نماینده ولی‌فقیه در استان مرکزی

مالیات بر ارزش افزوده دکان سیستم مدیریت اقتصادی نشود/لزوم برخورد جدی با کالای قاچاق

نماینده ولی‌فقیه در استان مرکزی گفت: مالیات بر ارزش افزوده نباید برای سیستم مدیریت اقتصادی دکان شود و بار برای کشور ایجاد کند و هرکجا کم آوردیم این مالیات را افزایش دهیم چراکه در این صورت قدرت رقابت با جهان را نخواهیم داشت.
کد خبر: ۸۸۴۶۶۹۴
|
۲۵ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۸:۳۳

به گزارش خبرگزاری بسیج استان مرکزی؛ آیت‌الله قربانعلی دری‌نجف‌آبادی در دیداری که وزیر امور اقتصادی و دارایی به همراه هیئت همراه با وی در اراک داشتند با اشاره به اینکه چهار سال از عمر دولت می‌گذرد، گفت: متاسفانه بسیاری از مشکلات همچنان به قوت خود باقی است.

وی با انتقاد از معوقات کارکنان در دولت یازدهم، گفت: به سخنگوی قوه قضائیه نسبت به این مسئله متذکر شدم که پیگیر و نظارت داشته باشند که 150 هزار میلیارد تومان معوقات در کجاها صرف شده است؛ آیا در بخش صنعت، مسکن و... صرف شده یا کانادا و استرالیا و قبرستان برده‌اند.

نماینده‌ ولی‌فقیه در استان مرکزی تصریح کرد: در بحث اصل 44 مقام معظم رهبری فرمودند«انتظار داشتیم انقلابی در کشور ایجاد شود» استان مرکزی پایلوت در زمینه خصوصی سازی صنعت است که شما هم مجال کافی برای سرکشی به صنایع استان را در این مدت نداشته‌اید. متاسفانه اجرای غلط اصل 44 در استان بسیاری از صنایع را دچار مشکل ساخته است که جدای از تهسلات سنگین این مسئله بعد امنیتی پیدا می کند.

آیت‌الله دری نجف آبادی با اشاره به مشکلات صنایع استان از جمله هپکو تصریح کرد: مهم نیست واگذاری‌ها در چه زمانی انجام شده است، کشور برای همه است و همه باید جوابگو باشند. متاسفانه در بحث هپکو با طمانینه عمل شد و استاندار و فرمانده سپاه حضرت روح‌الله و سایر مسئولان در این زمینه تلاش داشتند.

وی افزود: نباید تنها شعار اقتصادمقاومتی دهیم باید با برنامه‌ریزی در راستای تحقق این مهم گام برداریم. هرقدر هم تسهیلات به صنایعی نیمه تعطیل و دارای مشکل تزریق شود فایده‌ای ندارد چراکه سیستم مدیریتی این واحدهای تولیدی خسته و فرسوده هستند که نسبت به کار تحقیقاتی، انتقال تکنولوژی بی توجه هستند و متاسفانه به بحث نوسازی نیز غافل بوده در نهایت هزینه‌ها بالا و بهره‌وری پائین است.

نماینده‌ ولی‌فقیه در استان مرکزی تصریح کرد: باتوجه به شرایط منطقه و بین‌الملل می طلبد که دولت برنامه جدی در حوزه اقتصاد داشته باشد و برنامه ریزی در جهت تحقق اقتصادمقاومتی داشته باشد. اتفاقات منطقه در واقع سنگ محکی برای سنجش عکس العمل ایران است نباید تصور شود که استکبار جهانی و هم پیمانانش در منطقه همسو علیه نظام اسلامی حرکت می کنند که ما باید هوشیار باشیم.

آیت‌الله دری نجف آبادی با بیان اینکه کشور دارای ظرفیت درخور توجهی است، گفت:هر یک از شهرستان‌های استان مرکزی، ظرفیت درخور توجهی در بخش صنعت، کشاورزی، دامداری، منابع طبیعی و... دارند که نباید مورد غفلت قرار گیرند و اگر برنامه‌ریزی داشته باشیم همین استان به تنهایی سالانه می تواند 3 میلیارد دلار درآمد داشته باشد.

