استاد دانشگاه با اشاره به برخی آسیب های فضای مجازی گفت: این فضا به فضایی امن و حیاط خلوتی برای بسیاری از مجرمان و سوء استفاده‌ کنندگان تبدیل شده است.
کد خبر: ۸۸۴۶۸۸۹
|
۲۶ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۸

علی تارم استاد دانشگاههای پیام نور و آزاد اسلامی، محقق و پژوهشگر، مدرس آموزش خانواده در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، افزود: مجرمان با توجه به محدودیت هایی که زیرساخت های آن دارد آزادانه به اعمال مجرمانه، فساد و قانون‌شکنی می‌پردازند و کیان خانواده‌ها و جامعه را در معرض تهدید قرار داده‌اند.

وی ادامه داد: یکی دیگر از آسیب‌های جدی که از سوی فضای مجازی به کشورها به خصوص کشورهای مستقل وارد می‌شود، استفاده از آن به عنوان ابزار جاسوسی و دریافت اطلاعات محرمانه است.

تارم اضافه کرد: با توجه به این که در این زمینه آموزش‌های لازم به کاربران داده نشده و اینترنت به صورت شبکه‌ای فراگیر در تمام بدنه‌ دستگاه‌های اجرایی کشور حضور دارد و از همه مهم‌تر اینکه نوع نرم‌افزارهایی که برای کار با اینترنت، تولید و استفاده می‌شود نیز توسط جهان غرب طراحی شده، برخی از این برنامه‌های نرم‌افزاری در بطن خویش وظیفه‌ جاسوسی را به عهده دارند.

این استاد بسیجی، اظهار داشت: پس می‌توان گفت فضای مجازی بستری است که ظرفیت آسیب‌رسانی جدی به امنیت و اقتدار کشورها را دارد مگر این‌که در این خصوص چاره‌ای جدی اندیشیده شود.

تارم برنامه‌ریزی هدفمند در فضای مجازی برای دامن زدن به اختلافات قومی، نژادی، زبانی، مذهبی و جغرافیایی و پشتیبانی مالی و محتوایی از سایت‌ها، وبلاگ‌ها و شبکه‌های اجتماعیِ هم‌سو با طوایف، قومیت‌ها و نژادهای مختلف را از جمله برنامه‌های هدفمند کشورهای غربی در ایجاد اختلاف، تفرقه و درگیری در بین صفوف یک‌پارچه مردم کشورها دانست.

این پژوهشگر با بیان اینکه به فضای مجازی، همانند هر مقوله‌ دیگری که در عالم واقع وجود دارد، باید از منظر تهدید و فرصت، توأمان نگاه کرد، خاطرنشان کرد: اهمیت فضای مجازی بر هیچ‌کس پوشیده نیست و هرچه پیشتر می‌رویم، اهمیت آن بیشتر دیده می شود تا جایی که امروزه بسیاری از کارها به مدد اینترنت آسان شده و از بسیاری اتلاف وقت‌ها و انرژی‌ها و هزینه‌های مادی و معنوی جلوگیری شده است.

تارم فضای مجازی را تیغی دو لبه عنوان و بیان کرد: رهبر فرزانه انقلاب اینترنت را فرصتی می‌دانند که یک لبه آن نعمت و یک لبه نقمت است، حال فقط موضوع اینترنت نیست، بحث فناوری اطلاعات هم مطرح است.

وی افزود: فناوری اطلاعات می‌تواند در تولید ناخالص ملی ما تاثیر داشته باشد، همین الان کشور کره‌جنوبی یک سوم از سهم تولید ناخالص ملی را از فناوری اطلاعات تامین می‌کند و تولید ثروت و سرمایه از طریق این ابزار رخ می‌دهد، در حالی که در کشور ما فناوری اطلاعات چاه مصرف سرمایه‌های ملی است.

این محقق ادامه داد: با یک تغییر ساده در معیارها، این موضوع می‌تواند به قطب مولد اقتصاد کشور اضافه شود و اینجاست که متوجه می‌شویم کدام نقطه را در این عرصه ندیده‌ایم، در حوزه دسترسی به پایگاه‌ها، صفحه فیلترینگ در جمهوری اسلامی صفحه‌ای است که پایگاه‌های خوب را به کاربران معرفی می‌کند ولی متاسفانه کمتر می‌شناسیم یا دیده‌ایم کسانی را که به آن صفحه دقت کنند.

