مشاور عالی سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران مطرح کرد
مشاور عالی سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در کنگره سلامت در بلایا، گفت:در این برنامه، به دنبال پاسخ به این سوال هستیم که چقدر به موضوع توسعه پایدار و بلایا و حوادث در برنامه ششم توسعه کشور توجه شده است
کد خبر: ۸۸۴۸۵۳۷
|
۲۹ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۱

به گزارش سرویس بسیج جامعه پزشکی خبرگزاری بسیج، عباس استاد تقی زاده، مدرس و محقق دانشگاه علوم پزشکی تهران و مشاور عالی سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران که در هشتمین کنگره سلامت در بلایا، نایب رئیس کمیته تاب آوری و توسعه پایدار است، اظهار داشت: در کنگره سلامت در بلایا و حوادث، پژوهشگران و محققان علمی این رشته، مقالات متعدد خودشان را در زمینه مدیریت بلایا در حوزه سلامت ارائه خواهند داد؛ باید توجه داشت که سلامت یک موضوع فراگیر است و صرفا به مباحث بهداشت و درمان محدود نمی‌شود به طوری که بیش از پنجاه درصد عوامل موثر بر سلامت عوامل اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی هستند.

این مدرس و پژوهشگر دانشگاه علوم پزشکی تهران، با بیان اینکه در مبحث سلامت در بلایا و حوادث باید از مسائل تاثیرگذار بر روی سلامت مردم از جمله مسائل اقتصادی و بیمه، درآمد، اشتغال و غیره درنظر گرفته شود، گفت: مطالعات خیلی زیادی صورت گرفته که نشان می‌دهد این مسائل میتوانند بر میزان و خسارتهای بلایا و سلامت جامعه موثر باشد؛ از این رو، از دوره‌های گذشته کمیته‌ای تحت عنوان کمیته تاب آوری و توسعه پایدار در کنار سایر کمیته‌هایی که به صورت اختصاصی به بحث سلامت می‌پردازد، تشکیل شد.

وی گفت: در کمیته تاب آوری و توسعه پایدار، دو موضوع بسیار مهم و فرابخشی مورد تحلیل و ارزیابی قرار خواهد گرفت، یک بخش بحث "تاب آوری" است که شامل مسائل اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و زیست محیطی خواهد بود و بخش دیگر موضوع توسعه پایدار است.

استاد تقی زاده، افزود: علاوه بر سند سندای که در سال 2015 برای کاهش خطر بلایا توسط سازمان ملل متحد تصویب شد و استراتژی و چشم انداز مدیریت بلایا را تا سال 2030 مشخص کرد، سند توسعه پایدار نیز توسط سازمان ملل تصویب شده است. این سند نیز استراتژی‌ها و برنامه های توسعه پایدار را تا سال 2030 مشخص کرده است؛ اگر نگاهی به اهداف این سند که بسیاری از آنها موثر بر حوزه سلامت هستند، بیاندازیم مشاهده خواهیم کرد که بسیاری از آنها برای کاهش خطر بلایا و بهبود اقلیم تدوین شده اند.

وی ادامه داد: در کمیته تاب آوری و توسعه پایدار، موضوعاتی که یک مقدار از حوزه سلامت فراتر است اما مستقیم و غیرمستقیم به حوزه سلامت تاثیر دارد مورد توجه قرار می‌گیرد؛ مسئولیت این کمیته با توجه به جایگاه سازمانی به عهده شهرداری تهران و سازمان پیشگیری و مدیریت بحران گذاشته شده است.

نایب رئیس کمیته تاب آوری و توسعه پایدار، گفت: ما به طور کلی در این دوره از کنگره، چهار نوع برنامه داریم که شامل سخنرانی و ارائه مطالعات انجام شده، برنامه های کارگاهی، نشست‌های تخصصی و بازدیدها است، در حوزه مطالعات و پژوهش‌هایی که در این کمیته انجام شده، ارزیابی خطر بلایای طبیعی روی حوزه سلامت نشان می‌دهد که مخاطرات طبیعی مخصوصا با تمرکز بر روی مخاطرات زمین شناختی چه تاثیری بر سیستم سلامت و ساختارهای سلامت اعم از بیمارستان‌ها و مراکز خدمات بهداشتی درمانی در کل کشور خواهند گذاشت.

وی ادامه داد: جانمایی و نحوه ارائه سیستم‌های لُجستیک و پشتیبان برای حوزه سلامت جهت اینکه بتوان سیستم‌های امداد و نجات را پشتیبانی کرد که تاب آوری لازم را داشته باشند، سخنرانی‌هایی مرتبط با تاب آوری کودکان و اینگونه بحثها نیز از نظر دور نخواهد بود.

بررسی جایگاه مدیریت بلایا در برنامه ششم توسعه

مشاور عالی سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران، به برگزاری پنل‌‎ها اشاره کرد و افزود: دو پنل نیز برگزار خواهد شد که "آینده مدیریت بلایا در کل دنیا در افق 2050 " را بررسی می‌کند؛ همچنین مهمان‌های بین المللی از سازمان ملل و صلیب سرخ جهانی حضور خواهند یافت و درباره مسائل بین‌المللی سخنرانی خواهند کرد؛ به طور قطع، مهمانانی از دانشگاههای مطرح دنیا در این پنل با ما همراه خواهند بود. نشست تخصصی دیگری نیز با عنوان "بررسی جایگاه مدیریت بلایا در برنامه ششم توسعه" در کنگره سلامت در بلایا برگزار خواهد شد.

وی متذکر شد: در این برنامه، به دنبال پاسخ به این سوال هستیم که چقدر به موضوع توسعه پایدار و بلایا و حوادث در برنامه ششم توسعه کشور توجه شده است و اساسا جایگاه این مسئله در برنامه پنج ساله توسعه کجا است؟

استاد تقی‌زاده، به تعداد مقالات دریافت شده اشاره کرد و گفت: به طور کلی کمیته تاب آوری و توسعه پایدار، حدود سی مقاله دریافت کرده است که حدود هشت مقاله به صورت سخنرانی و حدود ده مقاله هم به صورت پوستر ارائه خواهد شد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: دو بازدید در نظر گرفته شده است؛ یک بازدید از مرکز مدیریت بحران شهر تهران به همراه بازدید از رصدخانه شهر تهران که کلیه اطلاعات در آنجا به صورت تصویری به نمایش درمیآید، و بازدید دیگری از مخاطرات طبیعی شهر تهران است که به صورت بازدید از محل خواهد بود و از گسلها و مناطقی که مستعد سیل و زمین لرزه هستند نیز بازدید خواهد شد.

ارسال نظرات