رئیس سازمان نظام‌مهندسی کشاورزی استان تهران با اشاره به تعطیلی گسترده دفاتر خدمات فنی و مهندسی کشاورزی گفت: حدود نیمی از فارغ‌التحصیلان بخش کشاورزی بیکار هستند یا شغل غیر مرتبط با رشته تحصیلی خود دارند.
کد خبر: ۸۸۴۶۹۹۲
|
۲۶ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۱

به گزارش خبرگزاری بسیج،  در دنیای صنعتی امروز کشاورزی نیز به سمت صنعتی شدن و استفاده از علم روز  و تکنولوژی رفته  است و کشاورزی معیشتی دیگر جایگاهی نداردیکی از ظرفیت‌های بالقوه ای که در کشور برای تبدل شدن کشاورزی به یک قطب وجود دارد، فارغ التحصیلان کشاورزی  است که تعداد آنها  نیز در کشور فراوان است و از ظرفیت های آنها می توان برای پیشبرد این اهداف استفاده و از طرفی زمینه اشتعال ایجاد کرد.

بر اساس اطلاعات موجود، نیمی از فارغ‌التحصیلان بخش کشاورزی و دامپروری کشور به دلیل اینکه نتوانسته‌اند شغل موردنظر خود را پیدا کنند بیکار هستند یا به مشاغل غیر مرتبط دیگری جذب شده‌اند که با سرعت بخشیدن به توسعه کشاورزی صنعتی و مدرن در کشور می توان مشکلات اشتغال تحصیل کرده های بیکار را نیز حل کرد.

رئیسی: هزینه ساخت یک مرکز خرید، بسیار بیشتر راه اندازی یک مرکز تولیدی کشاورزی است

بنابراین گزارش آیت‌الله سید‌ابراهیم رئیسی تولیت آستان قدس رضوی در بازدید اخیر خود از مؤسسه کشت و صنعت مزرعه نمونه آستان قدس رضوی در جمع مدیران، کارشناسان و کارکنان این مؤسسات  اشارات دقیق و تخصصی، در باره اهمیت توسعه کشاورزی مکانیزه و باغداری مدرن در افزایش کیفیت و مرغوبیت محصولات کشاورزی داشت.

وی در این بازدید اظهار کرد: روش‌های کشاورزی سنتی برای تولید محصولات مرغوب و با حجم بالا پاسخگوی نیاز امروز کشور نیست، لذا بهره‌گیری از علم و تکنولوژی روز در کنار همت و تلاش مضاعف می‌تواند ایران اسلامی را به یکی از قطب‌های کشاورزی صنعتی در منطقه تبدیل کند.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری کشاورزی دانش بنیان را یکی از بسترهای مناسب برای تحقق اقتصاد مقاومتی معرفی و بیان کرد: ایران اسلامی با توجه به زمینه‌های زیست محیطی مناسب، کارشناسان خبره و جوانان خلاق و توانمند می‌تواند زمینه تبدیل شدن به یک قطب قدرتمند کشاورزی را در منطقه خود دارد.

وی اضافه کرد: بی‌تردید کشاورزی دانش بنیان از جایگاه و اهمیت ویژه‌ای در توسعه کشاورزی برخوردار است، دقت در آبیاری، کنترل آفات و تغذیه مناسب گیاهی از مواردی بوده که در حوزه کشاورزی باید به طور جدی مورد توجه قرار گیرد.

تولیت آستان قدس رضوی  در ادامه صحبت های خود با اشاره به مشکلات فارغ التصلان بخش کشاورزی کشور گفت: هزینه مورد نیاز برای ساخت یک مرکز خرید بسیار بیشتر از هزینه لازم برای راه اندازی یک مرکز تولیدی کشاورزی است، متاسفانه مبالغ گزافی که برای ساخت مراکز خرید هزینه می‌شود در نهایت مورد استفاده برند‌های خارجی قرار می‌گیرد.

وی افزود: بسیاری از مهندسان کشاورزی متاسفانه به سبب فراهم نبودن شرایط کاری در مراکز تجاری و فروشگاه‌های عرضه محصولات خارجی کار می‌کنند، با توسعه کشاورزی می‌توان شرایطی را فراهم آورد که این افراد در زمینه‌های کاری مرتبط با رشته‌ تحصیلی و حوزه‌های تخصصی خود مشغول به فعالیت شوند.

