خبرهای داغ:
وزیر راه و شهرسازی گفت: در حوزه حمل و نقل با توجه به اینکه سرمایه گذاری میلیاردی وجود دارد، حرکت به بخش خصوصی بسیار مهم است که تا پایان سال سه فرودگاه با مشارکت بخش خصوصی احداث خواهد شد.
کد خبر: ۸۸۴۶۷۲۹
|
۲۴ فروردين ۱۳۹۶ - ۲۳:۰۸
به گزارش خبرگزاری بسیج از همدان، عباس آخوندی در جلسه ویژه شورای حل و نقل و مسکن استان همدان گفت: تمام توان خود را در راستای توسعه ایران به کار گرفته‌ایم.

وی با بیان اینکه شرایط کشور شرایط بسیار خطیری است، افزود: از یک طرف موضوع توسعه و ضرورت ارتقای سطح زندگی مردم یک خواسته اصلی است و از طرفی دیگر جامعه جوان است و به اشتغال و توسعه و فعالیت نیاز داریم که باید تمام این خواسته‌ها عملیاتی شود.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه کشور همیشه دارای محدودیت‌های گسترده‌ای است که باید به آنها توجه شود، گفت: ایران در حوزه حمل و نقل، به شدت خودرومحور است به طوری که همه چیز متکی به خودرو است.

آخوندی با بیان اینکه حوزه حمل و نقل به شدت خودرومحور است، یادآور شد: سهم حمل و نقل عمومی و ریلی در مجموع، محدود است و در سال قبل بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار وسیله به خودروهای ایران اضافه شد که از ۱۹ میلیون دستگاه عبور کرد.

وی با بیان اینکه علاوه بر این ۱۲ میلیون موتور سیکلت نیز در ایران موجود است، افزود: در حفاظت از محیط زیست و صرفه جویی در مصرف انرژی و ایمنی بیشتر، باید جهت گیری بنیادین به نفع ریل انجام شود که کار ساده ای نیست چراکه هم سرمایه بسیار زیادی می خواهد و هم باید در الگوهای رفتاری تأثیرات جدی ایجاد کند.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه باید شهرسازی با ریل از نو آشتی کند، یادآور شد: مردم در شهر زندگی می کنند و اگر می خواهیم ریل را در اولویت قرار دهیم باید در نزدیکترین نقطه در دسترس مردم باشد.

وی با اشاره به اعتبار یک هزار میلیارد تومانی برای راه آهن ۲۶۴ کیلومتری همدان- تهران، اظهار داشت: با این وجود ایستگاه در ۱۵ کیلومتری شهر قرار گرفته و باید نظام رفتاری در این حوزه تغییر کند و در داخل شهر و ایمن ترین نقطه آن قرار بگیرد تا شهر به سیستم حمل و نقل جاده ای متصل شود.

آخوندی با بیان اینکه در حوزه حمل و نقل به جایی رسیدیم که باید اتفاقات بزرگ‌تری صورت بگیرد، گفت: در حومه شهر نیز باید بتوان بین همدان و سایر شهرها امکان رفت و آمد ریلی ایجاد کرد و اگر این تصور وجود دارد که با توسعه جاده به رشد می رسیم، به نتیجه نخواهیم رسید چون تعداد خودروها افزایش می یابد.

وی در ادامه یادآور شد: نظام رفتاری و برنامه ریزی باید در ایران ایجاد شود تا بتوان از جاده به سمت ریل حرکت کرد که در طول مدت اخیر توجه خوبی به این موضوع شده است.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ایستگاه فعلی راه آهن همدان افتتاح اما عملیات عمرانی ایستگاه اصلی در ترمینال اتوبوس های شهر نیز آغاز خواهد شد، گفت: خط آهن تا ملایر وجود دارد و عملیات اجرایی خط آهن ملایر- کرمانشاه نیز به سرعت صورت می گیرد که تا فیروزان ریل گذاری انجام شده و در کرمانشاه نیز ریل گذاری در ۵ نقطه در حال انجام است.

وی افزود: ریل گذاری راه آهن همدان- ملایر نیز به زودی آغاز می شود و امید می رود سکونتگاه های شهری به ریل دسترسی داشته باشند.

آخوندی با بیان اینکه رکورد ریل گذاری بسیار مناسب است، خاطرنشان کرد: رکورد ریل گذاری یک هزار و ۶۶۴متر در روز در راه آهن همدان- تهران به ثبت رسید و اتفاقات خوبی در این زمینه افتاد.

