نامه سرگشاده چند تشکل دانشجویی استان خراسان جنوبی به وزیر بهداشت؛

به نظر می‌رسد کف گیر شما و دولت تدبیر به ته‌دیگ خورده است/ وزارت بهداشت ‌کارهای زمین‌مانده کم ندارد

چند تشکل دانشجویی استان خراسان جنوبی در نقد طرح تحول سلامت به مناسبت حضور وزیر بهداشت در این استان نامه ی سرگشاده ای نوشتند.
کد خبر: ۸۸۴۵۵۰۶
|
۲۱ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۷
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج دانشجویی از بیرجند، چند تشکل دانشجویی استان خراسان جنوبی در نقد طرح تحول سلامت به مناسبت حضور وزیر بهداشت دراین استان، نامه ی سرگشاده ای نوشتند.

در این نامه آمده است:

وزیر محترم بهداشت
جناب آقای دکتر قاضی‌زاده هاشمی
سلام‌علیکم
 
ضمن عرض خوشامدگویی به مناسبت حضورتان در خراسان جنوبی با توجه به این‌که دولت تدبیر امید روزهای آخر عمر خود را می‌گذراند لازم دانستیم که به‌صورت هرچند مختصر عملکرد وزارتخانه‌ی تحت مسئولیت شما را خدمتتان عرض کنیم و سؤالاتی نیز از محضرتان بپرسیم.

نمی‌توان از وزارتخانه‌ی شما حرف زد اما از طرح تحول سلامت چیزی نگفت. سرازیر شدن حجم عظیمی از اعتبارات عمومی به سمت وزارتخانه‌ی شما فرصت مناسبی بود تا با بهره‌گیری از آن بتوانید تحولات اساسی در نظام سلامت کشور ایجاد کنید. هرچند در ابتدای کار و با اجرایی شدن گام اول آن امیدها به تحول نظام سلامت کمی بیشتر شد اما باگذشت مدتی به نظر می‌رسد کف گیر شما و دولت تدبیر به ته‌دیگ خورده است و دیگر توانایی ادامه این طرح را ندارید.

طرح تحول نظام سلامت، بعد از بیش از دو سال که از اجرای شدن آن می‌گذرد به پرتگاهی رسیده است که بسیاری از کارشناسان از همان روز اول آن را پیش‌بینی می‌کردند ولی ظاهراً گوش شنوایی وجود نداشت؛ و آن این بود که مدیریت مبتنی بر تزریق منابع آن‌هم بدون اصلاحات ساختاری در نظام سلامت کشور نمی‌تواند راه گشا باشد. اگر بخواهیم خیلی صادقانه بگوییم درواقع شما در چند سال گذشته فقط خرج کرده اید و نه مدیریت و اصلاح.

متأسفانه برخلاف وعده‌های داده‌شده هنوز بسیاری از اقدامات طرح سلامت بر زمین‌مانده و یا ناقص اجراشده است. به‌طور مثال: گام دوم طرح که قرار بود در حوزه‌ی بهداشت تحول ایجاد کند هنوز با چالش‌های جدی مواجه است، هرچند انصافاً اقداماتی در حوزه بهداشت صورت گرفته است اما این اقدامات آن‌چنان تناسبی با اهداف ارائه‌شده برای طرح سلامت ندارد.

مدت‌ها از وعده‌ی وزارتخانه‌ی شما برای اجرای گام چهارم طرح تحول سلامت یعنی «تحول آموزش پزشکی» می‌گذرد اما این گام تاکنون در حوزه‌ی عملیاتی خروجی مناسبی نداشته است و تنها خروجی آن تدوین بسته‌های گام چهارم بوده است.

هم‌اکنون دولت از پس هزینه‌های طرح برنمی‌آید؛ بیمه‌ها نیز یارای پرداخت مبالغ هنگفت خدمات درمانی را ندارند و حال که چهار سال از دولت تدبیر می‌گذرد به نظر می‌رسد شما میراثی را برای دولت بعد به ارث گذاشته‌اید که مدت‌ها باید درگیر اصلاح حفره‌های بزرگ موجود در آن باشد.

