خبرهای داغ:
قسمی از افراد که با تأخیر در ازدواج مواجه هستند برای ارضای خود سرگرم به مسائلی همچون دوست یابی می شوند، البته دوستی با جنس مخالف بعد از مدتی منجر به این می شود که افراد به ازدواج و زناشویی رغبت نداشته باشند.
کد خبر: ۸۸۴۷۷۰۰
|
۲۷ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۷
به گزارش سرویس بسیج جامعه زنان کشور خبرگزاری بسیج، همانطور که می دانیم انتخاب همسر یکی از مراحل بسیار مهم و حساس در زندگی است. اما با توجه به شرایط کنونی حاکم بر جامعه گروهی به دلایل مختلف از وارد شدن به این مرحله اجتناب می کنند و یا به عمد آنرا به تأخیر می اندازند که این امر می تواند آسیب های گوناگونی را متوجه فرد و اجتماع کند. اگر نگاهی به آمارهای گرفته شده بیفکنیم متوجه می شویم که حدود 11 میلیون و 200 هزار نفر در کل ایران در سن ازدواج هستند اما ازدواج نکرده اند و به صورت مجردی زندگی می کنند و از سویی افزایش رشد چهاردرصدی طلاق و ورد افراد دیگر نیز موجب می شود که تعداد مجردان افزایش بیشتری داشته باشد. همچنین آمارها مدعی اند که 152 هزار دختر و پسر در شرایطی هستند که احتمالا هرگز ازدواج نخواهند کرد که البته این هشدار تکان دهنده ای است! حال باید دید به چه علت جوانان از ازدواج کردن دوری می کنند و زندگی مجردی را ترجیح می دهند؟

ترس و وحشت از مسئولیت پذیری موجب شده برخی از جوانان تن به ازدواج ندهند البته این علت ناشی از تربیت خانوادگی و محیط زیستی این گروه از افراد است برخی از جوانان آنقدر در شرایط خوب در خانواده های خود بوده اند که همواره احتیاجات آنها از هر لحاظ بخصوص مالی تأمین شده است. لذا نتوانسته اند معنای مسئولیت پذیری و به عبارتی دیگر ارزش پول در آوردن را بدانند و بدین جهت وقتی وارد زندگی مشترک می شوند ، نمی دانند با فراز و فرودهای زندگی چطور کنار بیایند و چون سختی نکشیده اند پس آسان ترین مسیر را انتخاب می کنند و وارد زندگی مشترک نمی شوند و یا  آنرا به مبعد موکول می کنند.

از طرفی طبق گفته تحلیل گران مسائل اجتماعی علت ترس این گونه اشخاص مسائل مالی اقتصادی برای تأمین احتیاجات زندگی است، زیرا شرایط سخت زندگی و مشکلات مالی آن باعث می شود تا یک جوان نتواند به خود اعتماد کند که آیا می تواند از عهده بار سنگین زندگی برآید یا نه؟

معمولا این دسته از جوانان برای ارضای خود سرگرم به مسائلی همچون دوست یابی می شوند، البته دوستی با جنس مخالف بعد از مدتی منجر به این می شود که افراد به ازدواج و زناشویی رغبت نداشته باشند و از اینرو بیشتر اوقات و سال های زندگی خود را با دوستان متفاوتی سپری می کنند و به قول خودشان هم کمتر خرج می کنند و هم مسئولیتی در قبال جنس مخالف ندارند و اگر هم مشکلی پیش آمد بدون در نظر گرفتن مهریه، نفقه ، دادگاه و ... به راحتی جدا می شوند و نکته دیگر اینکه در این زندگی مجردی می توانند تنوع نیز ایجاد نمایند.

قابل توجه اینکه این نوع زندگی ها برای خود آثار سویی به همراه دارد و بارها شاهد مراجعه همین اشخاص به مراکز مشاوره بوده ایم که چگونه بعد از اتمام دوره ی دوستی ضربه روحی خورده اند.

برخی از اشخاص به علت داشتن بیماری از ازدواج دوری می کنند این گروه برای آنکه نزدیکانشان متوجه بیماری آنها نشوند عمدا از ازدواج اجتناب می کنند و این خود یکی دیگر از دلایل برخی مردان و زنان مجرد است. البته بدبینی نیز از دیگر موارد به تأخیر افتادن سن ازدواج است. برخی دیگر از جوانان به علت سخت گیری و وسواس بیش از حد که در امر ازدواج دارند در عالم مجردی باقی می مانند و از سویی دیگر برخی از افراد به علت فراهم نشدن زمینه های خواستگاری، سختگیری های نابجا والدین، فراهم نشدن زمینه های لازم برای امر زندگی مشترک و همچنین دلایل ناخواسته دیگر، بدون تمایل شخصی گرفتار پدیده مجردی می شوند.

 در شهری مثل تهران، پیشرفت تحصیلی ، شغلی و اجتماعی عامل مؤثری بر افزایش میزان زندگی مجردی به ویژه در میان دختران است در حال حاضر ازدواج تبدیل به مشکلی عمده شده که بیشتر افراد با ترس و احتیاط به سراغ آن می روند البته ناگفته نماند که فیلم و سریال هایی که از طریق شبکه های ماهواره ای پخش می شود تمام آنچه که محتوای آن از هم پاشیدگی خانواده ها، خیانت و خشونت و... را به نمایش می گذارد بی تأثیر نیست. از آنجایی که محتوای این فیلم ها و سریال ها کاملا با عرف جامعه ایرانی در تضاد هستند سبب می شوند مقدمات فروپاشی و اضمحلال نظام خانواده، افزایش آمار طلاق، بالارفتن سن ازدواج، روی  آوردن جوانان به زندگی مخرب مجردی و سرانجام ناهنجاری های اخلاقی و اجتماعی را در جامعه افزایش می دهند.



ارسال نظرات