ائمه جمعه اهل سنت آذربایجان غربی با نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ارومیه دیدار کردند.
کد خبر: ۸۸۴۵۹۲۸
|
۲۲ فروردين ۱۳۹۶ - ۲۰:۰۷
به گزارش خبرگزاری بسیج آذربایجان غربی، در این دیدار برخی از امامان جمعه اهل سنت استان پیرامون عوامل موثر در جذب و حضور پررنگ مردم در نمازهای جمعه و جماعت، شاخص های مهم نماز جمعه و جماعت برتر، نقش روحانیون و مساجد در خصوص انتخابات و وظایف ائمه جمعه در قبال علما و مردم سخنرانی کردند.

در ابتدای این نشست امام جمعه اهل سنت ارومیه، گفت: علما و روحانیون وظیفه دارند توطئه پلید زورگویان و ظالمانی که ممالک اسلامی را به موشک می بندند، تشریح و مردم را آگاه سازند.

ماموستا عبدالقادر بیضاوی اظهار کرد: وظیفه علما در طول تاریخ بسیار مهم بوده و با توجه به رسالت مهم و تریبونی که در اختیار دارند می توانند تحول عظیمی در مملکت ایجاد کنند.

وی افزود: تبلیغ اثرات جامع و کاملی دارد از این رو وظیفه و رسالت علما و مبلغان همانند رسول اکرم این است که مردم را به سوی خدا، معاد، وحدانیت هدایت کنند.

امام جمعه اهل سنت ارومیه با اشاره به امنیت موجود در کشور تصریح کرد: ما باید قدر امنیت موجود در کشورمان را بدانیم؛ امنیت بی نظیری که در کشورهای منطقه وجود ندارد.

بیضاوی خاطرنشان کرد: امنیت موجود در کشور به خاطر این است که مسئولان ما احساس وظیفه می کنند و وظایفی که بر عهده شان است را به درستی انجام می دهند، از طرف دیگر مردم انقلابی ما قدر مسئولان و امنیت حاکم را می دانند.

باید اسلام واقعی را برای مردم معرفی کنیم

امام جمعه اهل سنت نقده هم در این نشست گفت: باید اسلام واقعی را که امروز دشمنان ما در صدد تضعیف و از بین بردن آن به هر عنوانی هستند، برای مردم معرفی کنیم.

به گفته ماموستا ابراهیم سرخابی برای خنثی کردن توطئه های دشمنان اسلام ما باید بتوانیم راهکارهایی ارائه دهیم که نماز جمعه بزرگترین جایگاهی است که ما می توانیم به دشمنان اسلام و ایران اسلامی و مسلمانان جواب دهیم و مردم را در جریان توطئه ها قرار دهیم.

سرخابی اذعان کرد: آمریکا امروز به بهانه وجود گازهای سمی و شیمیایی به سوریه حمله می کند درست در راستای خدمت به تروریسم منطقه.

وی گفت: حمله به سوریه، جنایات یمن و … همه در راستای ضدیت با اسلام است.

امام جمعه اهل سنت نقده خاطرنشان کرد: امروز این جنایات و توطئه ها را باید برای مردم توجیه کنیم تا ببینند با اسلام چه کاری انجام می دهند.

وی در ادامه با بیان اینکه نماز بزرگترین عبادت بعد از توحید و معراج انسان است، گفت: با توجه به اهمیت نماز جمعه مسائل مهم عبادی، سیاسی و فرهنگی باید به مردم تبیین و تشریح شود.

سرخابی با بیان اینکه باید صدای نماز جمعه از صدای رادیوهای بیگانه قوی تر باشد، افزود: امروز مخاطبان ما در نماز جمعه کسانی هستند که به مسائل روز وارد هستند از این رو باید مسائل روز را برای مخاطبان خود بیان کنیم و این آگاهی و اطلاعات می خواهد تا ائمه جمعه بتوانند در تحلیل مسائل روز قدرت و توانایی داشته باشند.

امام جمعه اهل سنت نقده وجود مشاور را برای ائمه جمعه ضروری دانست و گفت: ستادهای نماز جمعه بومی باید فعال شوند چرا که می توانند انتقادات، پیشنهادات و راهنمایی ها را انتقال دهند.

وی اظهار امیدواری کرد اسلام واقعی در همه نقاط دنیا موفق تر و دشمنان ما زبون تر شوند و مسلمانان در سرتاسر دنیا به آن حقیقتی که پیامبر اسلام به ما معرفی کرده است رهنمون شوند.

نماز جمعه خاری در چشم دشمن است

امام جمعه شهرستان سردشت نیز گفت: مستکبرین امروز بیش از گذشته دنبال ضربه زدن به فرهنگ و مقدسات ما هستند.

ماموستا محمد واوی اظهار کرد: نماز جمعه خاری در چشم دشمن است و آرزوی آنها تعطیلی نماز جمعه و یا حضور کم رنگ مسلمانان هستند چرا که می دانند نماز جمعه تمام تهاجمات فرهنگی آنها را خنثی می کند.

وی افزود: لذا درصدد این هستند القا کنند نماز جمعه متعلق به افراد پیر است و بعضی از عوامل سعی بر آن دارند تا با رشد و فن آوری جوانان ما را اغفال و از حضور آنها در نماز جمعه اجتناب کنند.

واوی در عین حال اظهار کرد: اهتمام وارثان دین و امامان جمعه در مورد ادای واجبات سبب شده است که مسلمانان روز به روز در حال ترقی و تعالی بیشتر باشند.

