عرضه اولیه سهام آرامکو به خوبی پیش رفته و همه شرایط برای فروش این سهام در بازار آماده است.
کد خبر: ۸۸۴۷۶۵۵
|
۲۷ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۴

به گزارش خبرگزاری بسیج،  امین ناصر مدیر عامل شرکت نفت عربستان سعودی بر این باور است که بازار جهانی به سمت تعادل عرضه و تقاضا رفته است در حالی که تولید نفت آمریکا رو به افزایش است و این اتفاق باعث کاهش قیمت شده است.

 

آژانس بین المللی انرژی اعلام کرد، پس از سه سال مازاد عرضه، سرانجام تقاضای جهانی برای نفت در حال پیشی گرفتن از میزان عرضه است. این در حالی است که میزان ذخایر نفت استفاده نشده افزایش داشته است.

 

به گفته ناصر این اتفاق خوبی برای بازار نخواهد بود و توسعه پیدا نخواهد کرد. چنان چه هنوز ظرفیت های تولید و سرمایه گذاری های زیادی در آینده برای بازار نیاز است. اما بازار به طور کوتاه مدت نشان داده است که مازاد نفت موجب کاهش تولید در بازار شده است.

 

این مدیرعامل شرکت نفت اعتقاد دارد بسیاری از شاخص ها در بازار نشان می دهد که بازار به تعادل رسیده است. شاخص ها در بازار کشورهای اعضای اوپک نشان می دهد که توسعه و همکاری در این کشورها کاهش پیدا کرده است.

 

این در حالی است که عربستان سعودی برای ایجاد تعادل در بازار، تولید خود را کاهش داده و موجب افزایش قیمت نفت شده است. در مارچ این کشور 10 میلیون بشکه در روز تولید داشته است که به گفته آمارهای عربستان این تولید ها توسط شرکت نفت سعودی آرامکو تولید شده است.

 

این کشور برنامه دارد که سهمی از آرامکو را در بازار جهانی به فروش برساند. آرامکو برای ایجاد سرمایه گذاری خارجی و توسعه اقتصاد عربستان برنامه دارد 5 درصد از سهم خود را در بازار بفروشد. قرار است پس از عرضه اولیه سهام شرکت آرامکو در سال 2017 یا 2018 صندوق سرمایه‌گذاری عمومی عربستان نقش اصلی را در اقتصاد این کشور ایفا کند. محمد بن سلمان، جانشین ولی عهد عربستان بر این باور است که این شرکت بیش از 2 هزار میلیارد دلار ارزش داشته باشد. فروش 5 درصد از شرکت 2 هزار میلیارد دلاری می شود 100 میلیارد دلار که این 5 برابر شرکت علی بابا چین است.

 

این در حالی است که در حال حاضر شرکت  قطر پترولیوم نیز تصمیم گرفته است تا دو شرکت زیرمجموعه خود را با یکدیگر ادغام کند. 

بر همین اساس دو شرکت قطرگاز و راس‌گاز در قطر با یکدیگر ادغام خواهند شد که این اقدام یکی از برنامه‌های این کشور برای تغییر ساختار صنعت نفت خود است.

ارسال نظرات