اعمال اعتکاف عبادتی برای رسیدن به عرش الهی است

مقدس اردبیلی می‌گوید:کسی که با طهارت و در حال روزه در مسجد مقیم می‌شود و تعهد قربت در اعتکاف می‌کند، این عمل عبادت است.
کد خبر: ۸۸۴۶۵۵۲
|
۲۴ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۴
به گزارش خبرگزاری بسیج مازندران، فصل زدودن زنگارهای دل از گناهانی که چون نقطه‌های سیاه بر صفحه دل‌مان نقش بستند و نمی‌گذارند نور هدایت برآن بتابد، است.

زمانی برای پیمودن پله‌های سلوک و صیقل دادن روح و روان انسان است.

انسان‌هایی که سیمرغ گونه به دنبال خوشبختی هستند اعتکاف بهترین فرصت است، فرصتی که نیاز ابعاد روحی و جسمی انسان را تامین می‌کند.

انسانی که قربانی طغیان‌های نفس خاکی‌اش ،هر روز را با جنگی نا برابر در میان تعلقات بی‌شمار این دنیا سر می‌کند، فضای پرنور اعتکاف چون سپری عظیم از ایمان و اراده است.

مقدس اردبیلی می‌گوید مبادا کسی گمان کند که اعتکاف مقدمه عبادتی دیگر است. کسی که با طهارت و در حال روزه در مسجد مقیم می‌شود و تعهد قربت در اعتکاف می‌کند، این عمل عبادت است.

اعتکاف عبادتی مستقل به مثابه حج و عمره و روزه و نماز و هر عبادت مستقل دیگر است.

اعتکاف زمانی برای عرشی شدن است، لحظه‌ای که این فرشیان در دنیای زمینی فرصت طلایی می‌یابند و از محو شدن در خودخواهی‌های دنیویی رها می‌شوند؛ تقربی داوطلبانه و بس عاشقانه به سمت خودسازی و محاسبه نفس است.

دین مقدس اسلام رهبانیت و گوشه نشینی را باطل دانسته، اما اعتکاف فرصتی برای خلوت با خویش و رهایی یافتن از برزخ درون انسان ماشینی امروز است، زمانی برای پالایش انسان و میثاقی مجدد با پروردگار بی‌همتا.

حجت السلام کمیل نظافتی طلبه جوان آملی درباره مراسم اعتکاف و تعریف آن به خبرنگار ما گفت: اعتکاف خلوتگاهی است که فرصت می‌یابیم به نهال درونی‌مان رجوع کنیم و حقیقت وجودی‌مان را دریابیم.

وی آرامش انسان را در محو شدن با خدا دانست و اظهارکرد: وقتی به وجودمان رجوع کنیم و به دنبال تغییر و تحول باشیم قطعا راز خلقت و حقیقت وجودی خود را می‌یابیم و در مسیر درست قرار گرفته و محو در وجود خدا می‌شویم.

طلبه جوان آملی با بیان اینکه وسایلی چون تبلت و موبایل مانع انس گرفتن معتکف با این فضای معنوی می‌شود، تصریح کرد: این وسایل معتکف را از اهدافی که دارد دور و به سمت مسائل دنیوی سوق می‌دهد.

حجت السلام نظافتی با اشاره به حال و هوای اعتکاف، بیان کرد: معتکف در روز آخر بعد از اعمال ام داوود و اذان مغرب که از اعتکاف خارج می‌شود حس خوبی همچون حس و حال خوابی شیرین را تا مدت‌ها در وجود خود دارد و چه بهتر از اول حواسمان جمع باشد و این حال و هوا را دریافت کنیم.

در ادامه امیرحسین عنایتی فر، مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه شمال، که از خادمان این سیر و سلوک معنوی است، درباره مراسم اعتکاف به خبرنگار ما گفت: ایام اعتکاف زمانی برای بهبود حال معنوی انسان و نزدیک شدن به خداوند متعال و فرصتی مناسب برای تجدید قوای معنوی و آمادگی کامل برای حضور در خط مقدم ایمان در جامعه است.

وی اعتکاف را زمانی برای کشف رابطه فرد با خدا دانست و بیان کرد: اگر این سه روز را خال
مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه شمال با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری برای برگزاری اعتکاف، تصریح کرد: اعتکاف یکی از بهترین راه‌ها برای جلوگیری از کج‌رویی و کج اندیشی‌ها است.

عنایتی‌فر اعتکاف را فرصتی برای رهایی از دنیای مادی دانست و عنوان کرد: با وجود زندگی ماشینی امروز و غرق شدن در دنیای مادی، در اعتکاف فرصتی می‌یابیم تا عمیقا جهان هستی را درک کنیم و نگرش دقیق و جامعی برای راهی که در زندگی انتخاب کردیم برگزینیم و به درستی یا اشتباه آن را پی ببریم.

وی اعتکاف را یک امتیاز برای خودسازی بیان کرد و گفت: اعتکافتمرین مناسبی برای با جمع بودن و غربت زدایی ما با خدا است.
 
در ادامه این گزارش بانوی جوانی که در صف معتکفین بود در تعریف اعتکاف گفت: انسان فرصتی می‌یابد تا از لاکی که برای خود ساخته دور و جهان را با چشمان جان و روح خود ببیند، این ایام آزمونی برای جنگ با خواهش‌های نفسانی است تا تمایلاتی که ما را از دنیای واقعی‌مان دور می‌سازد را کنار گذاشته و به خویشتن رجوع کند.

وی اعتکاف را نردبانی برای صعود به سمت خدا خواند و اظهار کرد: ما در این زمان کم فرصت‌های زیادی داریم تا خودمان را بهتر بشناسیم، ایام اعتکاف پکیجی کامل از خودسازی و جهان بینی و بهترین زمان برای استحکام شانه‌های لرزان ایمان است.

این بانوی آملی لحظه‌های معتکف را ناب و دست نیافتنی تلقی کرد و افزود: دقایقی که معتکف سپری می‌کند در هیج جای تاریخ زندگی‌اش تکرار شدنی نیست، استشمام عطر خدا در خانه‌اش، روح انسان را تطهیر می‌کند.

وی در پایان درباره فضیلت اعتکاف گفت و تصریح کرد: اعتکاف سرپناهی که در این هیاهوی روزگار انسان را از ازدحام شهر دور کرده و نشانی این خانه سبز را به معتکف می‌دهد؛ برای این مهمانی باشکوه همین بس که معادل طواف خانه خدا است و همتای رکوع و سجود؛ خدای منان می‌فرماید: .. وَ عَهَدنا اِلی ابراهیمَ وَ اِسمعیلَ اَن طَهّرا بَیتی لِلطّائِفینَ وَ العاکِفینَ وَ الرُکّعِ السُجود؛( آیه 125، سوره بقره) و ما به ابراهیم و اسماعیل فرمان دادیم که خانه من را برای طواف کنندگان و معتکفان و رکوع کنندگان و سجده کنندگان از هرگونه آلودگی تطهیر کنند."
ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار