مدرس دانشگاه و فعال در حوزه طراحی لباس در گفتگو با «بسیج»:
شریفی گفت: همکاری بین تولید کننده و دانشگاه همچنان جایگاه خود را پیدا نکرده و عمدتا خلأ بین سیستم دانشگاهی و بازار وجود دارد.
کد خبر: ۸۸۴۷۷۲۸
|
۲۸ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۴
لزوم همکاری بیشتر تولید کنندگان با طراحان/ بعضی از لباسها در شأن یک خانم و آقای ایرانی نیست
شاهین شریفی مدرس دانشگاه و فعال در حوزه طراحی لباس در گفتگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری بسیج گفت: همکاری بین تولید کننده و دانشگاه همچنان جایگاه خود را پیدا نکرده و عمدتا خلأ بین سیستم دانشگاهی و بازار وجود دارد.

وی افزود: وزارت ارشاد یا ارگان ها و نهادهای دیگر تمهیداتی بیندیشند که خروجی آن در سطح جامعه استفاده شود. دانشجویان در دانشگاه دروس را به صورت تخصصی در مباحث طراحی و الگو، دوخت، رنگ شناسی، نرم افزار و دیگر دروس را دنبال می کنند.

شریفی تصریح کرد: طراحی لباس در ژانرهای گوناگون مانند لباس مشاغل و انواع یونیفورم های اداری، لباس های ورزشی  ارائه می شود اما تولید کننده ها استقبال خوبی از کار نمی کنند.

وی گفت: یعنی دانشجویان طراحی کرده و تمام اصول را رعایت می کنند و بر روی تمام مباحث متمرکز هستند. ما از خیلی از تولید کننده ها هم دعوت می کنیم که بیایند و کارها را مشاهده کنند ولی متاسفانه این همکاری و استقبال خوب انجام نمی شود. در دانشگاه خوب کار می شود ولی وقتی به بازار می رویم می بینیم فرم لباسی که طراحی شده از نظر ظاهر و شکل و برش و الگو آنطور که در شأن یک خانم و آقای ایرانی باید باشد نیست.

مدرس دانشگاه و فعال در حوزه طراحی لباس بیان داشت: ما از روی لباس های سنتی الگو برداری می کنیم و بر روی المان های سنتی و مذهبی کار می کنیم. خیلی از نمادهایی که در فضاهای مذهبی ما مثل کاشی کاری های مساجد است که از رنگ های فیروزه ای و لاجوردی استفاده می شود و رنگ های آرامش بخشی است فرم هایی هست که القاء حس مثبت را انتقال می دهد عمده اینها را به صورت المان یا الهام گرفته از آنها را وارد پوشش لباس کردیم تولید کنندگان سعی می کنند بیشتر یک سری مدل هایی که حالت اروپایی یا غربی بوده و مخاطب خاص دارد را تولید کنند و سلیقه ای رفتار می کنند.

وی افزود: طراحی پارچه و آب و رنگ و فرمی که دارد در مبحث نرم افزار کار می شود. یک سری نقص های امکاناتی داریم چون من در دانشگاه های مختلف هستم عمدتا تجهیزاتی که برای استفاده دانشجویان قرار داده اند به روز نیست. حالا در دانشگاه های مختلف چون بودجه های متفاوتی دارند نوساناتی وجود دارد ولی باید خیلی قوی تر تجهیز شوند.

شریفی گفت: این مسئله ای است که به هر حال با آن مواجه هستیم چون وقتی دانشجو با سیستم کار می کند نباید با مشکل مواجه شود تا بتواند به راحتی خلاقیت و آنچه را که یاد گرفته پیاده کند. کمبود هایی در این زمینه وجود دارد که باید بودجه اختصاص داده شود یا به روز رسانی شود که متاسفانه این موضوع کمی ضعیف و با سرعت خیلی پایین اجرا می شود یعنی به جای اینکه با تکنولوژی روز دنیا جلو برویم به صورت سنتی و اختلاف چند ساله مسیر آنها را ادامه می دهیم.

مدرس دانشگاه و فعال در حوزه طراحی لباس گفت: یک سری نرم افزارها هم پولی است که باید به صورت اورجینال خریداری شود تا کاربردهای درست را بتوانیم از آنها بگیریم که این هم متاسفانه چون هزینه ها به دلار است مشکلات زیادی داریم. یک سری از دانشگاه ها رایزنی کرده اند تا بتوانیم نرم افزار اورجینال استفاده کنیم ولی بعضا مجبوریم به خاطر اینکه سریعتر به نتیجه برسیم از مدل های روتینی که فعلا در سطح جامعه وجود دارد استفاده کنیم سیستم آموزشی باید طوری باشد که شرایط را درست کرده و در اختیار دانشجویان قرار دهند.

ارسال نظرات