عضو هیئت‌رئیسه مجلس خبرگان در اولین یادواره شهدای مداح و هئیات مذهبی استان یزد با اشاره به موضوع انتخابات در اردیبهشت‌ماه اذعان داشت: نباید حریم مسجد و هیئت، آلوده گردوغبارهای مقطعی و سیاست‌های حزبی شده و مساجد و تکایا به محل‌هایی برای حمایت از کاندیداها تبدیل شوند.
کد خبر: ۸۸۴۶۸۸۵
|
۲۴ فروردين ۱۳۹۶ - ۲۲:۱۰

به گزارش  خبرنگار خبرگزاری بسیج از یزد، عضو هیئت‌رئیسه مجلس خبرگان در اولین یادواره شهدای مداح و هئیات مذهبی استان یزد هیئت‌های مذهبی را از تشکل‌های مقدس در اسلام دانست و گفت: جوهره این هئیات عشق است و یزدی‌ها عاشقانه‌ترین و فاخرترین نوع عزاداری را در ماه محرم به نمایش می‌گذارند.

آیت‌الله سید احمد خاتمی در ادامه به نقش برجسته هئیات در پیدایش انقلاب اسلامی ایران اشاره و ابراز داشت: هیئت‌های مذهبی عرصه‌ احیای مکتب حضرت سیدالشهدا (ع) هستند که در پیروزی انقلاب نقش بسیار مهم و قابل‌توجهی داشتند و فرزندان بسیاری از این هئیات در جبهه‌ها به شهادت رسیدند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تأکید براین نکته که باید قدرهیئات مذهبی را دانست و این‌ها جزو سرمایه‌های کشور به‌حساب می‌آیند گفت: عناصر یک هیئت را خطبا، مداحان و مدیران هئیات تشکیل می‌دهند که خطبا وظیفه تبیین اسلام ناب محمدی (ص) را به عهده‌دارند.

امام‌جمعه موقت تهران افزود: امام حسین یک فرد انقلابی بود بنابراین خطیب، مداح و مدیر هیئت باید تفکر انقلابی داشته و به دلیل انتصاب به حضرت سیدالشهدا (ع) به‌گونه‌ای عمل کند که تحسین آن حضرت را برانگیزد ضمن آن‌که خانواده‌ این عزیزان هم باید از تفکر انقلابی بهره‌مند باشند.

عضو شوراي عالي‌ مجمع‌ جهاني‌ اهل‌بیت‌ (ع‌) خاطرنشان کرد: اگر مداح یا خطیبی از امام و انقلاب حرفی نزند و یا مدیری به دنبال مداح بی‌تفاوت و یا خدای‌نکرده ضدانقلاب باشد دور از شان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) رفتار کرده پس بنابراین این افراد باید مراقب رفتار و افکار خود باشند چون دید مردم به این افراد دید هیئتی و امام‌حسینی (ع) بوده و نسبت به آن‌ها حساس هستند.

خطیب جمعه تهران با اشاره به موضوع انتخابات در اردیبهشت‌ماه هم اذعان داشت: نباید حریم مسجد و هیئت، آلوده گردوغبارهای مقطعی و سیاست‌های حزبی شده و مساجد و تکایا به محل‌هایی برای حمایت از کاندیداها تبدیل شوند.

خاتمی در بخش دیگری از سخنانش به نقش علما در بصیرت افزایی مردم اشاره کرد و گفت: علما و خطبا باید توجه داشته باشند که نسبت به‌وقت مردم مسئول‌اند و باید در سخنرانی‌های خود به علم، آگاهی و بصیرت آن‌ها اضافه کنند.

خاتمی روشنگری را از دیگر وظایف علما و خطبا دانست و اظهار داشت: روزگاری روشنگری زندان، تبعید و شکنجه داشت و امروز این موضوع با فحاشی همراه بوده و جالب اینجاست که با مدرن شدن وسایل انتقال جمعی فحاشی‌ها هم افزایش میابد.

امام‌جمعه موقت تهران تأکید کرد: منبر باید همراه با قرآن، سخنرانی، نصیحت، مداحی و سیاست مقام معظم رهبری همراه باشد و چون هیئت‌ها معمولاً توسط جوانان پر می‌شود علما باید نیازهای آنان را شناسایی، اعتقادات آن‌ها را شبهه زدایی کرده و آن‌چنان بر شور حسینی‌ جوانان بیفزایند تا بر شعور حسینی‌ آنان هم افزوده شود.

عضو هيأت‌ مديره‌ مركز تحقيقات‌ كامپيوتري‌ علوم‌ اسلامي ‌در بخش دیگری از سخنانش در خصوص ویژگی‌های مداحان توجه به مطالعه و بیان مطالب مستند و صحیح را از نخستین ویژگی‌های یک مداح عنوان کرد و گفت: البته مادحین عزیز باید به نوآوری در شعر و سبک نو نیز توجه کنند اما سبک نو به معنای سبک آلوده و گناه‌آلود نخواهد بود واصلا چنین سبک‌هایی درشان عزای حضرت امام حسین (ع) نیست.

خاتمی بابیان اینکه مداحی امروزه یک هنر آئینی است و باید برای آن احترام قائل بود ادامه داد: اگر سبک و شعر به‌اندازه کافی برای مردم جذابیت داشته باشد هیچ و زمانی قدیمی نخواهد شد ضمن اینکه ماد حین باید از سخنرانی نیز پرهیز کنند.

نماینده مردم کرمان در مجلس خبرگان رهبری، مدیران هئیات مذهبی را به دوری از منیت ها و ارائه آموزش‌های دینی به افراد هیئت توصیه و با ابراز گلایه از برخی هیئت‌ها که در مراسم عزاداری خود از خطیب دعوت نکرده و تنها به مداح اکتفا می‌کنند گفت: این موضوع خطر بزرگی برای ارتقای فرهنگی به‌حساب می‌آید

وی با اشاره به وجود ظرفیت‌های بالا در استان‌ها و شهرستان‌های مختلف کشور درزمینهٔ تربیت خطیب و مداح توانمند، بر ضرورت بهره‌مندی از این ظرفیت‌ها تأکید کرد.

ارسال نظرات