عضو سابق کمیسیون برنامه و بودجه در گفتگو با «بسیج»:
جعفر قادری گفت: رویه های غیر منطقی در بانک ها موجب شد که بانک مرکزی تسلط و کنترل را از بانک ها از دست داده و قادر نیست که سیستم بانکی را بخوبی کنترل و نظارت کند.
کد خبر: ۸۸۴۷۸۸۷
|
۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۷:۲۰

جعفر قادری عضو کمیسیون برنامه و بودجه در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج، اظهار داشت: بانک ها توانسته سودهای بالایی را از نرخ بهره بانکی سپرده گذاران کسب کنند و این هم موجب شده است تا تقاضا برای پول به طور جدی رشد چشمگیری داشته باشد.

قادری افزود: نرخ اوراق خزانه اسلامی را دولت  22 درصد اعلام می‌کند ولی 25 دولت نرخ 26 درصد را منتشر و دریافت می کند. از سوی دیگر هم  دارندگان اسناد خزانه زمانی که به بازار سرمایه مراجعه می‌کنند  و با تنزیل 25-26  درصد مجبور می‌شوند تا  اسناد خزانه را  واگذار کنند  طبیعی است که سپرده گذاران  در بانک ها سپرده گذاری نکرده و اسناد خزانه را با نرخ 25-26 درصد واگذار می کنند.

عضو سابق کمیسیون برنامه و بودجه خاطر نشان کرد:  رویه های غیر منطقی در بانک ها موجب شد که بانک مرکزی تسلط و کنترل را از بانک ها از دست داده و قادر نیست که سیستم بانکی را بخوبی کنترل و نظارت کند.

به گزارش خبرگزاری بسیج، بانک مرکزی باید از سیاست‌های پنهان کاری و ندادن اطلاعات یا دادن اطلاعات با تاخیر به سیاست شفاف سازی اطلاعات  در اسرع وقت  و حتی فاش کردن نیات خود در مورد نرخ تورم، از طریق هدفگذاری نرخ تورم یا نرخ بهره روی آورد.تعدادی از اقتصاددانان بر این باورند که اقتصادی که افراد در آن اطلاعات ناقصی در مورد  سیاست‌های پولی بانک مرکزی دارند پیش بینی شرایط  اقتصاد و نرخ بهره تنها سیاستی است که توسط بانک مرکزی شکل می گیرد و م یتواند انتظارات بازارهای مالی را شکل دهد و آن را در بستر مناسبی قرار دهد.

ارسال نظرات