طه مروجی‌فر گفت: واردات برنج نتوانسته آن طور که انتظار می‌رفته به ثبات قیمت در سال‌های مختلف کمک کند و قیمت برنج تحت تاثیر واردات، نوسان‌های زیادی را تجربه کرده است.
کد خبر: ۸۸۴۵۷۵۸
|
۲۷ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۷:۱۸

طه مروجی‌فر کارشناس مسائل اقتصادی و متخصص در زمینه برنج  در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج، اظهار داشت: برنج، یکی از غلات مهم مصرفی انسان است و در بین غلات  تنها محصولی است که منحصرا برای انسان کاشت می‌شود. در ایران پس از گندم، برنج دومین محصول کشاورزی پر مصرف می‌باشد که مصرف آن پس از دهه 50 افزایش چشمگیری داشته است.

وی با بیان اینکه رویکرد متضادی در تولید و واردات برنج در کشورمان دیده می‌شود افزود: با وجود کاهش تولید در بعضی سال‌ها، واردات افزایش یافته است و در بعضی سال ها هم با وجود افزایش تولید، واردات نیز روند صعودی داشته است. این امر عدم هماهنگی تولید و واردات برنج را نشان می‌دهد.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: بخشی دیگر از نوسان‌ها را می‌توان به فقدان برنامه ریزی در واردات برنج مربوط دانست. از اینرو فقدان متولی در امر بازاریابی محصولات کشاورزی در کشور و پیش بینی نادرست شکاف بین عرضه و تقاضای برنج، تخمین درستی از نیاز وارداتی برنج صورت نگرفته است.

مروجی‌فر بیان داشت: از اینرو واردات برنج نتوانسته آن طور که انتظار می‌رفته به ثبات قیمت در سال‌های مختلف کمک کند و قیمت برنج تحت تاثیر واردات، نوسان‌های زیادی را تجربه کرده است.

ارسال نظرات