رئیسی با تاکید بر اینکه امروز به هیچ عنوان نیاز مشهد توسعه و افزایش مراکز تجاری نیست، گفت: ساخت مراکز تجاری برای عرضه محصولات و برندهای خارجی هیچ تناسبی با اقتصاد مقاومتی ندارد و سیاست آستان قدس رضوی در حوزه اقتصادی توسعه مراکز تولیدی با پشتوانه دانش بنیان است.

بنابراین گزارش اظهارات تخصصی آیت الله ابراهیم رئیسی تولیت آستان قدس رضوی در باره کشاورزی که چندی پیش نیز با محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی برای همکاری مشترک در بخش کشاورزی نیز دیدار داشته است، مورد توجه بخش کشاورزی از جمله دانش آموختگان مهندسی کشاورزی قرار گرفته است.

نیمی از مهندسان کشاورزی بیکارند یا شغل مرتبط ندارند

 علیرضا بزرگی رئیس سازمان نظام‌مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان تهران درباره جزئیات مشکلات اشتغال فارغ‌التحصیلان بخش کشاورزی در گفتگو تسنیم اظهار کرد: نگاه ما در بخش کشاورزی و مهندسان کشاورزی باید به‌صورت سیستمی شود و بخش کشاورزی و خدمات باید در کنار یکدیگر دیده شوند.

وی افزود: تفکر سیستمی در بخش کشاورزی ایجاد نشده است و نگاه کوتاه‌مدت به این بخش در کشور صورت می‌گیرد.

رئیس سازمان نظام‌مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان تهران ادامه داد: نرخ بیکاری در فارغ التحصیلان بخش کشاورزی حدود 2 برابر  فارغ‌التحصیلان سایر رشته‌های تحصیلی است به‌طوری که می‌توان اذعان داشت حدود نیمی از فارغ تحصیل کرده های بخش کشاورزی بیکار هستند یا شغل غیر مرتبط با رشته تحصیلی خود دارند.

وی تصریح کرد: تا زمانی که حمایت‌های لازم از بخش کشاورزی صورت نگیرد و سرمایه‌ها از این بخش فرار کنند و بنگاه‌های تولیدی دچار مشکلات نقدینگی باشند و نتوانند وام‌های بانکی و منابع موردنیاز خود را تأمین کنند، دیگر به گاهی وجود ندارد که مهندسان کشاورزی نیز بخواهند به آنها خدمات دهند.

بزرگی با طرح یک سؤال گفت: در حال حاضر به غیر از بانک کشاورزی سایر بانک‌ها به چه میزان به تسهیلات در اختیار کشاورزان و مهندسان این بخش و با چه شرایطی قرار می‌دهند؟

وی با بیان اینکه شرایط خاص بخش کشاورزی نباید با بخش صنعت سنجیده شود افزود: در حال حاضر نرخ‌های تسهیلات بخش کشاورزی بالا است و بسیاری از روستائیان و عشایر نمی‌توانند وثایق موردنیاز بانک‌ها را تأمین کنند.

بزرگی با اشاره به اینکه مهندسان کشاورزی برای ایجاد دفاتر خدمات فنی و مهندسی شرایط مناسبی ندارند گفت: فعالان این بخش برای ایجاد دفاتر فنی مهندسی، کلینیک‌های گیاه‌پزشکی، برای تهیه وسایل خود سود بالای بانکی با زمان برگشت کوتاه‌مدتی می‌توانند دریافت کنند.

وی در پاسخ به این سؤال که از دولت دوازدهم چه انتظارتی برای کمک به اشتغال مهندسان کشاورزی دارید گفت: این انتظار می‌رود که دولت در این باره  تنها به قانون موجود کشور عمل کند به‌طوری‌که قانون اصلاح نظام آموزشی که اکنون وجود دارد در ماده  21 و 23 این قانون به توانمندسازی فارغ‌التحصیلان صحه گذاشته است اما در مقام عمل دولت کار جدی در این باره توسط وزارت علوم انجام نداده است.

