رویترز اعلام کرد: با کاهش ذخایر نفت آمریکا و دیگر کشورها به نظر می‌‌رسد که برنامه طرح کاهش تولید کشورهای اوپک به نتیجه می‌رسد و تولید کنندگان نفت شیل آمریکا نتوانسته‌اند عرضه بازار را بیشتر کنند.
کد خبر: ۸۸۴۶۲۶۸
|
۲۳ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۲

به گزارش خبرگزاری بسیج،  به نظر می‌رسد به تدریج نشانه‌های  پیروزی اوپک بر دیگر تولیدکنندگان نفت در حال نمایان شدن است چرا که تولید نفت از میادین فراساحلی جهان کاهش یافته و همچنین حجم ذخایر شناور نفتی کشورها نیز رو به کاهش است.

 

به نظر می‌رسد قیمت نفت طی سال جاری عکس‌العملی به این رویداد از خود نشان ندهد چرا که هم اکنون نفت برنت در تلاش است تا قیمت از دست رفته خود را که طی هفته‌های گذشته که حدود 50 دلار کاهش یافته بود جبران کرده و به بالای 55 دلار برساند.

 

به هر حال شکی نیست که میزان ذخایر نفتی کشورهای جهان از خلیج سالدان‌ها در آفریقای جنوبی گرفته تا دریای کارائیب رو به کاهش است.

 

مازاد عرضه موجود نیز که از سمت نیجریه به بازار تحمیل شده بود اکنون از بین رفته و حتی ایران نیز حجم ذخایر نفتی خود را کاهش داده است.

 

پیش‌تر سازمان کشورهای صادرکننده نفت به صراحت اعلام کرده بود که هدف از دو توافق 30 نوامبر و 10 دسامبر کشورهای عضو اوپک با همکاری کشورهای غیرعضو اوپک با هدف کاستن حدود  300 میلیون بشکه نفت ذخیره شده کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی و توسعه بوده است.

 

به گفته ریچارد ملینسون تحلیل‌گر ابعاد بازار انرژی علی‌رغم اینکه حجم اقدامات تعمیرات و نگهداری در پالایشگاه‌های جهان در نیمه نخست سال جاری بسیار بیشتر از سال گذشته بوده است اما حجم نفتی که کشورهای جهان موفق به ذخیره‌سازی کرده‌اند بسیار کمتر از میزان آن در مدت مشابه سال گذشته بوده است.

 

هم اکنون ایران تمام ذخایر نفتی خود را که طی سال‌های گذشته جمع‌آوری کرده بود را فروخته است و این کشور هم اکنون در تلاش است تا حجم صادرات نفت خود را با توجه به تمام شدن ذخایر خود همچنان بالا نگه دارد.

 

بنا به اعلام کارگزاران نفتی شرکت کارگزاری نفتی ویتول میلیون‌ها بشکه نفت ذخیره شده خود از میادین نیجریه را که در خلیج سالدان‌ها نگهداری می‌کرد را با ارسال به کشورهایی نظیر تایوان،‌امریکا، اروپا و هند به طور کامل فروخته است.

 

از سوی دیگر شرکت توتال فرانسه نیز در حال فروش نفت ذخیره شده خود در خلیج سالندان‌ها است.

ارسال نظرات