خبرهای داغ:
مرحوم حسینعلی البرز اولین فردی است که در کشور وقف علمی و جایزه ملی حسن تحصیلی به نخبگان، مبتکران، دانش آموزان، را پایه گذاری کرد.
کد خبر: ۸۸۴۸۷۶۵
|
۲۹ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۴

 به گزارش خبرگزاری بسیج در قزوین، حجت الاسلام غلامرضا عادل مدیر کل اوقاف و امورخیریه استان قزوین در جلسه همایش جایزه استانی حسن تحصیل به نخبگان، مبتکران، دانش آموزان، استان قزوین که در دفتر مهندس منوچهر حبیبی معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری قزوین به شخصیت مرحوم حسینعلی البرز اشاره کرد و گفت: مرحوم حسینعلی البرز فرزند مرتضی البرز آشتياني (ضياء الدوله) در سال 1285 شمسی در تهران و دریک خانواده خوشنام متولد شد. در سن دوسالگی مادرش را از دست داد و در سن 7 سالگی وارد مدرسه قزاقخانه که در آن زمان روس ها تاسیس کرده بودند، شد و بدین ترتیب با زبان روسی آشنا گرديد.

وی افزود: ایشان در سال 1304 شمسی با اخذ دیپلم از کالج البرز فارغ التحصیل شده و با تسلط به زبان انگلیسی بعنوان مترجم وارد وزارت مالیه (دارایی فعلی) شدند و پس از مدتی از خدمت در وزارت دارایی منصرف و در وزارت عدلیه بعنوان منشی شعبه اول استخدام شدند.

حجت الاسلام عادل گفت: ایشان نیز در 26 مهر سال 1377 در کانادا مرحوم می شوند و طبق وصیت خودشان بدون آنکه نام و نشانی بر سنگ مزارشان باشد در گورستانی در کانادا به خاک سپرده شدند.

مدیرکل اوقاف و امورخیریه استان قزوین گفت: مرحوم البرز در تاريخ 24 اسفند 1342 بنیاد فرهنگی البـــرز را با هدف اشاعه فرهنگ و دانش كشور تاسيس می کنند و تاکید می کنند که این بنیاد برای یک یا ده یا صد سال پایه گذاری نشده است بلکه هدف این است که تا کشور باقی است و دین و اخلاق در این کشور است بنیاد در خدمت جوانان این مملکت باشد.

وی درخصوص چگونگی قرار گرفتن بنیاد البرز تحت پوشش سازمان اوقاف و امور خيريه نیز گفت: در 24 فروردین 1358 مرحوم البرز با ارسال نامه ای از کانادا به حضور رهبر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی(ره) تولیت بنیاد را به معظم له واگذار می نمایند.

در این نامه آمده است: «حضور مبارک حضرت آیت ا... روح ا... خمینی مرجع تقلید شیعیان دامت برکاته محترما بعرض می رساند، درحالیکه بعلت عمل جراحی معده در تاریخ 7 اسفند1357و گذراندن دوره نقاهت، حقیر نمی توانست از نزدیک شاهد تحولات و انقلاب مردم شریف ایران باشد با قلبی شکسته ولی امیدوار از دور آرزوی موفقیت آن حضرت را در رهبری ملت ایران از درگاه احدیت صمیمانه خواستار است.

در این دوران سالخوردگی دیگر از اینجانب سعادت ادامه اداره امور بنیاد برنخواهد آمد، بدینوسیله تولیت موقوفات را از منقول و غیر منقول و وجوه نقدینه بعهده مقام منیع آن حضرت واگذار می نماید که هر نحو صلاح بدانند با در نظر گرفتن مواد اساسنامه و وقفنامه اقدام لازم را معمول فرمایند و یقین حاصل است که این اقدام خیر در درگاه احدیت بی اجر نخواهد ماند.» حضرت امام(ره) نیز ذیل نامه مرحوم البرز چنین مرقوم فرمودند: حضرات آقایان هیئت امناء اوقاف؛ هیئتی برای رسیدگی به مندرجات وقف نامه مذکور در این ورقه تعیین نمائيد، معلوم است، این هیئت مرکب از امناء و معتمدین ویک نفر روحانی مورد اعتماد خواهد بود.

وی اضافه کرد : هرساله همایشی از سوی این بنیاد در یکی از استانهای کشور برگزار می شود و طی آن از دانش آموزان ممتاز تجلیل می شود که پنجاه و پنجمین سال همایش استانی جایزه بنیاد البرز در استان قزوین برگزار خواهد شد.

مدیر کل اوقاف و امورخیریه استان قزوین اضافه کرد : این همایش به همت بنیاد البرز و با همکاری سازمان اوقاف و امور خیریه و اداره کل اوقاف استان، وزارت آموزش و پرورش، آموزش و پرورش شهرداری و سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری قزوین ، صداوسیما و استانداری استان قزوین برگزار می شود.

وی در دادامه اظهار داشت : 80 دانش آموز برتر و 28 معلم برتر از مناطق 14 گانه آموزش و پرورش استان قزوین توسط آموزش و پرورش ، 10 نخبه علمی توسط بنیاد ملی نخبگان استان و 10 برتر بنیاد علمی قلم چی در این همایش مورد تقدیر قرار می گیرند.

لازم به ذکر است که این همایش در 13  اردیبهشت ماه همزمان با گرامیداشت هفته معلم در سالن همایش پردیس فرهنگیان شهید رجایی واقع در خیابان شهید نواب صفوی برگزار می شود.

1001/پ30/ب

ارسال نظرات
پر بیننده ها