این استاد دانشگاه گفت: آن چیزهایی که الان کاربران ما از فضای مجازی استفاده می‌کنند و آن مزیت‌هایی که از آن احساس می‌کنند، لزوما همان مزیت‌های واقعی نیستند، مزیت‌هایی که در تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات وجود دارد، فراتر از آن چیزهایی است که ما تصور می‌کنیم.

تارم اضافه کرد: کاربر ایرانی در حال حاضر اینترنت را به‌عنوان یک ماشین دانلود می‌شناسد و در شرایط بسیار محدودی ارتباطاتی را با افراد دیگر برقرار می‌کند که در محیط عادی برقراری آن ارتباطات برای کاربر امکان پذیر نبوده و علل آن هم قابل بحث است.

وی با اشاره به اینکه کاربردهایی که ما از فناوری اطلاعات می‌شناسیم، متعدد هستند، بیان داشت: از جمله می‌توان به کمک به بهینه‌سازی مصرف سوخت و منابع فسیلی اشاره کرد.

تارم اظهار کرد: با استفاده از فناوری اطلاعات می‌توانیم ارتباطات اداری را در محیطی امن و مطمئن شکل بدهیم، نیازی نیست یک ایرانی از یکی از شهرهای کشور مسافت زیادی را جابه‌جا شود تا ارتباط و فعالیتی شکل بگیرد، آن هم با وسعت جغرافیایی که ما داریم.

این استاد بسیجی موضوع دیگر استفاده از اینترنت و فضای مجازی را گسترش کسب و کار خواند و یادآور شد: اگر یک کسب و کار جذاب و خوب در این فضا وجود داشته باشد، مخاطب اول آن گروه فارسی زبانان دنیا هستند که اصلاً محدود به ایرانیان نیستند و افغانستان، تاجیکستان و قسمتی از ترکیه، عراق و قسمتی از کشورهای عربی مسلمان را هم شامل می‌شود.

تارم افزود: فضای مجازی، سکه‌ای است که باید دوروی آن را با هم دید، رویی که ناظر به فرصت‌ها و نقاط قوت آن بوده و روی دیگر که ناظر به تهدیدها یا به تعبیری نقاط ضعف این فضاست و باید دانست شناخت درست فضای مجازی و به تبع آن، استفاده درست و در عین حال حداکثری از این پدیده‌ دنیای مدرن، مستلزم شناخت و سپس لحاظ کردن هر دو روی سکه‌ است.

وی مهم‌ترین فرصت های فضای مجازی را جهانی و فرامرزی بودن، دستیابی آسان به آخرین اطلاعات، جذابیت و تنوع، آزادی اطلاعات و ارتباطات، کاهش هزینه‌های اقتصادی ـ اجتماعی، گسترش عدالت رسانه‌ای و گسترش تعاملات و تبادل نظرها با سرعت بسیار بالا برشمرد.

این استاد بسیجی رواج «تفرد» و کاهش شدید روحیه‌ مسئولیت‌پذیری(بویژه در بین جوانان)، کمرنگ شدن ارزش‌های متعالی جامعه، تضعیف فرهنگ‌های کم‌حضور، تضعیف اعتقادات و گسترش شبهات فکری و عقیدتی، رواج سطحی‌نگری فکری، گسترش اباحه‌گری عملی، به خطر افتادن حقوق مادی و معنوی مولفان، گسترش محصولات فرهنگی فرهنگ‌های منحط(بویژه فرهنگ غربی)، افسردگی و انزوا، بازداری‌زدایی(از بین رفتن قبح جرایم و اعمال خلاف)، بحران هویت و اخلال در شکل‌گیری شخصیت،اعتیاد مجازی(Virtual Addiction) ، انحرافات اخلاقی(جنسی)، تحمیل پیشنهادهای گیج‌کننده، مخل و بعضاً منحرف به کاربر، شکاف نسل‌ها، تهدیدهای اقتصادی فضای مجازی و تهدیدهای سیاسی فضای مجازی را از تهدیدهای فضای مجازی نام برد.

ارسال نظرات