خبرهای داغ:
معاون بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج):
حجت الاسلام کفیل با تاکید بر لزوم توجه پدران به آثار لقمه حلال بر تربیت نسل منتظر، گفت: پدر برای تربیت فرزندان مهدی یاور و مهدی باور نباید تنها به «یابن الحسن(عج) گفتن اکتفا کند بلکه باید به ارتزاق حلال خانواده توجه داشته باشد.
کد خبر: ۸۸۴۶۰۸۹
|
۲۳ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۱
به گزارش سرویس بسیج جامعه زنان کشور خبرگزاری بسیج،حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدصادق کفیل، معاون فرهنگ، آموزش و پژوهش بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) در گفتگو با خبرگزاری شبستان که به مناسبت 13 رجب روز میلاد امام علی(ع) که روز پدر نامگذاری شده است، انجام شد ، اظهارداشت: محورتربیت نظام خانواده پدر است، گرچه نقش مادر بسیار پررنگ است اما محور و شاخص پدر است و پدر باید بداند که مدیریت نظام تربیت در خانه با اوست.

وی با اشاره به اینکه برخی پدران گاهی به مسائل اقتصادی توجه کامل و جدی دارند اما نسبت به تربیت فرزند حالت بی تفاوتی پیدا می کنند و خود را متصدی و مسئول نمی دانند، تصریح کرد: این یک ضعف اساسی و پایه ای است و در قرآن کریم هم زمانی که خداوند به نبی اکرم(ص) امر می کند؛ می فرماید « قُوا أَنْفُسَکُمْ وَ أَهْلِیکُمْ نارا؛خود و کسان خود را از آتشی که هیزم آن مردم و سنگ هاست نگه دارید» و در این آیه خداوند وظیفه ای اساسی را برای مردان تعریف می کند که خود و زن و فرزندشان را از آتش جهنم حفظ کنند.

کفیل با اشاره به اینکه تربیت دینی را خداوند بر مرد تکلیف می کند، گفت: تربیت دینی بر مرد واجب است و باید روز قیامت نیز نسبت به این وظیفه پاسخ دهد، پدر و مادر هردو دارای نقش تربیتی هستند، مادر نیز نقش پررنگی در این زمینه دارد، اما مدار هماهنگی، مدیریت و برنامه ریزی این تربیت برعهده مرد است.

 

راهکارهای تربیت نسل مهدوی در خانواده

معاون فرهنگ، آموزش و پژوهش بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) با اشاره به راهکارهای تربیت نسل مهدوی در خانواده افزود: امیرالمومنین(ع) در نامه 31 نهج البلاغه زمانی که به امام حسن(ع) سفارش می کنند که «إِنَّمَا قَلْبُ الْحَدَثِ كَالاَْرْضِ الْخَالِیةِ» یعنی در نظام تربیت باید پیوند با قلب برقرار کرد.

وی با اشاره به اینکه همواره تربیت گفتاری در دستور کار بوده است، افزود: زمانی که تربیت گفتاری شد، بناست با گفتار تاثیر بگذاریم که عملا مقطعی می شود یعنی پدر نکته ای را می گوید و خود نیز انجام نمی دهد و ممکن است فرد دیگری، نکته ای متفاوت گوید و فرزند را جذب کند اما زمانی که تربیت را قلبی می دانیم، یعنی فرزند نظر من را قبول می کند و امام علی نیز بر تربیت قلبی را ملاک می دانند به این معنا که باید اهل عمل باشیم.

کفیل با بیان اینکه پدری می تواند فرزند مهدوی تربیت کند که خود مهدوی باشد، تصریح کرد: براساس بیان امام علی(ع) مبنی بر «علیکم انفسکم؛» باید به داد خودمان برسیم و خود عملگرا باشیم تا فرزند را تحت تاثیر قرار گیرد.

 

انسان اهل بیتی توجه همراه با توقع از امام ندارد

معاون فرهنگ، آموزش و پژوهش بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) با اشاره به اینکه پدر باید در توسل، عبادت، حضور در جمکران، تلاوت زیارت آل یاسین و ... کارکرد مهدوی داشته باشد، افزود: برای تحقق تربیت مهدوی باید امام را تجلی رحمت خداوند بدانیم یعنی امام را رحمت للعالمین و رحمت واسعه خداوند بدانیم یعنی انسان اهل بیتی و متولی به امام، توجه همراه با توقع از امام ندارد، همانطور که هیچ پدری نمی گوید فرزند با من چه کرد، بلکه می گوید در نظام زندگی برای امام چه کاری کردم که توقع توجه از ایشان داشته باشم.

وی اضافه کرد: در نظام مهدوی؛ معادله مساوی نیست یعنی منتظر نیستیم تا امام کاری برای ما انجام دهد تا ما اقدامی کنیم بلکه برخورد، منش و مسیر ما باید همراه با رحمت باشد و این همراه رحمت بودن یعنی نگاه به عمل امام نکنیم و به وظیفه خود توجه کنیم.

