خبرهای داغ:
مخترع و کارآفرین جوان ملایری گفت: وجود مافیای داروهای شیمیایی، مانعی برای حضور گیاهان دارویی در چرخه درمانی کشور شده است که باید برای این موضوع راهکاری اندیشیده شود.
کد خبر: ۸۸۴۶۰۴۳
|
۲۳ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۵

به گزارش خبرگزاری بسیج از همدان، مهدی پیریایی جوان 30 ساله ملایری است که با بهره گیری از توانمندی‌های خود موفق شده است ضمن کارآفرینی برای خود و دوستانش زمینه اشتغال 20 نفر را فراهم آورد.

این کارآفرین ملایری در گفتگو با خبرنگار بسیج اظهار داشت: دو مدرک کارشناسی در رشته های گیاه پزشکی و گیاهان دارویی دارم و مدرک کارشناسی ارشد خود را نیز در رشته آفت شناسی(حشره شناسی) دریافت کرده ام.

وی خاطرنشان کرد: در سال 1389 همزمان با تحصیل در دانشگاه به صورت قراردادی در جهاد کشاورزی هم کار می‌کردم، اما از آنجا که علاقه ای به کار اداری نداشتم در کنار آن با همراهی چند تن از دوستانم اقدام به کشت گیاهان دارویی کردیم.

پیریایی در ادامه افزود: ابتدا این کار را به صورت آزمایشی و در یک هکتار زمین کشاورزی انجام دادیم، اما چون این کار از طرفی با روحیات ما که به صورت آکادمیک آن را در دانشگاه خوانده بودیم سازگار بود و از طرفی هم درآمد خوبی داشت به فکر توسعه آن برآمدیم.

وی با اشاره به اینکه در سال 91 از کار در جهادکشاورزی استعفا داده است، تصریح کرد: من از همان ابتدا با کار اداری زیاد ارتباط خوبی نداشتم و با رونق گرفتن کارمان در زمینه کشت گیاهان دارویی انگیزه بیشتری برای فعالیت در کاری که به آن علاقه داشتم پیدا کردم.

این کارآفرین ملایری گفت: کار ما کشت گیاهان دارویی مثل زعفران، بابونه آلمانی، نعناع فلفلی، اسطوخودوس و... در زمینی به مساحت یک هکتار بود.

* فرآوری گیاهان دارویی برای افزایش بهره‌وری و درآمد

وی خاطرنشان کرد: مشکلی که در اوایل کار با آن مواجهه شدیم کمبود آب بود؛ هرچند زعفران نیاز زیادی به آب ندارد اما برای کشت گیاهان دارویی دیگر به آب نیاز داشتیم و از طرفی هم می خواستیم کارمان را توسعه دهیم، بنابراین اقدام به اجاره زمین های کشاورزی که دارای آب بودن کردیم که در مجموع حدود 5 هکتار زمین کشاورزی در حومه ملایر در اختیار ما قرار دارد که در آنها اقدام به کشت گیاهان دارویی می‌کنیم.

پیریایی در ادامه بیان داشت: البته برای اجاره این زمین‌ها بر روی وامی که قرار بود از یکی از نهادها دریافت کنیم حساب ویژه ای باز کرده بودیم که متاسفانه با وجود تلاش‌های زیاد و وعده‌های داده شده، این تسهیلات به ما تعلق نگرفت و ضرر زیادی در همان ابتدای کار دادیم.

وی در ادامه در مورد اینکه چگونه ایده فرآوری گیاهان دارویی به ذهنشان رسیده است، اظهار داشت: کار ما این بود که گیاه را کشت کنیم و بعد به واسطه ها بفروشیم، اما برای تهیه همان گیاهی که خودمان کشت کرده بودیم و با قیمت کمتری به فروش رسانده بودیم باید هزینه زیادی را پرداخت می کردیم، بعد از بررسی این موضوع به این نتیجه رسیدیم که برای افزایش بهره وری و درآمد اقدام به فرآوری و تبدیل گیاهان دارویی و تولید عرقیات و اسانس و ... کنیم.

این جوان موفق ملایری عنوان کرد: برای ایجاد کارگاه عرقیات گیاهان دارویی نیاز به سرمایه داشتیم که برای این کار از بسیج سازندگی ملایر تسهیلات دریافت کردیم و به وسیله آن دستگاه های لازم برای شروع کار را تهیه کردیم.

وی در مورد هزینه مورد نیاز جهت راه اندازی کارگاه عرقیات گیاهان دارویی گفت: این موضوع بسته به نوع کاری که قرار است انجام داده شود متفاوت است، اگر کسی می خواهد در زمینه عرقیات کار کند با 5 میلیون تومان می تواند تجهیزات مورد نیازش را تهیه کند، یا اگر کسی بخواهد در زمینه اسانس گیری کار کند باید هزینه بیشتری را پرداخت کند چون تجهیزات این کار قیمت بیشتری دارند و حدود 15 میلیون تومان باید سرمایه برای این کار داشته باشد.

