استاد اقتصاد دانشگاه با بیان اینکه صنایع مادر با واردات در حال تعطیلی است گفت: مجموعه اقدامات با توجه به واردات نشان می دهد که ادعای ایجاد ۷۰۰ هزار شغل درسال تناقضی آشکار‌ با واقعیات اقتصادی کشور دارد.
کد خبر: ۸۸۴۷۱۳۵
|
۲۶ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۳

به گزارش خبرگزاری بسیج، آرمان حاجیان فرد، استاد اقتصاد دانشگاه درباره وضعیت بیکاری حاکم بر جامعه گفت:از این تعداد حدود 23میلیون نفرشاغل بوده و طبق این آمار نرخ بیکاری از 12.2 درصد در بهار 95به 12.7 درصد در تابستان رسیده است.


استاد اقتصاد دانشگاه افزود: با توجه به نرخ بیکاری30.2 درصد جوانان 15 الی 24 ساله پیش بینی می‌شود که نرخ بیکاری و جمعیت بیکار به ترتیب به 14 درصد و حدود 4 میلیون نفر در پایان سال 1395 برسد.باید نیم نگاهی به جمعیت دانشجو از سوی مسئولان و سیاست‌گذاران اقتصادی کشور وجود داشته باشد، چراکه جمعیت حدود 5 میلیون نفری طی چهار سال آینده به جمعیت فعال کشور اضافه خواهد شد.

حاجیان فرد با انتقاد از افزایش روند واردات در کشور ادامه داد: سه نوع واردات کالا وجود دارد: کالای سرمایه ای، واسطه ای و مصرفی . کشورهایی مانند آمریکا و ژاپن بالای 500میلیارد دلار در سال واردات دارند اما باید نگاه کرد که آنها چه کالاهایی را وارد می کنند. آنها کالاهای سرمایه ای و واسطه ای وارد می کنند نه اینکه کالای مصرفی وارد کنند. آنها مواد اولیه وارد می کنند تا در کشور خود تولید را رونق دهند و شغل ایجاد کنند. اما در کشور ما کالای مصرفی وارد می شود. به عنوان مثال برای روغن کشی کنجاله وارد می کنند،این جز مواد پس ماند کارخانه های روغن کشی است. می توانستیم دانه های روغنی را وارد تا هم روغن آن را بکشیم هم کنجاله آن را برای خوراک دام ها مصرف کنیم. زمانی که کنجاله وارد می کنیم، کنجاله تولید شده در کارخانجات روغن کشی بلا استفاده خواهد ماند لذا با این کار کارخانه های روغن کشی را تعطیل می کنیم.

این کارشناس اقتصادی گفت: کشور ما یکی از غنی ترین معادن سنگ آهن را در کشور دارد. متأسفانه در کشور سنگ آهن را تنی حدود 20 تا 25 دلار صادر می کنیم و از آن طرف با وجود داشتن کارخانه هایی مانند ذوب آهن و تولید شمش وفولاد، لوله های آهنی و فلزی را با تنی حدود 500 دلار وارد می کنیم. محاسبات نشان می دهد که حدود 25 برابر پول بابت کالایی که خودمان صادر کردیم هزینه پرداخت می کنیم. اگر سنگ آهن را در کشور نگه داریم علاوه بر تولید می توانیم اشتغال ایجاد کنیم.

وی بیان کرد: درحال حاضر وزارت نفت حدود60 هزار تن لوله فولادی وارد می کند،با یک محاسبه سرانگشتی اگر خودمان با امکاناتی که داریم لوله های مورد نیاز را تولید کنیم حدود 30هزار شغل پایدار ایجاد خواهیم کرد. صنایع داخلی به بهانه واردات در حال تعطیل شدن است. مشابه این لوله ها در کارخانه های داخلی تولید می شود که متأسفانه در حال حاضر کارخانه ها با ظرفیتی حدود 10 درصد کار می کند و به راحتی 20 هزار شغل از بین رفته است که این خیانت به کشور است.مگر نه اینکه مقام معظم رهبری (مدظله العالی) فرمودند واردات کالای که توان تولید آن در کشوروجود دارد حرام است؟ ؟

وی گفت: ایجاد 760 هزار شغل با رکود حاضر در بازار و آمار نگران کننده هر روز خاموشی و تعطیلی بنگاه ها و کارخانجات تناقض دارد.

حاجیان فرد بیان کرد: واردات کالاهای مصرفی در سال‌های گذشته اقدامی مقابل سیاست‌های اقتصاد مقاومتی بود .در مجموع اقدامات بیان شده با مشی اقتصاد مقاومتی در تضاد بوده و ادعای ایجاد 700هزار شغل در سال و در کنار آن وجود جمعیت انبوهی از افراد جویای شغل دارای تناقضی آشکار است.

ارسال نظرات