وی افزود: حدود یک و نیم میلیارد دلار از مَمَر درآمدهای نفتی، پتروشیمی، انرژی و غیره و 1.5 میلیارد دلار درآمدهای دیگر، ظرفیت ویژه ای است که بهره برداری از آن نیازمند تزریق اعتبارات است.

نماینده‌ ولی‌فقیه در استان مرکزی تصریح کرد: اراک چهارمین قطب صنعت کشور است که بایستی از این صنایع درست بهره‌برداری شود.

آیت‌الله دری نجف آبادی ادامه داد: واگذاری صنایع باید با شروط خاص باید صورت گیرد. واگذاری صنایع به بخش خصوصی باید مشروط به این باشد که این صنعت به یک صنعت دارای قدرت رقابت با صنایع جهانی تبدیل شود همچنین بتواند اشتغال و صادرات را ارتقا دهد.

وی با اشاره به مشکلات صنایعی چون هپکو گفت: شرکت هپکو اراک سال ۸۶ حدود ۲۸۰ میلیارد تومان ماشین آلات داشته که فقط ۷۰ میلیارد تومان واگذار شده و اکنون با مشکلات فراوانی رو به رو است، اگر به این مسائل توجه نشود مدتی بعد شرایط شرکت آذرآب و دیگر واحدها نیز به این سو پیش می رود.

نماینده‌ ولی‌فقیه در استان مرکزی تصریح کرد: ماشین سازی اراک در سال ۸۶ حدود ۱۰۸ هزار تُن تولید داشته است اما اکنون تولید این شرکت حدود ۱۵ تا ۲۰ هزار تُن است که می تواند برای کشور مشکل‌ساز شود.

آیت‌الله دری نجف آبادی با اشاره به برخی مشکلات اقتصادی کشور گفت: مالیات بر ارزش افزوده نباید برای سیستم مدیریت اقتصادی دکان شود و بار برای کشور ایجاد کند و هرکجا کم آوردیم این مالیات را افزایش دهیم چراکه در این صورت قدرت رقابت با جهان را نخواهیم داشت.

وی افزود: تمام مرزهای ما باز است و بازارچه‌های مرزی فعال است، کالای قاچاق به راحتی وارد کشور می‌شود، متاسفانه مناطق آزاد هم در کشور مشکل ساز بوده و کمیته اقتصادی و هیئت دولت باید جدی‌تر با این موضوع برخورد کنند.

نماینده ولی‌فقیه در استان مرکزی با اشاره به بحث ربوی بودن بانکها گفت: بانکها پدر کشور را درآورده‌اند، مسئله بانکها را هم باید با قوت بیشتری مدیریت کنید. بر صندوق ذخیره ارزی و صندوق ذخیره فرهنگیان نظارت کنید.

آیت‌الله دری نجف آبادی تاکید کرد: باید نسبت به پرداخت تسهیلات نیز نظارت واقعی صورت بگیرد. اگر چند واحد مادرتخصصی از گردونه تولید خارج شود 20 هزار بیکار تحویل جامعه می دهد گرچه شما می خواهید با پرداخت تسهیلات به واحدهای کوچک و متوسط فرصت های شغلی را حفظ و افزایش دهید ولی باید به صنایع بزرگ نیز توجه داشته باشید.

وی در پایان با اشاره به اجرای نادرست سیاستهای اصل ۴۴ قانون اساسی در صنایع استان مرکزی گفت: دولت باید به جای حقوق شهروندی، طرح حقوق بنگاه‌های اقتصادی را ارائه می داد، در کشورهای صنعتی دنیا کمیسیونی برای نظارت بر مسئولیت اجرایی بنگاههای اقتصادی وجود دارد؛ مدیریت اقتصادی کشور هم بهتر است دستورالعملی تصویب کند که با ارائه آن مشخص شود مسئولین بنگاههای اقتصادی باید بر چه اساسی اقدام کنند.

انتهای پیام/

ارسال نظرات
آخرین اخبار