پیریایی در ادامه افزود: ما برای کارگاهی که راه اندازی کردیم علاوه بر خرید تجهیزات عرقیات گیری و اسانس گیری، مبادرت به خرید تجهیزات خشک کردن گیاهان دارویی نیز کردیم که با این اوصاف برای شروع این کار حدود 40 میلیون تومان آورده گروه ما برای شروع کار شد که آن را از محل وامی که گرفته بودیم تامین کردیم.

* تولید 5 تن چیپس میوه

این تولیدکننده عرقیات گیاهان دارویی گفت: مواد اولیه مورد نیاز کارمان را خودمان کشت می کنیم، البته بعضی گیاهان مثل آویشن، ریواس، کاسنی، شاتره،خارشتر و ... به صورت خودرو در طبیعت وجود دارند که در زمان وجود این گیاهان در طبیعت افرادی را برای جمع آوری آن آموزش می‌دهیم تا به صورت اصولی و بدون آسیب رساندن به محیط زیست اقدام به برداشت آن کنند.

وی خاطرنشان کرد: البته در بعضی مواقع از افرادی که به صورت خودجوش اقدام به برداشت این نوع گیاهان کرده اند و قصد فروش آنها را دارند نیز گیاهان دارویی را به صورت تازه یا خشک شده خریداری می کنیم.

پیریایی با اشاره به کیفیت خوب محصولات تولید شده در کارگاهش گفت: این موضوع به دلیل عدم استفاده ما از سموم و کودهای شیمیایی در مزارع کشت گیاهان دارویی است، و محصولات ما صد درصد طبیعی و ارگانیک هستند به عنوان مثال با اینکه زعفران با آفات زیادی روبرو است اما هیچ گاه برای از بین بردن این آفات از سموم استفاده نکرده‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: سال گذشته در زمینه تولید چیپس میوه نیز گام های خوبی برداشتیم و با تولید 5 تن چیپس میوه اولین حضورمان را در این بازار تجربه کردیم.

این مخترع و کارآفرین بسیجی اظهار داشت: دستگاه هایی که در زمینه چیپس میوه وجود دارند از جنس سرب بوده که ضمن پایین آوردن درصد فرآوری، سرطان زا نیز هستند؛ برای اینکه این مشکل را حل کنیم مطالعاتی انجام داده و دستگاه جدیدی از جنس استیل طراحی و ساختیم که ضمن اینکه ضرری نداشته باشد بازدهی کار ما را نیز بالا ببرد.

وی با بیان اینکه موفق شدیم این دستگاه را به عنوان محصول جدید ثبت اختراع کنیم، با اشار به مشکلات گفت: متاسفانه با اینکه ما مجوز بهداشتی را نیز دریافت کرده ایم اما همچنان برای استفاده از نماد سیب سبز که نشانه داشتن مجوز بهداشتی است با قوانین دست و پاگیری روبرو هستیم.

پیریایی با اشاره به اینکه محصولاتش با برند راژانه و نوش جان گیاه در بازار عرضه می‌شود، خاطرنشان کرد: ما فقط اجازه استفاده از نماد سیب در عرقیات گیاهان دارویی و خشکبار(چیپس) میوه را داریم و برای بسته بندی و توزیع گیاه خشک هنوز با مشکلات عدیده ای روبرو هستیم.

*لزوم معرفی و تبلیغات مناسب در خصوص خشکبار میوه

وی در مورد علت این موضوع اظهارداشت: به نظر وجود مافیای داروهای شیمیایی، مانعی برای حضور گیاهان دارویی در چرخه درمانی کشور شده است که باید برای این موضوع راهکاری اندیشیده شود.

این کارآفرین ملایری گفت: به صورت ثابت چهار کارگر دارم، اما در فصولی مثل زمان برداشت گیاهان دارویی که کار بیشتر می‌شود به نیروهای زیادی نیاز پیدا می کنم که در بعضی مواقع این تعداد تا 15 نفر هم می رسد.

وی تصریح داشت: خوشبختانه عرقیات بازار خوبی دارد اما در مورد چیپس میوه با وجود اینکه مردم هنوز شناخت خوبی از آن ندارند از وضعیت بازار آن راضی هستیم.

پیریایی اظهار داشت: بازار خشکبار میوه از ظرفیت خوبی برخوردار است که می‌توان با معرفی این نوع محصولات و تبلیغات مناسب در مورد ارزش بالایی غذایی آنها به افزایش میل مردم به خرید خشکبار میوه کمک کرد.

وی گفت: از هر 8 یا 12 کیلو میوه تازه یک کیلو میوه خشک(چیپس میوه) می‌توان تهیه کرد که در بازار با توجه به نوع میوه و نحوه خشک شدن آن بین 24 تا 80 هزار تومان به فروش می رسد.

این جوان بسیجی کارآفرین خاطرنشان کرد: در کار چیپس میوه هیچ نوع دورریزی وجود ندارد و ضایعات تولید شده در این کار را می توان به عنوان کود استفاده کرد، این موضوع باعث می‌شود درآمد این کارهم زیاد شود.

وی با بیان اینکه محصولاتش را بیشتر در تهران به فروش می رساند، افزود: چیپس میوه راعلاوه بر اینکه به صورت بسته بندی در وزن های متفاوتی از 30 گرم تا 250 گرم به فروش می رسانیم به صورت فله ای هم عرضه می کنیم.

انتهای پیام/

ارسال نظرات