خبرهای داغ:
وقوع سیل طی دو روز اخیر بیش از یک هزار و ۷۷۵ میلیارد ریال به بخش های کشاورزی، راه و تاسیسات آبرسانی روستایی آذربایجان غربی خسارت زد.
کد خبر: ۸۸۴۸۴۱۶
|
۲۸ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۸:۰۴
به گزارش خبرگزاری بسیج آذربایجان غربی، بارش باران های فصلی روز پنجشنبه با شدت زیاد در جنوب و مرکز آذربایجان غربی آغاز و تداوم این بارش ها همراه با ذوب شدن برف ها در ارتفاعات استان، موجب جاری شدن سیل و طغیان رودخانه ها شد.

تاکنون علاوه بر تخریب سه پل در استان، تعدادی از روستاهای شهرستان های ارومیه، نقده و اشنویه در محاصره آب قرار گرفته است و ارسال اقلام غذایی و مایحتاج مردم از طریق بالگرد انجام می شود.

در حال حاضر سه شهرستان ارومیه، نقده و اشنویه گرفتار سیلاب شده و متحمل بیشترین خسارات در بین دیگر شهرستان‌های آذربایجان غربی شده‌اند.

در شهرستان اشنویه روستاهای درگیر و خسارت‌دیده شامل روستای پی قلعه، گلاز، سرگیس، فجرآباد، درود و دنیخه، در شهستان ارومیه روستاهای سوسن‌آباد، هاشم‌آباد، سلطان‌آباد، علیه، ژراژی، لورزینی، سیدک، گوی قلعه، جیرانلار، خضرآباد، سردرود، بابارود و حسوکندی، در شهرستان نقده نیز روستاهای اوخسار، دورگه لطف‌الله و ورودی شهر می‌باشند.

آذربایجان غربی استان سیل خیز در کشور

پل هاشم‌آباد در روستای هاشم‌آباد منطقه مرگور ارومیه که تنها راه ارتباطی با مرکز استان بوده در اثر شدت‌جریان سیل به‌صورت کامل تخریب شده و راه ارتباطی ۳۶ روستا قطع‌شده است که فعلاً امدادرسانی از طرف اشنویه به منطقه مرگور جریان دارد.

آذربایجان غربی از لحاظ مخاطرات طبیعی جزو مناطق پرمخاطره و بحرانی است و در اکثر فصول سال، سیل های مهیب به دنبال بارش باران و نزولات آسمانی در این منطقه کوهستانی جاری می شود.

وجود مناطق کوهستانی و بارش های شدید باران و تگرگ در برخی فصول سال از آذربایجان غربی استانی سیل خیز ساخته که همه ساله خسارات مادی و معنوی زیادی را اهالی آن متحمل می شوند.

در این میان استان با داشتن ضریب سیل خیزی بالا، همواره منطقه ای مساعد برای ایجاد سیلاب و تخریب ها محسوب می شود اما بررسی ابعاد مختلف سیل در منطقه نشان می دهد که وقوع این سیل ها خسارات جبران ناپذیر زیادی از خود برجای می گذارند که قابل بازگشت نیست.

بررسی ها نشان می دهد تخریب جنگل ها و مراتع، نبود آبخیزداری صحیح، تجاوز به حریم رودخانه ها و برداشت بی رویه شن و ماسه از رودخانه ها از مهم ترین عوامل وقوع سیل استبررسی ها نشان می دهد تخریب جنگل ها و مراتع، نبود آبخیزداری صحیح، تجاوز به حریم رودخانه ها و برداشت بی رویه شن و ماسه از رودخانه ها از مهم ترین عوامل وقوع سیل در استان است.

امدادرسانی به سیل زدگان آذربایجان غربی همچنان ادامه دارد و تمامی توان نیروهای امداد و نجات استان برای رفع مشکلات گرفتارشدگان در سیل و اسکان آنها ادامه دارد.

بر اساس اعلام اولیه برخی ادارات و نهادها میزان خسارات اولیه ناشی از سیل دو روز اخیر مشخص شده و اقدامات برای جبران این خسارات نیز باید هر چه سریعتر آغاز شود.

خسارت ۲۵۰ میلیارد ریالی سیل به راه های آذربایجان غربی

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای آذربایجان غربی به بارش باران شدید و طغیان رودخانه های آذربایجان غربی در ۲ روز گذشته اشاره کرد و گفت: حدود ۲۵۰ میلیارد ریال به راه های استان در شهرستان های ارومیه و اشنویه خسارت وارد شده است.

عبدالحسین علی اکبری در جلسه ستاد مدیریت بحران آذربایجان غربی افزود: طی بروز سیلاب ها و طغیان رودخانه های استان در شهرهای ارومیه، نقده و اشنویه، سه پل ارتباطی دچار آب شکستگی شده و ۳۰ کیلومتر راه روستایی نیز دچار آسیب شده است.

به گفته وی پل سه دهنه ۱۵ متری محور راژان – زیوه، پل چهار دهنه ۱۰ متری روستای گلستانه و پل هاشم آباد در محور سیلوانا تخریب شده و با توجه به اهمیت موضوع، ترمیم و احداث پل ها از روز گذشته در دشتور کار قرار گرفته است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای آذربایجان غربی با بیان اینکه ۶۰ روستای استان دچار آبگرفتگی شده است، گفت: بیشتر این روستاها در حوزه شهرستان ارومیه قرار دارد و ۸۰۰ نفر از عوامل راهداری در مسیرهای منتهی به این روستاها در حال انجام عملیات راهداری هستند.

