محمد مهدی مفتح گفت: هرچه قدر استقلال بانک مرکزی بیشتر باشد سطح تورم پایین تر است. یک بانک مرکزی مستقل می تواند موجب بهبود عملکرد اقتصادی گردد.
کد خبر: ۸۸۴۷۳۰۲
|
۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۵:۱۱

محمد مهدی مفتح  عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج، اظهار داشت: کارایی نظام بانکی در گرو مدیریت صحیح منابع بانک است. بانک مرکزی باید بتواند افزایش بیش از اندازه حجم پول را کنترل کند و اگر نتواند چنین کاری را انجام دهد موضع منفعلانه بانک مرکزی را به اثبات میرساند.

وی با بیان اینکه بانک مرکزی باید بتواند افزایش بیش از اندازه حجم پول را کنترل کند افزود: اگر بانک مرکزی بتواند حجم پولی را کنترل کند از اینرو می‌توان به تورم پایین دست یافت. بانک مرکزی می‌بایست برخلاف دولت که اولویت اولش رشد اقتصادی است بیشتر به تورم توجه کند. بانک مرکزی مسوول سیاست‌های پولی کشور است از اینرو  تمهیداتی بیندیشد  تا حجم نقینگی کاهش پیدا کند تا بتواند تورم را کنترل کند.

مفتح بیان داشت: یکی از مهمترین عوامل در تورم، حجم نقدینگی کشور است که باید مهار و کنترل شود . هرچه قدر استقلال بانک مرکزی بیشتر باشد سطح تورم پایین تر است. یک بانک مرکزی مستقل می تواند موجب بهبود عملکرد اقتصادی گردد.

گفتنی است که  استقلال بانک مرکزی بدین مفهوم است که چون دولت ها از نظر سیاسی برای رسیدن به قدرت، قول هایی را به مردم می‌دهند  که اگر به این قول ها عمل شود ، منجر به افزایش حجم پول و فشارهای تورمی می‌گردد.

ارسال نظرات