یادداشت/به مناسبت وفات ام المصائب حضرت زینب کبری (س)؛
بانویی که پس از واقعه خون بار کربلا بارها دربرابر حکام ستمکار زیر فشار قرار گرفتند و به افشا گری ظلم و ستم وارد بر آل طه از سوی خاندان بنی امیه پرداختند.
کد خبر: ۸۸۴۶۵۸۱
|
۲۴ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۹

به گزارش خبرگزاری بسیج از کرج، چگونه میتوان درک کرد که حضرت زهرا (س) خطبه فدکش را ازدخترکی هفت ساله با ان فصاحت و بلاغت روایت کرده باشد.


زینب(س) تمام معنای قیام حسین(ع)


مگر میشود دختری خردسال این چنین غراء قل کرده باشد که محتوای آن معارف اسلامی فلسفه و احکام باشد. 

کلمات و فرمایشات ایشان دلیل بر کمال فصاحت و بلاغت آن بانوی بزرگوار است که امام سجاد (ع) در حق ایشان فرمودند : ای عمه شما بانوی دانشمندی هستید که تعلیم ندیده ، وبانوی فهمیده ای هستی که بشر تورا درک نکرده است.

همان بانویی که پس از واقعه خون بار کربلا بارها دربرابر حکام ستمکار زیر فشار قرار گرفتند و به افشا گری ظلم و ستم وارد بر آل طه از سوی خاندان بنی امیه پرداختند.

ایشان با حضور در کاخ های سلاطین ستمکار مانند یزید و ابن زیاد با تاکید بر حقانیت خاندان بنی هاشم بر اعمال و سخنان آنان خط بطلان کشیدند.

ایشان راه ایستادگی و مقاومت را در برابر باطل به امت مسلمان نشان دادند. صبر ،ایثار، مقاومت و سخنان سنجیده از ایشان یک اسوه شجاعت ، رزم آور و جهادگر را ساخته است. 

ایشان در طول زندگی با عزت خود بارها مصیبتهای بزرگی را تجربه کردند تا جایی که لقب ام المصائب را به ایشان دادند.

غم هجر پیامبر(ص) ، مادر افتاده در خاک ،دیدن فرق چاک خورده پدر، گودال قتلگاه ، خوردن تازیانه های دشمن و روبرو شدن با بدن های تکه شده و بی سر عزیزان همگی مصیبت های عظمایی هستند که توان هرکس در تحمل آن تسلیم در برابر خدا با تمام اعضا و جوارح را میطلبد.

ای زینب ای چادر خاکی با نشان مادر، ای که از مادرت صورت نیلوفری را به ارث برده ای چرا اینگونه قامتت خمیده گشته؟؟

ای پیام آور کربلا ، ای تمام معنای قیام حسین (ع)...

چگونه در مادر فتاده در خاک را دیدی و صبر کردی ؟؟

چگونه با جسدهای عزیزانت در روز کربلا مواجه شدی و صبر کردی؟؟

چگونه در مقابل حجمه های دشمنان و سیلی آن نامردان ایستادگی کردی؟؟

چگونه پسرانت را با دست خود زره پوشاندی و در کارزار کربلا هم رکاب برادرت کردی؟؟

در تمام این لحظات آنچه از ذهن تو میگذشت چه بود که هنوز آدمیت در عجب این صبر توست..

زینب (س) با برادرش وداع کرد و دست در زیر پیکر او برد و خونش را به آسمان پاشید و فرمود خدایا این قربانی را ازمن بپذیر و اینگونه اوج تسلیم در برابر رضای پروردگار را معنا میکند.

و امروز در روز وفاتش امام حسین (ع) در بهشت آغوش میگشاید و آمدنش را انتظار میکشد.

شب است و سیاهی همه جارا فرا گرفته اما در جایی یک خط  به آسمان روشنایی ویژه ای بخشیده و آن را نور افشانی کرده است در شام در خرابه ای تاریک این زینب قد خمیده است که به نماز نشسته و این قامت خم عجیب روی روزگار را در صبر سفید کرده.

و امروز پس از پیمودن تمام مصیبتهای روزگار چشم امید به دیدن اهل بیت دوخته و دنیا را در حسرت نگاه مهربانش به ماتم مینشاند.

ایشان در شب یکشنبه پانزدهم رجب سال 63 هجری در سفری که به همراه همسرش عبدلله بن جعفر به شام رفته بود وفات کردند و پیکر مطهرش در همان جا دفن گردید.

نویسنده: محمد جواد کمالزاده
ارسال نظرات
پر بیننده ها