علی اکبری به آبگرفتگی و انجام عملیات راهداری در سه راهی محمدیار نقده نیز اشاره کرد و افزود: در ارومیه ۱۰۰ دستگاه ماشین آلات سنگین وارد عمل شده است و عملیات راهداری هنوز ادامه دارد.

خسارت ۱۵۰۰ میلیارد ریالی سیلاب به بخش کشاورزی آذربایجان غربی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: سیلاب و طغیان رودخانه ها در روزهای جمعه و شنبه بیش از یک هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال خسارت به بخش کشاورزی این استان وارد کرد.

اسمعیل کریم زاده در جلسه ستاد مدیریت بحران آذربایجان غربی افزود: سیلاب به ۱۵ هزار و ۲۰۰ هکتار از اراضی زراعی و باغی این استان خسارت زده است.

وی با بیان اینکه این اراضی اغلب به کشت گندم دیم و آبی، چغندر قند و کشت باغی اختصاص داشت، ادامه داد: حدود پنج هزار و ۲۰۰ هکتار از این میزان شامل اراضی زراعی شهرستان ارومیه است و خسارت وارده به این اراضی در زمان حاضر به دلیل وسعت زیاد قابل ارزیابی نیست.

کریم زاده گفت: میزان خسارت وارده به محصولات کشاورزی از ۲۰ تا صد درصد است و به بهترین باغ های استان که در حاشیه این رودخانه ها قرار دارد، وارد شده است.

وی برآورد اولیه میزان خسارت ها را در اراضی زراعی اشنویه حدود۷۵۰ میلیارد ریال، در پیرانشهر حدود ۱۵۰میلیارد ریال و در نقده حدود ۴۶ میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: سه هزار و ۲۱۰ کندوی مدرن زنبور عسل و چهار واحد تولید پرورش ماهی در اشنویه و پیرانشهر نیز دچار خسارت صد در صدی شده است.

وی با اشاره به پوشش بیمه ای ۱۸ درصدی اراضی کشاورزی آذربایجان غربی، تسریع در پرداخت خسارت های وارده به کشاورزان این استان را خواستار شد.

سیل ۲۵ میلیارد ریال به تاسیسات آب روستاهای آذربایجان غربی خسارت زد

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی آذربایجان غربی هم در خصوص میزان خسارات ناشی از سیل دو روز اخیر گفت: وقوع سیل در استان به تاسیسات آب رسانی این شرکت در شهرستان های درگیر، ۲۵ میلیارد ریال خسارت زد.

کاظم محمدی اقدم در بازدید از بخش های سیل زده استان افزود: در اثر بارندگی های ۲ روز گذشته و بروز سیلاب تاسیسات آبرسانی ۲۲ روستا در شهرستان های ارومیه و اشنویه دچار خسارت شد.

وی اظهار کرد: از کل روستاهای خسارت دیده ۱۳ روستا در شهرستان ارومیه واقع است که از این تعداد، هشت روستا غیر تحت پوشش شرکت آب و فاضلاب روستایی بود.

وی اضافه کرد: با تلاش کارکنان شرکت آب و فاضلاب روستایی آذربایجان غربی هم اکنون آبرسانی به ۹ روستا به صورت سیار و آب بسته بندی شده انجام می شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی آذربایجان غربی افزود: در باقی روستاها نیز وضعیت به حالت اولیه برگشته و کارکنان شرکت آب و فاضلاب استان در حال رفع مشکل هستند.

محمدی اقدم اظهار داشت: در حال حاضر مشکلی از نظر تامین آب آشامیدنی در روستاهای سیل زده وجود ندارد و با رفع مشکلات پیش آمده آب آشامیدنی تمامی روستاهای استان تامین شده است.

وی گفت: تمامی نیروهای شرکت آب و فاضلاب روستایی در آماده باش کامل هستند و با آماده باش نیروها، تانکرهای سیار آب رسانی و پیمانکاران نگهداری و اتفاقات در صورت نیاز با حضور به موقع در روستاها نسبت به خدمت رسانی به روستائیان و تامین آب آشامیدنی اقدام می شود.

هنوز به دلیل ضعف آموزش، آگاهی و اطلاع رسانی کافی به همراه عدم فرهنگ سازی موثر اهالی این منطقه هر سال بخشی از ظرفیت کاری خود را به برآورد و جبران میزان خسارات بالای بلایای طبیعی سپری می کنند خساراتی که بخش عظیمی از آنها را می توان کنترل و پیشگیری کرد.

تاکنون ۲۷حادثه و بلایای طبیعی از ۴۷ نوع بلایای طبیعی ثبت شده کشور در این استان تجربه شده و برخی از آنها خسارات زیادی در پی داشته است، سیل، زلزله، سرمازدگی، خشکسالی، صاعقه، رانش زمین را از جمله بیشترین حوادث طبیعی روی داده در استان است.

ارسال نظرات