خبرهای داغ:
کارشناس مسائل تربیتی دور شدن انسان‌ها از نیازهای فطری را مهم‌ترین عامل ناهنجاری‌ها اجتماعی و بی‌تفاوت بودن به ارزش ها عنوان کرد.
کد خبر: ۸۸۴۷۹۴۵
|
۲۷ فروردين ۱۳۹۶ - ۲۰:۰۱

به گزارش خبرگزاری بسیج از همدان، حجت الاسلام سیدعلیرضا تراشیون امروز در سلسله جلسات سبک زندگی ایرانی – اسلامی که به همت موسسه شهید محراب آیت الله مدنی در مجتمع آموزشی رفاهی فرهنگیان همدان برگزار شد با اشاره به اهمیت تربیت از دیدگاه اسلام اظهار داشت : باید در راستای تربیت فرزندان حساسیت لازم ایجاد شود تا آنها به ارزش‌های دینی و فرهنگی احترام بگذارند.

وی با بیان اینکه در دهه‌ها پیش‌رو بحران‌های روحی و روانی بیشتری فرزندان را تهدید می‌کند، اظهار داشت: این تهدید مختص کشور ما نیست بلکه در دهه‌های اخیر مشکلات روحی و روانی در بشر به بیش از دو برابر رسیده و سرعت آن هرچه به جلو حرکت می کند بیشتر می‌شود.

کارشناس مسائل تربیتی دور شدن انسان‌ها از نیازهای فطری را مهم‌ترین عامل ناهنجاری‌ها اجتماعی و بی‌تفاوت بودن به ارزش ها دانست و عنوان کرد : اصل فطرت انسان بر مبنای پاکی و زلالی است که همواره گرایش به سوی نور و زیبایی که اصلی ترین آن بندگی خداست دارد.

وی با اشاره به آسیب های روحی و روانی در جامعه، قرار دادن فرزند در سلامت روانی را از ماموریت پدران و مادران دانست و ابراز داشت: با اهمیت دادن به فطرت های پاک فرزند عزت نفس او بالا رفته و سلامت روانی ایجاد می شود.

تراشیون عزت نفس را به عنوان مهم‌ترین کلید واژه برای پایبندی فرزندان به ارزش‌ها معرفی کرد و گفت: اگر ما می‌خواهیم فرزندان را به سمت ارزش‌های دینی و فرهنگی سوق دهیم باید ویژگی‌های را در آنان ایجاد کنیم که شاخص‌ترین آن عزت نفس است.

وی عزت نفس را در داشتن احساس ارزشمند بودن تعریف کرد و ابراز داشت: عزت نفس انسان را به سوی خوبی‌ها حرکت می‌دهد که باید در فرزندان تقویت شود و حسی است که با مجموعه ای از افکار، عواطف، احساسات و رفتار به دست می‌آید که آیا ارزشمند است یا خیر!

کارشناس مسائل تربیتی با بیان اینکه لازمه ارزش‌گذاری به ارزش‌های دینی و فرهنگی داشتن عزت نفس است به ضرورت ایجاد عزت نفس در فرزند پرداخت.

وی بیان داشت: والدین باید در تربیت فرزند خود به این مهم دقت نظر داشته باشند که فرزندانی با عزت نفس بالا تربیت کنند تا آنها احساس رضایت داشته و به ارزش‌ها احترام بگذارند چراکه عزت نفس مقدمه احترام به ارزش‌های دینی و فرهنگی است که باید در فرزندان به تبلور برسد.

تراشیون در همین خصوص به تبیین ویژگی‌های انسان‌های دارای عزت نفس پرداخت و عنوان کرد: این افراد هیچ گاه از حضور خود در کنار خانواده نیست، احساس کوچک بینی نمی کند، مسئولیت پذیر است و به راحتی با دیگران ارتباط برقرار می کند، نسبت به کارهای نیکی که انجام می دهد حس خوبی دارد و احساسات و عواطف خود را به راحتی بیان می کند.

وی در ادامه با ارائه راهکارهایی در راستای افزایش اعتماد به نفس فرزندان گفت: در این خصوص باید از فرزند در حد خود انتظار داشت چراکه انتظار بیش از اندازه از فرزند به تدریج احساس بی‌کفایتی به او می دهد و عزت نفس را پایین می‌آورد.

کارشناس مسائل تربیتی پذیرفتن و احترام به توانایی فرزندان را از عوامل تاثیر گذار در افزایش عزت نفس دانست و بیان داشت: با این احترام حس رضایت مندی در او ایجاد می شود و چون فرزندان روحیه لطیف تری دارند اثرات تعریف و تشویق از توانمندی آنها سریع‌تر نتیجه می دهد.

وی با بیان اینکه ابراز احساسات والدین سبب افزایش عزت نفس در فرزند می شود، گفت: کمک به افزایش و ارتقای توانمندی فرزند هم به عنوان یکی از عواملی تاثیرگذار در ایجاد زمینه عزت نفس در فرزند است.

تراشیون از فراهم کردن فعالیت اجتماعی سالم برای فرزند به عنوان یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار در افزایش عزت نفس فرزند اشاره و تصریح کرد: متاسفانه گاهاً والدین از این عامل به عنوان ابرازی برای تربیت که در جای دیگر جواب نمی‌گیرند استفاده می کنند که این به شدت به فرزند آسیب می‌رساند.

وی ضمن تاکید بر عدم مقایسه فرزندان در امر تربیت اضافه کرد: مقایسه کردن فرزند با دیگران به عنوان سمی برای عزت نفس است چراکه عزت نفس را به شدت کاهش می دهد.

کارشناس مسائل تربیتی توجه به جسم فرزندان، احترام به فرزند، ایجاد زمینه همیاری و کمک فرزند به دیگران و تعریف و تمجید از فرزند را از دیگر عوامل مهم تاثیر گذار در افزایش عزت نفس دانست و یادآور شد : باید با درنظر گرفتن این شاخص‌ها عزت نفس در فرزند را افزایش دهیم تا هم زمینه رشد و نمو فرزند ایجاد شود و هم ارزش‌ها در جامعه حاکم شود.

انتهای پیام /

ارسال نظرات