مجری طرح دانه های روغنی وزارت جهاد کشاورزی با اعلام اینکه ظرفیت کارخانه های روغن کشی بیش از نیاز کشور است گفت: نباید دیگر به ساخت این کارخانه ها مجوز داده شود .
کد خبر: ۸۸۴۸۵۹۳
|
۲۹ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۲

به گزارش خبرگزاری بسیج، آقای مهاجر افزود: نیاز کشور به دانه های روغنی سالانه حداکثر 3.5 میلیون تن است و مصرف سالانه روغن در کشور هم 1.5 میلیون تن برآورد می شود.

وی افزود: آرژانتین وبرزیل هم که صادر کننده عمده دانه های روغنی به ایران هستند تلاش می کنند تا دهه آینده در داخل سرزمین خود روغن کشی کنند و این روند باعث می شود که ظرفیت های خالی کارخانه های روغن کشی در کشور بیشتر شود و با توجه به اینکه بخشی از این کارخانه دولتی است وبال دولت خواهند شد.
مهاجر گفت: در حال حاضر 95 درصد روغن مورد نیاز کشور وارد می شود و در اجرای تاکیدات مقام معظم رهبری و سیاست های دولت ، طرح دانه های روغنی را از سال گذشته آغاز کردیم و تولید کلزا در سال زراعی جاری 2.5 برابر شده است و سال آینده به 300 هزار هکتار برای کشت کلزا و 150 هزار هکتار برای کشت دیگر دانه های روغنی برنامه ریزی شده است .
وی افزود: توسعه کشت کلزا علاوه بر تولید کنجاله و تامین علوفه دام به افزایش امنیت غذایی و سلامت روغن و همچنین پایداری تولید گندم کمک می کند و خوشبختانه سیاست های خرید تضمینی دانه های روغنی در سال گذشته با موفقیت انجام و همه پول کشاورزان پرداخت شد .
مهاجر درباره این که برای تحقق این اهداف چقدر سرمایه نیاز است گفت: از لحاظ کارخانه های روغن کشی به سرمایه گذاری جدید نیاز نیست و با توسعه کشت دانه های روغنی هم به اقتصاد خانوارهای کشاورزی کمک می شود و امیدواریم با برنامه ریزی ها و تلاش های صورت گرفته به اهداف تعیین شده برسیم.
وی افزود: 45 هزار خانوار کشاورزی در طرح کشت کلزا همکاری می کنند که ظرفیت اشتغال زایی این طرح را نشان می دهد.
مجری طرح دانه های روغنی وزارت جهادکشاورزی پیش از این هم از برنامه ریزی برای کشت 200 هزار هکتار دانه های روغنی در سال زراعی جدید( 95-96) خبر داده و گفته است : پیش بینی می کنیم 500 هزار تن دانه های روغنی تولید شود.
مهاجر گفت : توسعه سلامت و بهداشت و امنیت غذایی، اشتغال زایی، کاهش وابستگی به واردات و افزایش کیفیت محصولات از اهداف این طرح است و تلاش می کنیم از مزیت های نسبی کشاورزی خود استفاده کنیم.
وی افزود: طرح 10 ساله ای برای توسعه تولید روغن آغاز کردیم تا میزان اتکا به تولید داخلی را از 5 درصد فعلی به بالای 70 درصد در افق ده ساله برسانیم.
مهاجر گفت: با تولید 500 هزار تن دانه های روغنی در سال زراعی جدید پیش بینی می کنیم 150 تا 160 هزار تن روغن تولید شود که حدود 12 درصد نیاز داخلی را تامین خواهد کرد.
مجری طرح دانه های روغنی گفت: همچنین پیش بینی می کنیم 300 هزار تن کنجاله برای دام و طیور هم تولید شود.
مجری طرح دانه های روغنی وزارت جهادکشاورزی افزود: تولید داخلی باعث می شود فاصله تولید تا تبدیل و مصرف به حداقل برسد و متناسب با آن کیفیت تولید روغن افزایش خواهد داشت چون در حال حاضر از آرژانتین و برزیل وارد می کنیم که فاصله بسیار زیادی داریم.
بنابراین گزارش اکنون یک میلیون و 400 هزار تن روغن خام از انواع آفتابگردان ، سویا و پالم به ترتیب از اوکراین - امریکای جنوبی و مالزی وارد می شود.
سرانه مصرف روغن ایران 18 تا 19 کیلوگرم در سال است اما این میزان در دنیا نزدیک به 12 کیلوگرم است.
روغن خام مورد نیاز کشور سالیانه یک میلیون و 400 هزار تن است.
قرار است با ا جرای طرح ده ساله 70 درصد نیاز کشور به روغن خام در یک برنامه 10ساله به طور بومی تامین شود و سطح زیر کشت دانه های روغنی به یک میلیون و 100 هزار هکتار افزایش می یابد.
از این سطح نزدیک به 700 هزار هکتار به کشت کلزا و بقیه به کشت سویا ، آفتابگردان - گلرنک - کنجد و سایر دانه های روغنی مانند بادام زمینی اختصاص می یابد البته تمرکز این برنامه بر افزایش تولید دانه های روغنی کلزاست.
ایران یک از کشورهای بسیار وابسته به واردات دانه های روغنی است.
 
ارسال نظرات