اظهارات کارشناس حوزه پیرامون فتوای اقتصادی رهبری در گفتگو با «بسیج»:

تبليغات كالاهاي اجنبي در تلویزيون و رسانه ها ممنوع شود

حجت الاسلام شمس اللهی گفت: نكته مهم اين است كه فتوا دادن بخشي از كار است و جا انداختن فتوا در جامعه بخش ديگر كار كه اين وظيفه رسانه ها است.
کد خبر: ۸۸۴۷۰۰۳
|
۳۱ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۵:۰۶

حجت الاسلام عبد الصالح شمس اللهی، کارشناس حوزه در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج، با اشاره به نقش رسانه ها در عملیاتی کردن فتوای اقتصادی رهبری مبنی بر تحریم کالای خارجی که مشابه داخلی دارد؛ گفت: وظيفه رسانه ها هم در اين ميان مهم است فرهنگ سازي كار رسانه است كه البته راهكارهاي زيادي دارد احتياج محور كردن جامعه به جاي تجمل محور نمودن آن از كارهاي اصلي رسانه ها است.

وی افزود: متاسفانه رسانه امروز ما مخصوصا رسانه ملي مروج تجمل محوريست ؛تبليغات توليدات اجنبي در آن موج ميزند حال يا تبليغ مستقيم است و يا غير مستقيم يا مستقيم مي گويند فلان كالاي اجنبي را بخريد و يا روي توليد اجنبي مارك ايراني ميزند و يا آنچه در فيلم و سريالها نشان مي دهند تبليغات كالاي اجنبي است.

این کارشناس مذهبی تصریح کرد: اينها در جامعه محبوبيت ايجاد مي كند؛ به ياد دارم زماني با يك فوتباليست مصاحبه كردند از او پرسيدند كت و شلوارت توليد كجاست گفت من از قديم كت و شلوار خارجي مي خريدم وقتي تلویزيون ما اين مصاحبه را از يك اسطوره جوان پسند نشان مي دهد توقع نبايد داشت جواني كه به او نگاه مي كند دنبال كالاي ايراني باشد. اگر بخواهيم واقعا زمينه عمل به اين فتوا ايجاد شود بايد تبليغات كالاي اجنبي در تلوزيون و رسانه ها ممنوع شود.

وی عنوان کرد: واژه سازي براي ايجاد محبوبيت و يا مبغوضيت از ديگر كارهاي رسانه است؛ شما ببينيد در گذشته كالاي خارجي به اسم كالاي اجنبي شناخته مي شد و متدينين استفاده نمي كردند و كالاي ايراني به عنوان كالاي وطني مورد تقديس بود و محترم شمرده مي‌شد؛

حجت الاسلام شمس اللهی عنوان کرد: شهيد مدرس در نطقي فرموده بود من كرباس ايراني را به حرير اجنبي ترجيه مي دهم، اين واژه سازي ها در اقبال و يا عدم اقبال عمومي تاثير دارد. از طرفي رسانه ها مي‌توانند چشم نظارتي باشند يعني واقعا اگر در بخشي از توليد داخلي مشكلي هست به آن بپردازند تا مسئولين براي حل آن قدم بردارند و يا مزيت‌هاي كالاي خوب ايراني را تبيين نمايند.

وی خاطرنشان کرد: در مورد كالاي وطني فيلم ساخته شود من يك كليپ ديدم از شركت تويتاي ژاپن كه در آن به طرز عجيبي دقت بالاي توليدات اين شركت را به رخ مخاطب ميكشيد چرا ما نبايد براي توليدات خوبمان اين كارها را بكنيم تا مخاطب رغبت كند. نكته مهم اين است كه فتوا دادن بخشي از كار است و جا انداختن فتوا در جامعه بخش ديگر كار كه اين وظيفه رسانه هاست.

ارسال نظرات
آخرین اخبار