درس هایی که می توان از حضرت زینب (س) آموخت؛

حضرت زینب(س) بساط کاخ ستم را برهم زد / ایمان و تقوا لازمه جامعه حسینی است

جایگاه رفیع بانوی بزرگوار اسلام با سفارش امام حسین(ع) به ایشان مبنی بر دعای بر امام در نماز شب به همه نمایان است، که یک معصوم از یک غیرمعصوم بخواهد که او را دعا کند.
کد خبر: ۸۸۴۶۴۹۰
|
۲۴ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۷:۵۰
به گزارش خبرگزاری بسیج مازندران، امام حسین(ع) فرمود: «ای خواهرم مرا در نماز شبت فراموش نکن».

شاید همین خواسته امام حسین(ع) جایگاه رفیع این بانوی بزرگوار اسلام را به همه نمایان کند، چرا که این امر بسیار مهم است که یک معصوم از یک غیرمعصوم بخواهد که او را دعا کند.

نکته بسیار مهمی که در نشان دادن جایگاه رفیع حضرت زینب(س) می‌توان به نمایش گذاشت، سنگ‌تمام این حضرت پس از واقعه عاشورا برای برادری است که مهر و محبت او را مهریه خود قرار داد.

تمام عالم در حال آشنا شدن با نهضت عاشورا و شخص امام حسین(ع) است، بنا بر روایات، حضرت حجت(عج) خود را فرزند امام حسین(ع) معرفی می‌کند و در آن زمان تمام دنیا باید سیدالشهدا(ع) را بشناسند.

در این میان رشادت‌های حضرت زینب(س) در زمان عاشورا و ابلاغ رسالت و ولایت از سوی ایشان در محضر یزید نشان دهنده قدرت بالای این بانو در همه عرصه های دین است.

حضرت زینب(س) در 15 رجب سال 63 هجری قمری از دنیا رفت. بانویی که پس از شهادت امام حسین، ارائه نهضت عاشورا را به دوش کشید و پرچمدار این قیام بود، سفری که به همراه همسر گرامی‌اش عبدالله بن جعفر به شام بودند به لقاءالله پیوست و بدن مطهر آن بانوی بزرگوار در همان جا دفن شد.

در تداوم نهضتی که حضرت زهرا(س) در حمایت از امام معصوم زمان خود و انقلاب علیه باطل در پیش گرفت، حضرت زینب(س) نیز در واقعه کربلا، همراه امام معصوم حضور داشت و پس از شهادت او نیز پیام قیامش را به گوش تمام جهانیان ابلاغ کرد.

حجت‌الاسلام مهدی دابویی کارشناس مسائل دینی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ما، اظهار کرد: نقش حضرت زینب در طول زندگی برای جامعه زمان خود و امروز برای ما و دنیای اسلام، بسیار مهم و با اهمیت است.

وی افزود: امروز دنیای استکبار ضریح و بارگاه این بانو را تاب نیاورده که نشانه زنده بودن رسالت ایشان و ادامه دار بودن راه عاشورا است.

این کارشناس با اشاره به اینکه رسالت حضرت زینب را باید در سه مرحله پیش از عاشورا، روز عاشورا و دوران اسارت مورد بررسی قرار داد، گفت: قبل از عاشورا ایشان دختر حضرت زهرا(س) و حضرت علی(ع)  بوده و در دامان عصمت تربیت شده و از همان ابتدای تولد خبر رسالت سنگینش را دادند.

دابویی افزود: زینب(س) کسی است که تا پیش از عاشورا مصائب از دست دادن پدر، مادر و برادر را دیده و در عین حال نسبت به وظیفه یک بانوی تربیت شده در دامان عصمت غفلت نکرده و شرط ازدواجش را نیز همراهی ولی امرش قرار داده است.

وی تصریح کرد: در واقعه عاشورا حضرت زینب(س) یک مدیر بود و وضعیت بسیار بد آن روز را مدیریت کرد.

این کارشناس مسائل مذهبی اظهار کرد: یکی دیگر از رسالت‌های این بانو حمایت از امام سجاد(ع) و حفظ ایشان بود تا دنیا بدون ولی امر نماند.

دابویی با بیان اینکه حضرت زینب(س) برای دشمنان هم برنامه‌ریزی کرده بود به گونه‌ای که با سخنرانی‌های خود،  کاخ ستم را به لرزه در آورده و جشن دشمنان ناآگاه را به عزاداری برای سید الشهداء(ع) تبدیل کرد.

مهدی سماواتی کارشناس مسائل مذهبی و مداح اهل بیت نیز در گفت‌و‌گو با خبرنگار ما، اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های حضرت زینب(س) این است که این بانوی بزرگوار در مقابل دشمن گریه و زاری نکرد و با تمام توان در مقابل ظلم ایستاد.

وی با بیان سخنان کوبنده حضرت زینب(س) در مجلس یزید پس از واقعه عاشورا علاوه بر رسوایی حکومت بنی‌امیه بیانگر شخصیت والای این بانوی بزرگوار است، گفت: حضرت زینب(س) در کنار امام سجاد(ع) وظیفه مهم تداوم نهضت عاشورا را بر عهده داشت و به نحو مطلوب نیز آن را انجام داد.

این کارشناس افزود: عشق و ارادت به مراسم عزاداری امام حسین(ع) سال به سال پرشورتر از گذشته در ایران و کشورهای اسلامی برگزار می‌شود که نشان‌دهنده عشق و ارادت مسلمانان به آن حضرت است و آغازکننده این ارادت قلبی حضرت زینب(س) بود.

به گزارش بلاغ نقش حضرت زینب(س) در قیام عاشورا، نباید از دیدگاه احساسی و روابط نسبی تحلیل کرد؛ بلکه در آن واقعه، حضرت زینب خود را فردی می‌بیند که باید از جان امام خویش محافظت کند و در رکاب او باشد، در آن حادثه و مصیبت مهیب که تمام بار غم و اندوه، بر دوش حضرت زینب(س) بود و او باید آغوش تسکین خود را به روی تک تک بازندگان عاشورا می‌گشود، و در مقام الگو و مقتدای تمام حاضرین صحنه عاشورا قرار داشت، به همین لحاظ، هرگز لحظه‌ای زیر بار غم و ماتم قامت خم نکرد و آزادگی و غرور و حیا و عفت خویش را از یاد نبرد. او بهترینم نمونه برای زنان آزاده و خدا جوی روزگار است.
ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار