خبرهای داغ:
با نزدیک شدن به ایام انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا و ریاست جمهوری بازار رقابت نامزدهای انتخاباتی داغ و داغ تر میشود بازاری که در آن میتوان هم دروغ دید و هم راست هم شایع و هم حقیقت
کد خبر: ۸۸۴۵۴۳۸
|
۲۱ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۹

به گزارش خبرگزاری بسیج در قزوین، در فضای انتخاباتی  بازار نمایش و خود بزرگ نمایی از سوی نامزدهای انتخاباتی به وفور دیده می‌شود در  مقطع  زمانی کوتاه که افراد با تمام ابزار و امکانات  اقدام به معرفی خود می نمایند و بسیار دیده شده است که تاثیر تبلیغات به دلیل فقدان سواد انتخاباتی  سبب رقم خوردن سرنوشتی تلخ با انتخابی ناآگاهانه  می شود که  در نهایت سبب می شود نتایج عملکرد منتخبین  با آنچه مورد انتظار انتخاب کنندگان است چندان قرابتی نداشته باشد.

انتخابات نه انتخاب یک فرد که انتخاب سرنوشت خود برای اینده نزدیک و دور است...انتخابی که میتواند تمام ارکان اقتصادی ، سیاسی و فرهنگی و اجتماعی کشور را تحت تاثیر خود قرار داده  و سعادت و یا شقاوت ملتی را رقم بزند

بر اساس تعریف  انتخاب فرایندی روانی شامل قضاوت درباره نقاط ضعف و قوت گزینه‌ های مختلف و برگزیدن یکی یا چند مورد از آنهاست و سواد عبارت است از  قدرت استدلال و تمیز فرد و افزایش آگاهی او در راستای افزایش کیفیت انتخاب .

در تعریف سنتی سواد، توانایی خواندن و نوشتن است و یا توانایی به‌کاربردن زبان برای خواندن، نوشتن، گوش‌دادن و سخن‌گفتن؛ ولی در مفهوم نوین این واژه به سطحی از خواندن و نوشتن که برای ارتباط کافی است گفته می‌شود و یا سطحی که یک فرد بتواند مفهوم را بفهمد و انگاره‌ها و اندیشه‌هایش را تا جایی که بتواند در آن جامعه سهیم باشد، بیان کند.

سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد(یونسکو) UNESCO) تعریف جدید  زیر را ارایه داده‌است: «باسوادی توانایی شناخت، درک، تفسیر، ساخت، برقراری ارتباطو محاسبهدر استفاده از مواد چاپ‌شده و نوشته‌شده مربوط به زمینه‌های گوناگون است. باسوادی زنجیره آموزشیرا که توانایی رسیدن به اهداف، توسعهٔدانشو پتانسیل، و شرکت کامل در جامعه‌ای بزرگتر را برای یک فرد فراهم می‌کند، دربر دارد.در تعریف جدید سواد ،مفاهیم گسترده تری از مفهوم سنتی آن در نظر گرفته شده است.

در کنار سواد نوشتاری ، سواد رسانهای ،سواد مالی ،سواد زیست محیطی  ، سواد  رایانه ای ، سواد عاطفی و تربیتی ،سواد انتخاباتی را نیز می توان مورد توجه قرار دادسواد انتخاباتی قدرت تحلیل و تجزیه  فرد در فضای انتخاباتی  و اتخاذ بهترین تصمیم است سوادی که از آن یاد می شود در واقع بهترین واکنش ما در  مواجه با اطلاعات گوناگون و انبوه تولید شده در فضای انتخاباتی  و اتخاذ مفید ترین تصمیم  جهت انتخاب کاندیدا اصلح  خواهد بود .

ارتقا سواد انتخاباتی در جامعه که میخواهد به سوی دموکراسی قدم بردارد سبب خواهد شد که مردم به دور از هیاهوی تبلیغاتی با اتکا به قدرت تحلیل وتشخیص خود مصلحت خود و جامعه را تشخیص داده وعوام فریبی و دروغ های راست نما فرد را به سمت  انتخاب نادرست سوق ندهد  سواد انتخاباتی توانایی فرد  انتخاب کننده در  ورود به عمق مسایل روز جامعه  و اجتناب از منافع زود گدز در مقابل منافع ملی و کلان است  شهروند دارای سواد انتخاباتی  منافع شخصی خود  را در  منافع جامعه و نسل های اینده  دیده و با درایت و بینش عمیقتری حق رای خود را خرج  می نماید.

جامعه ای که در آن سواد انتخاباتی رشد کرده باشد اثری از قوم گرایی،فامیل گرایی ،چهره گرایی وجود نخواهد داشت و انتخابات مبتنی بر شناخت کامل فرد از  نامزد انتخاباتی  و تطبیق آن با استاندارهای مورد تایید برای پست  مورد نظر خواهد بود .

سواد انتخاباتی جامعه را به سمت عقلانیت  سوق می دهد و بر این اساس افراد نوظهور و آزموده نشده  را حدف خوهد کرد با افزایش سواد انتخاباتی و دانش تحلیلی شهروندان احزاب به عنوان محورهای فعالیت های سیاسی جایگاه خود را یافته و فرد جهت تصدی جایگاهای دموکراسی نیابتی چون مجلس شورای اسلامی، شورای شهر و روستا ملزم  به عضویت در احزاب شناسنامه دار و شناخته شده   تایید  ان حزب جهت نامزدی خواهد بود.

متاسفانه فقدان بینش انتخاتی سبب هیجان زدگی جامعه در ایام انتخابات  و ظهور  اشخاص بدون شناسنامه و بدون شناسنامه سیاسی ، انتخاب بر اساس احساس  های زود گذر خواهد بود .

حضور چهره های سینما تلوزیون، ورزش و هنر و جای خالی متخصصین متبحر در ارکان دموکراسی مانند تایید غم انگیز انتخاب اشتباهی است  که نتیجه آن بحران های مدیریت شهری و کشوری در حوزه های تصمیم گیری گردیده است . قوم گرایی، شکل دیگری از بیسوادی انتخاباتی است اسیبی که به خاطر منافع کوتاه مدت قومیتی اسیب های بلند مدت اجتماعی را در بر داشته است .

فردی که دارای سواد انتخاباتی  است میداند که در ورای خصیه ظاهری افراد باید عملکرد گذشته ، تخصص و شخصیت اخلاقی وهویت سیاسی  فرد را نیز باید بشناسد و رای دهی نه بر اساس ظاهر و قومیت و ریخت و پاش های انتخاباتی و وعده های توخالی که مبتنی بر شناخت نقاط ضعف و قدرت و تحلیل آن باید باشد .

لذا توانمند سازی احاد مردم  در توسعه فکری و  افزایش قدرت تحلیل  و درک این مهم که تک تک ارا در سرنوشت کشوری که درآن زندگی میکنند دارای اهمیت به سزایی است.با توجه به همه گیر شدن استفاده اینترنت و شبکه های اجتماعی و گردش آزاد اطلاعات  شکل جدیدی از تبلیغات انتخاباتی را رواج داده است اما کمبود و یا نبود  نبود قدرت  تحلیل  در هرشکلی از تبلیغات سبب فاجعه خواهده   بود .رکن اصلی جهت دستیابی  به جامعه ای توسعه یافته افزایش آگاهی  مردم در تمامی سطوح می باشد .

فاطمه صدری

1002/ت30/ب

ارسال نظرات
پر بیننده ها