نزدیک به 40 سال از پیروزی انقلاب اسلامی می‌گذرد و بحمدالله پیشرفت‌های خوبی در کاهش محرومیت و حرکت رو به جلو انجام گرفته؛ اما این فعالیت‎ها کافی نیست و مسئولین باید به خاطر داشته باشند که هنوز مناطق بسیاری در کشور نیازمند توجه بیشتر برای رفع محرومیت هستند.
کد خبر: ۸۸۴۷۹۳۲
|
۲۷ فروردين ۱۳۹۶ - ۲۰:۴۳

به گزارش خبرگزاری بسیج استان چهارمحال و بختیاری؛ در سفر رئیس جمهور به استان چهارمحال و بختیاری که در دو سال گذشته انجام گرفت در مصاحبه خبری خود با خبرنگاران و رسانه‌های ملی و استانی، چهارمحال و بختیاری را ب عنوان قطب گردشگری معرفی کردند و بیان کردند که در این استان تمامی پتانسیل‌های گردشگری به طور کامل وجود دارد و باید ظرف مدت یک سال طرح جامع گردشگری این استان تهیه و مصوب گردد.

همچنین در این نشست بیان شد که سالانه اعتبارات قابل توجهی به منظور ایجاد زیرساخت‌ها در چهارمحال و بختیاری تخصیص داده خواهد شد.

حال که بیش از دو سال از سفر رئیس جمهور به استان می‌گذرد اما ما همچنان شاهد نواقص بسیاری در این حوزه هستیم و می‌توان گفت اگر کاری در این زمینه انجام گرفته است درحال حاضر قابل مشاهده نیست.

ما به منظور آشنا شدن با مناطق گردشگری کمتر شناخته شده و محروم استان سفری را در پیش گرفتیم که شاهد مشکلات متعددی همچون نبود آب، برق ، گاز و حتی نبود مسیر ارتباطی مناسب بین روستاها و شهر بودیم.

پس از طی شدن مسیر خاکی پیچ در پیچ و خطرناک بالاخره به مقصد رسیدیم که در نگاه نخست شاهد خانه‌‎هایی که ساخته دست مردان روستا بودند و با کاه، گل و چوب ساخته شده بود، بودیم.

اما این خانه‌های محقر گرمی و صفایی داشت که کمتر خانه مجلل در شهر آن را دارا است.

در این مناطق به دلیل نبود گاز مردم روستا برای پخت و پز ،گرمایش و... از چوب بلوط استفاده می‌کردند که این استفاده بیش از حد از چوب می‌تواند محیط زیست این مناطق را تحت تاثیر قرار دهد و موجب قطع بی رویه درختان بلوط در این مناطق گردد و این درحالی است که اهالی این مناطق جز استفاده از چوب برای مصارف خود راهی دیگر ندارند.

با یکی از اهالی روستا به سخن پرداختیم که زن روستایی با اشاره به تمام گلایه‌های خود از مسئولین گفت: ما از امکانات رفاهی بسیاری ناچیزی برخورداریم که این نبود امکانات مشکلات متعددی را برای ما بوجود آورده است و هر روزه ماشاهد مهاجرت جوانان از روستا به شهر هستیم که این مهاجرت‌ها نه به نفع خود جوانان و نه آداب و رسوم منطقه ما است.

این بانوی بختیاری با گویش زیبای بختیاری در ادامه خاطرنشان کرد: روستای ما از پتانسیل‌های فراوانی در بخش گردشگری برخوردار است امام کمتر فردی در استان و خارج از استان این منطقه را می‌شناسد.

و با بیان اینکه مسئولین باید برای معرفی این منطقه قدم بردارند افزود: با معرفی این منطقه به مسافران و گردشگران می‌توان موجب بالا رفتن درآمد اهالی این روستا شد که با بالا رفتن درآمد کمتر شاهد مهاجرت جوانان از این منطقه به شهر خواهیم بود.

این زن بختیاری با بیان اینکه قبل از هرچیزی باید زیرساخت‌های گردشگری در روستا و مناطق اطراف ایجاد شود اظهار کرد: اگر این منطقه به عنوان مناطق گردشگری معرفی شود اما راه مناسب و حداقل امکانات رفاهی در روستا وجود نداشته باشد کمتر مسافر و گردشگری به این مناطق سفر خواهد کرد.

پس به منظور پیگیری خواسته اهالی روستای لندی با معاون گردشگری و سرمایه‎‌گذاری میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مصاحبه کردیم که در این گفت‌وگو حیدر صادقی اظهار کرد: از دو سال  گذشته طی برنامه‎ریزی‌های انجام گرفته مسیرهای گردشگری جدید همچون منطقه شلیل به مسیرهای گردشگری استان اضافه گردیده است و سعی شده تا علاوه بر شهرستان کوهرنگ و سامان مناطق جدید به مردم و مسافرین معرفی گردد.

وی با بیان اینکه تورهای یک روزه و دو روزه برای تورهای گردشگری به منظور معرفی این مناطق برگزار شده است گفت: جاذبه‌های گردشگری در این مناطق شناسایی شده است و کتابچه‌ای با عنوان سفر به شلیل در حال تهیه است که امیدواریم این کتابچه تا اواخر اردیبهشت ماه سال جاری به چاپ برسد.

معاون گردشگری و سرمایه‎‌گذاری میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان افزود: همچنین انتشار و معرفی این مناطق در سایت‌ها و فضاهای مجازی نیز انجام گرفته است.

این مسئول با بیان اینکه اگر گردشگری در این مناطق رونق پیدا کند شاهد مهاجرت کمتری از این مناطق به شهرها و استان‌های همجوار خواهیم بود عنوان کرد: اشتغال تنها یکی از علل مهاجرت اهالی این مناطق می‎باشد که برای جلوگیری از مهاجرت در این مناطق باید امکانات رفاهی و زیرساختی ایجاد شود.

صادقی گفت: روستاها نیز باید همچون شهرها از امکانات رفاهی برخوردار باشند تا بتوان گردشگرها را به این مناطق جذب کرد و با این کار می‌توان اشتغال پایدار ایجاد کرد.

وی تصریح کرد: با برنامه‌ریزی‌های انجام گرفته اگر فعالیت‌های گردشگری در مسیری که تعیین شده است حرکت کند مطمئنن در سه سال آینده شاهد حضور مسافران در استان به خصوص در مسیرهای گردشگری جدید و تازه شناسایی شده استان خواهیم بود.

گزارش از فاطمه بیاتی اشکفتکی

ارسال نظرات