پژوهشگر فضای مجازی در گفتگو با «بسیج» مطرح کرد
قلهکی گفت: جاي تدريس و آموزش فرهنگ صحيح استفاده از اينترنت در مدارس و دانشگاه ها و حتی در درون خانواده های ما خالي است.
کد خبر: ۸۸۴۶۰۲۵
|
۲۳ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۵
علی قلهکی روزنامه نگار و پژوهشگر فضای مجازی در گفتگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری بسیج با اشاره به عدم اگاهی کافی کاربران فضای مجازی و در نتیجه سو استفاده از انها گفت: وقتی یک تکنولوژی و فناوری بصورت بومی؛ بمرور زمان تکمیل می شود و جامعه کم‌کم با ابعاد مختلف آن آشنا می‌شود . خود را برای استفاده صحیح از آن آماده می‌کند. در مقابل وقتی کشوری از یک دانش و فناوری مهم و در عین حال جذاب و تاثیر گذار کاملاً دور بوده باشد، بمحض وارد کردن آن تکنولوژی بدلیل افزایش بیش از حد تقاضا، گسترش تکنولوژی جدید با سرعت فوق‌العاده زیادی در مدت کوتاهی انجام می‌پذیرد و درعمل مانند یک شوک به جامعه می‌باشد بدون آنکه عموم مردم هنوز تمرین و آمادگی لازم برای هضم و برخورد صحیح با این تکنولوژی را داشته باشند.

وی با بیان اینکه اينترنت فضايي مجازي و بسيار گسترده است که استفاده از آن روز به روز در حال افزايش مي باشدافزود: يکي از مهمترين عوامل فرهنگ سازي خود وب سايتهاي اينترنتي هستند که بايد سازماندهي شوند و کنترل لازم روي آنها اعمال شود،که متأسفانه در حال حاضر قوانين کاملاً مشخصي براي فضای مجازی تعريف نشده است.عدم وجود قوانین مشخص در فضای اینترنت کشور باعث شده تا هر فرد با هر طرز فکر و سطح اطلاعاتی ، مطالب خود را در شبکه های اجتماعی منتشر کند و فضای مجازی را با چالش هایی روبرو سازد و همان گونه که تمامی امورات، دارای قوانین و محدوده هایی است باید دنیای مجازی هم نیز از این قوانین مستثنی نباشد.
این کارشناس با بیان اینکه قطعاً بايد اعتراف کرد که جاي تدريس و آموزش فرهنگ صحيح استفاده از اينترنت در مدارس و دانشگاه ها و حتی در درون خانواده های ما خالي است، یاد اور شد: شاید دلیل اصلی نبود این آموزش ها را می توان عدم آشنایی کافی خانواده ها و توجه نکردن کافی به اثرات مخرب فناوری های جدید در جامعه دانست. شبکه های ااجتماعی هم چون تلگرام واینستاگرام ، فضايي براي وقت گذراني جوانان شده در صورتي که مي توان از اين ابزار براي تبادل اطلاعات علمي، فرهنگي، ديني و ... مفيد استفاده کرد. پرسه زدن ذر فضای مجازی معضل فراگير شده، کاربران به جاي جستجوي هدفمند در ايتنرنت، بدون هدف در شبکه های اجتماعی وقت گذراني مي کنند.

وی در پایان با بیان اینکه پرسه زدن بدون هدف در فضای مجازی شامل مخاطرات جدی روحی و جسمی است گفت: عدم فراگیری اموزشهای لازم از طرف کار بران باعث میشود تا گاهی در دام سودا گران انلاین گرفتار شده و ضربات جبران ناپدیزی را متحمل شوند؛ لذا برای استفاده از اینترنت ایتدا باید محیط ان را شناخت و سپس اقدام به استفاده از ان نمود.
ارسال نظرات