براساس مستندات، یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های قطعه‌ساز کشور قطعات غیراستاندارد خودرو وارد کرده است.
کد خبر: ۸۸۴۸۷۷۹
|
۲۹ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۲

به گزارش خبرگزاری بسیج،  پس از آتش سوزی یکی از انبارهای قطعات بزرگترین شرکت قطعه‌سازی کشور خبرهایی مبنی بر توقف خط تولید دو شرکت خودروسازی سایپا و ایران خودرو منتشر شد.

کارشناسان علت توقف خط تولید را انحصاری بودن قطعه سازی دانسته که حالا با بروز مشکل حادثه‌ای برای این شرکت، بازار تولید خودروسازان را نیز با مشکل مواجه کرده است.

غلامرضا آباد در این راستا بیان می‌کند: در اثر این آتش‌سوزی، انبار دسته‌سیم دچار آتش‌سوزی شده که در حال حاضر تأمین این قطعه برای خودروسازان با مشکل روبرو است.

این کارشناس صنعت خودرو با تاکید بر اینکه خودروسازان برای تامین قطعات تنها از یک شرکت برای تهیه قطعه استفاده می‌کنند، تصریح کرد: در صورت بروز کوچکترین اتفاقی، تأمین آن قطعه و در نتیجه تولید خودرو با مشکل روبرو شود.

وی با بیان اینکه خط تولید پراید در سایپا کاشان از شب گذشته متوقف شده است، گفت: خط تولید سایپا تهران و پارس خودرو نیز در شرف توقف است که دلیل این اتفاق تک منبع بودن تأمین قطعات این خودروها است.

به گزارش فارس، این شرکت که به عنوان بزرگترین تولید کننده قطعه کشور شناخته می‌شود، طی سال‌های اخیر اقدام به واردات گسترده لنت ترمز کرده که ارزش کالا بیش از یک میلیون دلار بوده و با محاسبه نرخ ارز بازار با مبنای 3700 تومان حدود 3.7 میلیارد تومان برآورد می‌شود.

داستان واردات این شرکت به اینجا ختم نمی شود، زیرا این نوع کالاها براساس مقررات، مشمول استاندارد اجباری بوده و باید مجوز استاندارد کسب کند و پس از آن ترخیص شود، اما با رویکرد گمرک در جهت حمایت از شرکت‌های تولیدی با ضمانت می‌توانند کالا را ترخیص کرده و بعد مجوزها را ارائه کنند.

طبق اسناد، لنت ترمزهای وارداتی این شرکت نتوانسته مجوزهای استاندارد را پاس کند و به همین علت، گمرک خواستار استرداد آن می شود که با نامه نگاری‌های متعدد شرکت مذکور کالای مشابه دیگری جایگزین می‌کند که در بررسی ها و کنترل ها مشخص می شود کالای مرجوعی همان کالای ترخیص شده نیست.

طبق گزارش کارشناسی واحدهای نظارتی گمرک، کالای اعاده شده همان کالای ترخیص شده نیست. گمرک نیز از ارائه هرگونه تسهیلات و خدمات خودداری کرده و پرونده این شرکت همچنان در جریان است.

مستندات این تخلف در دو پروانه گمرکی مشخص است.

 

 

طبق نامه زیر گمرکات استان البرز خواستار اعاده کالاهای ترخیصی شده است که با استاندارد انطباق ندارد.

ارسال نظرات