خبرهای داغ:
سال هاست که دغدغه مقام معظم رهبری تجلی «اقتصاد مقاومتی» است و معظم له شعار سال گذشته و جاری کشور را بر همین مبنا انتخاب و نامگذاری کردند. اقتصادی که جوان تحصیلکرده مینودشتی با همت والایش به سهم خود به آن لبیک گفته است.
کد خبر: ۸۸۴۵۷۹۶
|
۲۱ فروردين ۱۳۹۶ - ۲۳:۲۳
گزارش خبرگزاری بسیج گلستان به نقل از مینوخبر، بدون مقدمه شما را دعوت به خواندن این مصاحبه می کنیم:

لطفا خودتان را معرفی کنید.

وحید پسرکلو هستم؛ متولد سال 1363 ، فارغ التحصیل رشته مهندسی کشاورزی گرایش اقتصاد کشاورزی از دانشگاه پیام نور گرگان.

minookhabar30 2

بر اساس همین رشته تحصیلی به سمت احداث گلخانه رفتی یا دلیل دیگری داشت؟

دوران کودکی را در روستا بزرگ شدم و به دلیل انس با طبیعت به سمت کشاورزی و گل و گیاه سوق پیدا کردم  و رشته ام را هم متناسب با علاقه ام انتخاب کردم.

همه به گل و گیاه علاقه دارند اما فکر می کنم من کمی بیشتر به پرورش گیاهان علاقه مند هستم و در کنار گل و گیاه آرامش پیدا می کنم.

چه سالی به فکر احداث گلخانه افتادی و کی اجرایی شد؟

در دوران دانشجویی؛ فکر کنم سال های 84 یا 85 بود که به فکر ساخت گلخانه افتادم. اولین بار بود که یک گلخانه در حیاط خانه مان درست کردم و چند بوته خیار گلخانه ای کاشتم و به یاد دارم اولین محصول گلخانه ام را برای استادم بردم.

بعدها حیاط خلوت خانه که چند متر بیشتر نبود را به گلخانه ای کوچک تبدیل کردم و چند نوع گل معمولی که در بیشتر خانه ها پیدا می شد را پرورش دادم. در ابتدا بصورت تجربی کار می کردم و تجربه کمی داشتم اما سال به سال به دانش ام افزوده شد و در کارم موفق تر شدم.

سال 93 از بسیج سازندگی وام گرفتم و  یک گلخانه  20 متری احداث کردم و همچنین سازه گلخانه 50 متری را ساختم. در ابتدا چون تعداد گها کم بود، برای سال اول گلخانه 20 متری را فعال کردم.

چه مقدار وام گرفتی و هزینه برپایی گلخانه چه مقدار بود؟

وامی که از بسیج سازندگی گرفتم چهار میلیون تومان بود.

گلخانه 20 متری یک میلیون و سیصد هزار تومان و گلخانه 50 متری تقریبا با پوشش پلاستیک UV و سایبان دو میلیون تومان هزینه برداشت.

البته جنس سازه گلخانه های من، از آهن می باشد که نسبت  به لوله های گالوانیزه هزینه کمتری در بر دارد. البته برای شروع کار مناسب است.

minookhabar30 2

احداث گلخانه چه هزینه های دیگری داشت؟

هزینه خرید گلدان، تهیه خاک گلدان، تهیه گل و گیاه پایه مادری برای تکثیر، وسایل گرمایش گلخانه(بخاری)، پوشش پلاستیک UV ، توری سایبان و سیستم تهویه.

برای احداث گلخانه بر روی پشت بام خانواده مخالفتی نکردند؟

در ابتدا پدرم با ساخت گلخانه روی پشت بام مخالف بود.

البته دلیل پدرم هم بادگیر بودن پشت بام بود اما با ساخت گلخانه و پرورش گل مخالف نبود.

سال 92 با هزینه نسبتا زیادی گلخانه ای روی پشت بامی که الان گلخانه 50 متری هست، ساختم اما چون اصولی نبود و سازه مناسبی نداشت، سال 93 در طوفان های شدید فصول بهار و تابستان به کلی ویران شد.

چه اتفاق ناگواری.

خدا را شکر نا امید نشدم و به واسطه وامی که مرداد ماه همان سال از بسیج سازندگی گرفتم، با مشورت دوستانم آقایان محسن علیپور( دکتری ماشین آلات کشاورزی) و حسن پسرکلو( کارشناس معماری)، طرح اولیه را طراحی و محاسبات را انجام دادیم تا به صورت اصول مهندسی و آیرودینامیک، سازه ای طراحی کنیم که در برابر بادهای شدید مقاوم باشد.

