کارشناس ارشد کمیته کشوری تجویز و مصرف منطقی دارو مطرح کرد
کارشناس ارشد کمیته کشوری تجویز و مصرف منطقی داروی سازمان غذا و دارو گفت: درمان غیر مسئولانه و خودسرانه می‌تواند به جای ریشه‌کن کردن عفونت بیماری، باعث پیدایش عفونتی جدی‌تر و خطرناک‌تر شود.
کد خبر: ۸۸۴۴۲۷۲
|
۱۹ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۱

به گزارش خبرگزاری بسیج، نوشین محمد حسینی کارشناس ارشد کمیته کشوری تجویز و مصرف منطقی داروی سازمان غذا و دارو با بیان اینکه هیچ‌گاه نباید مصرف آنتی بیوتیک‌ها خودسرانه و بدون مشورت با پزشک صورت گیرد در توصیه‌ای نسبت به مصرف این نوع داروها، اظهار داشت: ممکن است علایم بیماری‌ها مشابه باشند اما درمان آنها متفاوت است و تشخیص این امر مسئولیتی برعهده پزشک است نه بیمار.

وی افزود: دوره درمان با آنتی‌بیوتیک باید کامل شود. حتی اگر علائم بیماری از بین رفته باشد. درمان غیر مسئولانه و خودسرانه می‌تواند به جای ریشه‌کن کردن عفونت باعث پیدایش عفونتی جدی تر و خطرناک‌تر گردد.

محمدحسینی اظهار داشت: اغلب علائم سرماخوردگی و گلودرد ناشی از عفونت‌های ویروسی است که آنتی بیوتیک در درمان آن بی تأثیر است و معمولا پس از 3 تا 5 روز خود به خود بهبود می‌یابد. بنابراین اگر پزشک تجویز آنتی‌بیوتیک را برای درمان لازم ندانست باید توصیه او را پذیرفت و اگر علائم بعد از یک هفته از بین نرفت مجددا باید به پزشک مراجعه کرد.

کارشناس ارشد کمیته کشوری تجویز و مصرف منطقی داروی سازمان غذا و دارو در ادامه گفت: بهتر است تصمیم‌گیری برای مصرف کردن یا نکردن این داروها را بر عهده پزشک معالج خود بگذارید تا از ایجاد خطر ذکر شده در آینده جلوگیری شود.

محمدحسینی در پایان افزود: به خاطر داشته باشید که در غیر این صورت ممکن است بیمار در آینده قربانی گونه های میکروبی مقاوم به درمان شود. تشخیص درست و به موقع برای استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها یکی از هنرهای پزشکان است تا بیمار با مصرف کمترین تعداد آنتی بیوتیک بهبود کامل یابد.

ارسال نظرات