بزگی اظهار داشت: باوجود بودن قانون اصلاح نظام آموزشی، دولت در این‌باره این باره کم‌کاری کرده است و گزارشی در این خصوص دیده نمی‌شود.

وی اضافه کرد: کلیه بانک‌ها به غیر از بانک کشاورزی،  برای دادن تسهیلات لازم  به مهندسان کشاورزی  می‌گویند که مگر برای ارائه خدمات نیاز به ایجاد دفتر خدامت فنی مهندسی نیز دارید؟ که این امر نشانه عدم آشنایی آنها با نیازهای این بخش است.

بزرگی گفت: مهندسان کشاورزی نیاز به مکانی برای دفتر، خرید تجهیزات و سرمایه در گردش  برای شروع فعالیت خود دارند اما به دلیل مشکلات تأمین نقدینگی بسیاری از آنها امکان تأسیس این دفاتر را به‌دست نمی‌آورند.

حدود 4 هزار شرکت خدمات فنی و مهندسی کشاورزی تعطیل شد

وی اظهار داشت: در 8 سال گشته، 7 هزار و 800 شرکت خدمات فنی و مهندسی کشاورزی در کشور داشته‌ایم که امروزه حدود 4 هزار از این دفاتر تعطیل‌شده‌اند.

رئیس سازمان نظام‌مهندسی کشاورزی استان تهران درباره دلایل تعطیلی این دفاتر خدامت فنی و مهندسی  در سال‌های اخیر اظهار کرد: شرکت‌های خدمات فنی و مهندسی به دلیل اینکه سیستم بانکی کشور نتوانسته است نیاز آنها را تأمین کند و به غیر از یک بانک کشاورزی، سایر بانک‌ها حتی شناختی از نیاز این بخش ندارند و از طرف دولت نیز حمایتی از آنها نمی‌شود، تعطیل‌شده‌اند.

وی افزود: از طرفی باید توجه داشت که بخش کشاورزی تنها مربوط به بخش تولید نیست و بخش خدمات مانند فعالیت مهندسان کشاورزی نیز وجود دارد که دولت حمایت زیادی از این بخش نمی‌کند.

رئیس سازمان نظام‌مهندسی کشاورزی استان تهران با اشاره به لزوم  توسعه واگذاری وظایف به بخش خدمات فنی و مهندسی کشاورزی تأکید کرد: برای واگذاری خداماتی که بخش خصوصی و فارغ‌التحصیلان این بخش می‌توانند انجام دهند، گام‌هایی برداشته شده است اما کافی نیست.

وی اظهار داشت: برای بخش کشاورزی و تولید کشور باید اقداماتی در بخش توزیع و نظام بانکی ایجاد شود تا تولیدکننده  فعالیتش باقی بماند و مهندسان نیز بتوانند به آنها خدمات ارائه دهند.

بزرگی اظهار داشت: وزارت کشاورزی اقداماتی برای توسعه خدمات و اشتغال‌زایی فارغ‌التحصیلان بخش کشاورزی داشته است اما وزارت کار باوجود پیگیری‌های انجام‌شده ارتباط آن با نظام‌مهندسی کشاورزی قطع است و این ارتباط با معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری نیز مناسب نیست.

وی با اشاره به نیاز اصلاح وضعیت جذب فارغ التحصیلان بخش کشاورزی اظهار داشت: برای بهبود وضعیت جذب و آموزش مهندسان کشاورزی تعدادی از رشته‌ها و گرایش‌ها مهندسی کشاورزی بر اساس نیازهای بازار ساماندهی نشده است و از طرفی ازلحاظ جنسیت بانوان در برخی از رشته‌ها نیابد ورود کنند اما این تفکیک صورت نگرفته است.

بزرگی با اشاره بااینکه میزان فارغ التحصیلان بخش کشاورزی در استان تهران بیش از ظرفیت‌های موجود است ادامه داد: وسعت کشاورزی در استان تهران محدود است اما وزارت علوم تا به امروز اقدام مناسبی برای رفع این مشکلات باوجود تقاضای انجام‌شده نکرده و خواب است.

ارسال نظرات