بعد از ساخت این گلخانه، گلخانه 20 متری را فعال کردم، چون تعداد گل ها کم بود.

سال 94 به واسطه این که تعداد گل ها زیاد شده بود، گلخانه 50 متری را فعال کردم. پاییز و زمستان سال 94 برعکس سال های قبل، سالی بود که بادهای خیلی شدید و طوفانی می وزید، اما چون سازه گلخانه اصولی ساخته شده  بود در برابر بادهای شدید دوام آورد.

minookhabar30 2

چند مدل گل در گلخانه خود داری؟

تقریبا 80 نوع گل پرورش می دهم.

روزانه چند ساعت صرف کارهای گلخانه می کنی؟

کمتر از یک ساعت، بعضی روزها هم در حد  سر زدن به گل ها. اما زمان قلمه زنی و کشت و کار وقت بیشتری را صرف آن می کنم. در کل سال بخواهیم حساب کنیم متوسط روزی یک ساعت می شود؛ کار گلخانه زمان مشخصی هم ندارد، مثلا این طور نیست که حتما صبح باید کار انجام بشود. هر زمانی می شود؛ صبح، ظهر، شب در کل هر وقت که وقت خالی داشته باشم به امورات آن رسیدگی می کنم.

کارهای گلخانه را به تنهایی انجام می دهی یا کسی هم کمکت می کند؟

همسرم خیلی کمکم می کند؛ در چیدمان گلدان ها در گلخانه، مرتب کردن گل ها، هرس و حذف شاخه ها و برگ های پیر گل ها، قلمه گیری و تعویض خاک کارهایی است که همسرم در آن به من کمک می کند.

حاصل دسترنج ات را چطوری به فروش می رسانی؟

با تبلیغاتی که انجام داده ام خودشان برای خرید مراجعه می کنند.

به نظر من اگر محصول تولیدی با کیفیت و قیمت مناسب باشد، نیاز به تبلیغ نیست و مشتری به مرور طالب محصول شما خواهد شد. همچنین مشتری اگر از خدماتی که دریافت می کند راضی باشد، مشتری بعدی را با خود خواهد آورد.

البته در مناسبت ها هم گاهی جلوی دفتر خدماتیم  نمایشگاه گل برگزار می کنم که در جلب مشتری و فروش تأثیر خوبی دارد.

در آمدش چطور است؟

هنوز در ابتدای راه هستم و خیلی زمان می برد که حاصل درآمد این کار و فعالیتم را ببینم. اما اگر تعداد گل هایم بیشتر شود، درآمدم هم  به طبع بیشتر خواهد شد.

درآمد عایدی از پرورش گل و گیاه را اگر با سرمایه، زمان و فضایی که صرف این کار کرده ام بسنجیم درآمد خوب و مناسبی دارد.

مردم وقتی می بینند روی پشت بام منزل تان گلخانه احداث کرده ای چه عکس العملی نشان می دهند؟

گاهی همسایه ها و دوستان را  به دیدن گلخانه می برم؛ وقتی داخل گلخانه را می بینند خیلی تعجب می کنند و فکر نمی کردند که چنین فضای زیبا و شادابی بالای این ساختمان باشد. با اینکه اطلاع داشتند که این بالا گلخانه است.

از این که به اقتصاد مقاومتی جامه عمل پوشاندی چه احساسی داری؟ چه صحبتی با هموطنان مخصوصا قشر جویای کار جامعه داری؟

خدا را شکر می کنم که از نگاه دست اندرکارن، یکی از فعالان عرصه اقتصاد مقاومتی هستم و به ندای رهبرم لبیک گفتم و اقتصاد مقاومتی رو در عمل نشان دادم. توصیه ام به دوستان و هم سن و سالانم که دنبال کار هستند، این است که دست از تلاش بر ندارند و هر کاری را که شروع می کنند، ادامه دهند و پشتکار داشته باشند. انسان اگر تلاش کند، به هر آنچه که می خواهد می رسد.

minookhabar30 2

minookhabar30 2

minookhabar30 2

minookhabar30 2

minookhabar30 2

minookhabar30 2

minookhabar30 2

minookhabar30 2

minookhabar30 13

minookhabar30 14

minookhabar30 15

عکس و مصاحبه: حسین مهدوی

انتهای پیام/

ارسال نظرات
پر بیننده ها