وی ادامه داد: اگر ۵ مرکز استان به شبکه ریلی متصل شوند تمام تعهدات دولت محقق خواهد شد.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه برای ۶هزار واگن باری قرارداد گسترده ای توسط بخش خصوصی و با تأمین مالی روسیه و مشارکت تمام شرکت های ایرانی منعقد شده است، گفت: برای ناوگان مسافری ریلی اقدامات خوبی انجام شده و ۱۱۳ واگن نیز اسفندماه سال قبل به بهره برداری رسید.

آخوندی همچنین عنوان کرد: در حوزه حمل و نقل با توجه به اینکه سرمایه گذاری میلیاردی وجود دارد، حرکت به بخش خصوصی بسیار مهم است که تا پایان سال سه فرودگاه با مشارکت بخش خصوصی احداث خواهد شد.

وی با بیان اینکه برای ترمینال حجاج فرودگاه همدان نیز آمادگی از سوی بخش خصوصی وجود دارد، گفت: در ریل گذاری و همچنین بنادر نیز مشارکت و سرمایه گذاری بخش خصوصی انجام شده است.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به تأثیر اقدامات حوزه هوایی در توسعه مناطق، عنوان کرد: قرارداد۲۰۰ هواپیما منعقد شده که در تاریخ اقتصادی ایران بی سابقه است اما این اتفاق صورت گرفت و ۲۰ هواپیمای جدید برای فرودگاه های برد کوتاه در نظر گرفته شده است.

وی افزود: از ۶۰ فرودگاه کشور ۸۰ درصد پروازها تنها در ۹ فرودگاه و مابقی پروازها در ۵۱ فرودگاه دیگر انجام می شود که امید می رود ۲۰ هواپیما برای این فرودگاه ها تا پایان سال آینده تحویل داده شود.

آخوندی با بیان اینکه انعقاد قرارداد با بویینگ و ایرباس در حال انجام است، یادآور شد: نمایندگان نباید وارد چانه زنی برای کاهش نرخ سود تسهیلات جهت نوسازی ناوگان باری شوند چراکه فرصت از دست می رود و امکان ندارد تسهیلات بانکی به کمتر از ۹ درصد برسد.

وی همچنین عنوان کرد: بودجه کشور با هزاران کسری مواجه است و امکان فشار آوردن به بودجه وجود ندارد.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه از نوسازی ناوگان جاده ای استقبال شده است، گفت: ۴۰۰ دستگاه کامیون نو در سال قبل در اختیار متقاضیان قرار گرفته شده است.

وی با تأکید بر اینکه یکی از آرزوها نوسازی ۶۵ هزار کامیون موجود در کشور است، یادآور شد: تلاش بسیاری در طول چند سال اخیر انجام و با ماموت و بنز مذاکرات انجام شده است.

آخوندی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: تمهیداتی برای خرید مسکن توسط خانه اولی ها، افراد ساکن در بافت فرسوده داخل شهرها و افراد ساکن در حاشیه شهرها در نظر گرفته شده است که یکی از راهکارها برای رفع مشکلات، افزایش قدرت خرید مردم است.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در مراکز استان ها برای زوجین ۱۲۰ میلیون تومان تسهیلات مسکن در نظر گرفته شده است، اظهار داشت: این در حالی است که قیمت مسکن با ثبات در سال های قبل روبه رو بوده و تغییری نکرده بنابراین باید قدرت خرید مردم را بالا برد.

وی با اشاره به اینکه تعداد پس اندازکنندگان مسکن در کشور به بیش از ۱۵۵ هزار نفر رسیده است، عنوان کرد: در همدان سه هزار و ۶۰۲ نفر برای خرید مسکن پس انداز کرده اند که تقاضای واقعی در پشت این پس اندازها نهفته است.

وزیر راه و شهرسازی گفت: در سال قبل ۱۶ هزار میلیارد تومان تسهیلات از سوی بانک ها پرداخت شده و امسال از مرز ۲۲ هزار میلیارد تومان فراتر خواهد رفت.

آخوندی گفت: آمار سال ۹۵ نشان می دهد که تعداد خانه های خالی دو میلیون و ۵۸۷ هزار واحد است و وقتی تسهیلات به متقاضی داده نمی شود و شامل سوداگران می شود، به چنین نتیجه می رسیم که معادل هزینه این خانه های خالی ۲۵۰ هزار میلیارد دلار است.

انتهای پیام/


ارسال نظرات