رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین با تاکید بر این که تعرفه های وارداتی برای کالاهای مصرفی ضروری است گفت: آنچه بیشتر باعث قاچاق می شود، دلار ارزان است و تعرفه گران به تنهایی باعث افزایش قاچاق نیست.
کد خبر: ۸۸۴۶۲۱۳
|
۲۳ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۸

به گزارش خبرگزاری بسیج،  اسد الله عسگراولادی در مصاحبه با رادیو گفت و گو با تاکید بر لزوم مبارزه با قاچاق درباره تعرفه های وارداتی گفت: تعرفه های وارداتی برای کالاهای مصرفی واقعا ضروری است زیرا این کالاها را می توان در داخل کشور تولید کرد و نیازی برای وارد کردن با نرخ ارزان نیست.

 

وی ادامه داد: آنچه بیشتر باعث قاچاق می شود، دلار ارزان است و تعرفه گران به تنهایی باعث افزایش قاچاق نیست. اگر کالایی در کشور تولید نمی شود، باید تعرفه اش کاهش پیدا کند زیرا در داخل کشور مصرف آن احساس می شود. اما کالایی که در داخل تولید می شود نباید اجازه داد وارد شود.

 

این فعال اقتصادی با اشاره به اینکه ورود کالاهای مصرفی که می توانیم در داخل تولید کنیم، اقتصاد ما را دچار آسیب می کند، اظهار داشت: یکی از مشکلاتی که در حوزه تعرفه ها وجود دارد، مربوط به پارچه است که مصرف بسیار زیادی در کشور داریم؛ اگر بتوانیم انواع و اقسام آنها را تولید کنیم، باید برای ورود آن تعرفه گذاشت.

 

رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین به اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و بیان داشت: رهبر معظم انقلاب چند سال است که بر اقتصاد مقاومتی با نام های مختلف تاکید می کنند که امسال نیز تولید و اشتغال را نام نهادند. اگر تولید نداشته باشیم نمی توانیم اشتغال هم داشته باشیم؛ اگر قرار باشد دروازه ها را باز کنیم و مصرف کنیم، اشتغالی ایجاد نمی شود زیرا با مصرف کالاهای مصرفی اشتغالی باقی نخواهد ماند.

 

وی با انتقاد از واردات میوه، اظهار داشت: حدود 120 میلیون تن محصول کشاورزی، باغی و زمینی تولید می کنیم که معمولا 30 درصد آن را صادر می کنیم. سال 94، 117 میلیون تن تولید محصول داشتیم که 20 میلیون تن آن را صادر کردیم و بقیه را برای داخل مصرف کردیم.

 

عسگراولادی تولید را عامل اشتغال عنوان کرد و گفت: تولید سرمایه گذاری داخلی را می طلبد و نیاز خاصی به سرمایه گذاری خارجی نداریم مگر تولید سنگین. عموما صنایع کوچک و متوسط بین 10 الی 20 میلیون تومان قابل ایجاد شدن هستند و نیاز به سرمایه گذاری خارجی نداریم.

 

وی با اشاره به تسهیلات بانکی به عنوان یکی از معضلات ایجاد تولید ابراز داشت: وقتی دولت اعلام می کند تورم 9 درصد است، چگونه بانک ها 22 درصد بهره می دهند. شورای پول و اعتبار که در اردیبهشت ماه جلسه دارد، باید در این باره تصمیم بگیرد و در این کار جسارت داشته باشد تا بهره ها را کاهش دهد.

 

این فعال اقتصادی با اشاره به بالا بردن تعرفه برخی کالاهای وارداتی توسط مجلس، عنوان داشت: با توجه به شرایط جوی مناسبی که داشتیم برخی از کالاهایی که سال گذشته وارد می کردیم، امسال وارد نمی کنیم مانند لوبیا.

ارسال نظرات