی از چاقی تبلیغ می‌کنند.

مدیر کل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت با بیان اینکه چاقی در طول زمان و در اثر اضافه دریافت کالری و تجمع چربی در بدن ایجاد می‌شود، افزود: به همین ترتیب کاهش توده چربی بدن هم به روش درست و علمی نیاز به زمان دارد و به‌تدریج اتفاق می‌افتد.

وی تاکید کرد: شاید دمنوش‌های گیاهی یا در کل داروهایی که به عنوان لاغری تبلیغ و فروخته می‌شوند برای مدت کوتاهی باعث کاهش وزن شوند اما باید دانست که نقش رعایت رژیم غذایی و افزایش تحرک بدنی برای کاهش وزن بسیار مهم است و به همین دلیل حتی در طرز مصرف این فراورده‌ها هم نوشته می‌شود همزمان با مصرف فراورده، رژیم غذایی خود را رعایت کنید و فعالیت بدنی منظم داشته باشید و در واقع همین رعایت رژیم غذایی و افزایش تحرک منجر به لاغری می‌شود و مصرف قرص یا دمنوش به تنهایی نمی‌تواند معجزه کند.

وی در ادامه به هجوم تبلیغات گسترده این نوع محصولات در کانال‌های تلگرامی اشاره کرد و گفت: یکی از این دمنوش‌ها که طبق گفته سازمان غذا و دارو هیچ مجوزی ندارد با استفاده از چهره‌های مشهور کلیپ‌های تبلیغاتی مختلفی را تهیه کرده که از این طریق بتوانند مشتری جلب کند و این برخلاف اخلاق کاری و انسانی است.

راه درمان کاهش وزن

و در آخر باید گفت طبق نظر همه کارشناسان ، لاغر شدن تنها با اتکا بر قرص، مکمل و دمنوش امکان پذیر نیست و کسانی که حاضر نیستند با اصلاح سبک زندگی خود به وزن مطلوب دست پیدا کنند باید بدانند این رَه که می روند به ترکستان است.

طبق گفته دبیر انجمن چاقی ایران، راه درمان کاهش وزن، تنها اصلاح سبک زندگی و داشتن یک الگوی صحیح تغذیه و فعالیت بدنی مناسب است و هر روش دیگری به جزء این اثربخشی لازم را نخواهد داشت.

ارسال نظرات
پر بیننده ها