امام جمعه شهرستان سردشت با تشریح عوامل ریزش مخاطبان نماز جمعه، تصریح کرد: مشغولیت های کاذب مثل تلویزیون ماهواره اینترنت موبایل، تغییر و تحول ارزش ها و الگوها در جامعه، شناخت روحیه مستمع، کنترل و نظاره گری، به روز بودن ائمه جمعه، داشتن سواد رسانه ای، برگزاری دوره های روش سخنوری، نبود امکانات مناسب در مساجد، محتوای خطیب جمعه و تکراری بودن آنها، عدم جذابیت خطبه، عدم تطابق با نیاز مردم امروزی مسائلی هستند که باید موشکافی و بررسی شود.

علما و روحانیون عامل تقویت وحدت ملی هستند

امام جمعه اهل سنت تکاب نیز گفت: علما و روحانیون اهل سنت و شیعه همیشه و همه جا عامل تقویت وحدت ملی حول محور اهداف مشترک و روشنگری در حوزه دشمن شناسی دینی و ارزش های بدست آمده این نظام بوده و هستند.

ماموستا جلال مرادی با اشاره به اینکه جذب علما و مردم از وظایف عینی و دینی ائمه جمعه است، افزود: ائمه جمعه عامل تقویت روحیه خودباوری، استقلال، ابتکار و سخت کوشی همه آحاد ملت در صحنه های ملی و فراملی هستند.

به گفته وی علما و ائمه جمعه اهل سنت حافظ ارزش ها و آموزه های انقلاب، وفادار به ارکان نظام مقدس جمهوری اسلامی و در راس آن مقام معظم رهبری و همواره احیاگر شعله های امید به ارزش های والای انقلابی هستند.

مرادی با بیان اینکه ائمه جمعه به عنوان پدر معنوی یک شهرستان است، خاطرنشان کرد: تبلیغ دین و روشنگری مسائل تکفیری برای عموم مردم از وظایف علما است.

وی تاکید کرد: تکفیری ها منتسب به اهل سنت نیستند، آنها علمای روشنگر مذاهب ما که اشعری مسلک و شافعی مذهب هستند را تکفیر می کنند در حالیکه از ما نیستند.

اعضای شورای روحانیت امسال معرفی می شوند

رئیس دفتر نماینده ولی فقیه در امور اهل سنت آذربایجان غربی در پایان این نشست در خصوص تشکیل ستادهای نماز جمعه و تقویت آنها، گفت: تقویت ستادها و انتخاب اعضای شورای روحانیت امسال عملی می شود.

حجت الاسلام فعال آذر افزود: با آغاز فعالیت شورای روحانیت شاهد رفع خیلی از مشکلات خواهیم بود.

طرح مباحث اخلاقی و تربیتی در خطبه های نماز جمعه ضروری است

در پایان این نشست نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی و امام جمعه ارومیه سخنانی را ایراد کرد.

حجت الاسلام والمسلمین سیدمهدی قریشی در این نشست گفت: وظیفه ائمه جمعه اهل سنت و شیعه این است که مطالب مقام معظم رهبری را در طول سال به مردم و مسئولان تذکر دهند، به صورت ساده بازگو کنند و مطالبات مقام معظم رهبری را به عنوان امام جمعه از مسئولان و مردم بخواهند.

وی با بیان اینکه دنیا در بحران مباحث تربیتی و اخلاقی به سر می برد و جامعه ما نیز مستثنی نیست، تاکید کرد: طرح مباحث اخلاقی و تربیتی در خطبه های نماز جمعه ضروری است.

نماینده ولی فقیه در استان متذکر شد: خطبه های نماز جمعه باید غنی و با محتوای خوب باشد که نیازمند داشتن اطلاعات و تحلیل مسائل روز است.

امام جمعه ارومیه همچنین بر تقویت و ساماندهی شورای روحانیت در استان تاکید کرد.

قریشی همچنین به برگزاری مراسم حج در سال جاری اشاره و اضافه کرد: فریضه حج در روایات ما به عنوان یکی از ارکان دین یاد شده است اما به دلیل مشکلاتی که در مسجدالحرام و منا روی داد زائران ایرانی از فریضه حج محروم شدند اما براساس توافقات به عمل آمده امسال زائران ایرانی می توانند به حج مشرف شوند.

وی گفت: تامین امنیت و اکرام حجاج برعهده دولت عربستان است که مسئولان کاملا به این موضوع اشرافیت دارند و دولت عربستان موافقت کرده است.

قریشی افزود: روحانیون و علما باید توطئه دشمنان مبنی بر کم رنگ جلوه دادن اهمیت حج را خنثی کنند.

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا، اضافه کرد: ما به عنوان امامان جمعه و کسانی که هدایت معنوی و دینی مردم را عهده دار هستیم باید استقلال و بی طرفی خود را در جریان انتخابات حفظ کنیم، وظیفه ما این است که شاخص ها و معیار کاندیداهای اصلح را براساس شاخص هایی که در دین ما مطرح شده و مقام معظم رهبری نیز از آنها استفاده کرده است، بیان کنیم.

قریشی اذعان کرد: بزرگان ما در مباحث فقهی، اصولی و کلامی از آیات قران کریم و روایات مختلف استفاده های کاربردی زیادی را انجام دادند و هنر هم این است که آیات به گونه ای بیان شوند که برای مردم کاربردی باشند و در عمل و زندگی خود استفاده کنند.

ارسال نظرات