 

حرکت مهدوی ؛ حرکتی بدون توقع است

کفیل با بیان اینکه حرکت مهدوی در زندگی یعنی حرکت بدون توقع است و گاهی توجه بک طرفه می شود، گفت: پدر بعنوان هماهنگ کننده، برنامه ریز زندگی و مدیر نباید نگاهش به عمل طرف باشد بلکه باید نگاهش به روح دینی و وظیفه باشد و این خود در وجود پدر ایجاد حرکت بدون توقع می کند.

 

لقمه حرام و شبهه ناک مانع پیوند با امام است

معاون فرهنگ، آموزش و پژوهش بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) با اشاره به اینکه مهمترین دلیل ایستادن برخی در برابر امام، که مهمترین مانع برای پیوند با امام هم محسوب می شود، لقمه حرام است، گفت: دلیل پایه ای که دشمنان در صحرای کربلا، کلام امام حسین (ع) را نفهمیدند، لقمه حرام بود یعنی لقمه حرام و شبهه ناک مانع پیوند با امام است.

 

تهیه لقمه حلال مهمترین نقش پدر در تربیت نسل مهدوی

وی ادامه داد: گاهی لقمه، مطاع دنیوی را تامین می کند اما فاصله انسان با امام را زیاد می کند، وظیفه پدر مدیریت اقتصادی خانه است و براساس تکلیف دین باید هزینه مادی زندگی را تامین کند و از لقمه شبهه ناک بپرهیزد زیرا حائل میان فرزند و امام خواهد شد.

کفیل با بیان اینکه آیت الله کوهستانی می فرمودند؛ اگر سم بخوری هلاک می شوی اما لقمه شبهه ناک نسل و دودمانت را هلاک خواهد کرد، گفت: مهمترین دلیل فاصله فرزندان یا جامعه با امام لقمه شبهه ناک و حرام است و پدر برای تربیت نسل مهدوی تنها لازم نیست یابن الحسن بگوید بلکه باید لقمه حلال هم برای خانواده فراهم کند زیرا اگر پدر واقعا در حلال و حرام زندگی دقت کند، براساس روایت این لقمه در نسل های بعدی اش، خود را نمایان خواهد کرد.

معاون فرهنگ، آموزش و پژوهش بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) با اشاره به اینکه پدر برای جلوگیری از فاصله گرفتن فرزندش از امام باید در لقمه دقت کند و این یک وظیفه حیاتی است،افزود: زمانی که مادر لقمه شبهه ناک بخورد نمی تواند فرزند را تربیت مهدوی کند و پدر با تهیه لقمه حلال و شبهه ناک قدرت تربیت را از مادر هم صلب می کند.

 

تربیت به معنای تغییر است

وی با بیان اینکه در نظام تربیتی انسان به دنبال دغدغه تغییر است، گفت: ما تربیت می کنیم تا بتوانیم تغییر ایجاد کنیم و تربیت و پرورش به معنای تغییر دادن است و شاخص این تغییر را امیرالمومنین امام علی(ع) امید معرفی می کند و انسانی که پدرش در نظام زندگی با امید رفتار کند،مهدوی خواهد شد یعنی برای مهدوی کردن فرزند، باید به وی روحیه و امید داد.

کفیل با بیان اینکه امید مقدمه حیات است، تصریح کرد: در نظام زندگی پدران گاهی برای فرزندان وقت نمی گذارند، عاشق فرزند هستند اما عاشق تامین اقتصادی و زندگی روزمره هم هستند، پدری که می خواهد فرزندش رشد پیدا کند، باید برای فرزندآنگونه که او می خواهد، وقت گذارد.

معاون فرهنگ، آموزش و پژوهش بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) با اشاره به اینکه در این وقت گذاری باید نیازهای فرزند را برطرف کرد، گفت: به تعبیر روانشناسی به جای برای او بودن باید با او بود، در حالی که متاسفانه امروز پدر با فرزند است در حالی که باید برای فرزند باشد که در این صورت زمانی که برای فرزند بود، برایش وقت گذاشت، امید داد و محبت کرد، پیوندی ایجاد می شود و فرزند آنگونه که می خواهیم تربیت می شود.

وی با بیان اینکه لقمه شبهه ناک و حرام بدترین ظلم پدرومادر به فرزند است،خاطرنشان کرد: در نظام تربیت اول باید پایه های تربیتی را حل کنیم یعنی برای مهدوی شدن فرزند، قبل از دعوت به امام عصر(عج) باید پاسه های تربیتی را حل کنیم که همان امید، وقت گذاشتن، محبت و لقمه حلال است.

ارسال نظرات