موضوع دیگری که مانند بسیاری از بخش‌های دولت یازدهم در وزارتخانه‌ی شما هم مشاهده شد. مسئله‌ی فیش‌های نجومی بود. هرچند سال‌هاست که در رسانه‌ها بحث کارانه‌های چند صدمیلیونی برخی پزشکان مطرح می‌شود اما هر بار مسئولین به آن بی‌توجهی می‌کنند.

واقعیت این است که نظام پرداخت حقوق به پزشکان دارای مشکلات اساسی است؛ و شما به‌عنوان یکی از رکوردداران جراحی لیزیک چشم در کشور به‌خوبی می‌دانید که تا زمانی که کارانه پزشکان بر اساس تیغ جراحی و لیزر سنجیده می‌شود پرداخت‌های نجومی در بین پزشکان نیز ادامه خواهد یافت.

سطح‌بندی خدمات در قالب نظام ارجاع و پزشک خانواده یکی از آرزوهای دیرین کارشناسان نظام سلامت و از مواردی است که در قانون برنامه پنجم توسعه نیز به آن تصریح‌شده است؛ اما متأسفانه در چهار سال اخیر در وزارت بهداشت بر زمین ماند و هیچ اقدامی برای پیش بردن این طرح صورت نگرفت.

دیوار اعتماد بین پزشکان و جامعه سست و سست‌تر می‌شود پرونده قصورها و خطاهای پزشکی که منجر به فوت و یا نقص عضو و عوارض دیگر ازجمله به کما رفتن می‌شود در حال قطور شدن است. این پرونده قطور پر از اتفاقات ریزودرشت در رابطه با اشتباهات پزشکی است. برخی خیلی سروصدا کردند و برخی بی‌سروصدا به بوته فراموشی سپرده‌شده‌اند.

درحالی‌که آمار خطاهای پزشکی در کشورهای پیشرفته جهان به‌طور شفاف ارائه می‌شود اما متأسفانه در کشور ما وضع جور دیگری است؛ و تأسف‌بارتر از عدم اعلام شفاف خطاهای پزشکی نبود مرجع مناسب برای رسیدگی به این خطاها و دفاع از حقوق مردم و بیماران است. متأسفانه نظام پزشکی مسئول رسیدگی به شکایات بیماران است. که این مسئله یعنی پزشکان مرجع بررسی تخلفات پزشکان هستند. درحالی‌که منطقی‌تر آن است که برای رسیدگی بهتر به حقوق بیماران، محور بودن پزشکان در این مسئله کنار گذاشته شود و یک‌نهاد بی‌طرف این‌گونه شکایات را بررسی کند؛ و این در حالی است که در سیاست‌های نظام سلامت که از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ‌شده‌اند در چندین بند بر حقوق مردم و بیماران تأکید می‌کنند.

موضوع دیگری که در چهار سال عملکرد شما جای سؤال بسیاری را ایجاد می‌کند این است که چرا باوجود اهمیت مسئله‌ی طب سنتی و تأکید سیاست‌های کلی نظام سلامت بر روی آن شما اقدام به انحلال معاونت طب سنتی از ساختار وزارت بهداشت و تنزل آن به اداره کل دفتر طب سنتی، ایرانی – اسلامی کردید؟ البته پیش‌ازاین نیز شما با لغو مصوبه تأسیس دانشگاه طب سنتی نشان داده بودید که چندان دید مناسبی به طب سنتی ندارید.

خلاصه این‌که وزارت بهداشت ‌کارهای زمین‌مانده کم ندارد. ضمن تشکر از اقدامات مثبتی که در چهار سال اخیر انجام داده‌اید امیدواریم که در این چند هفته‌ی باقی مانده دولت تدبیر و امید و به‌خصوص وزارت بهداشت به‌جای دستاورد تراشی در حوزه‌های مختلف شفاف و صادقانه عملکرد خود را توضیح داده و قضاوت را به مردم بسپارد.

وَالسَّلَامُ عَلَى مَنِ اتَّبَعَ الْهُدَى
 

انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه بیرجند

جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه بیرجند

جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی بیرجند

ارسال نظرات
آخرین اخبار