پیگیری «بسیج» از اوضاع آشفته نرخ دستمزد کارگران -26
رییس کانون عالی کارگران استان البرز گفت: تعیین دستمزد کارگران متشکل از سه پازل دولت، کارفرما و کارگران است اما چند سالی است که دولت خود را کنار کشیده است.
کد خبر: ۸۸۴۳۸۶۸
|
۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۷:۱۹

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج، تعیین دستمزد کارگران هرساله در شورای عالی کار با حضور نمایندگانی از دولت، کارفرمایان و کارگران مشخص می شود.

تعیین این دستمزد به هر اندازه ای که باشد اغلب کفاف زندگی روز مره کارگران را نخواهد داد نکته جالب این است که اغلب دستمزدها بر اساس میزان تورم سالیانه تعیین می شود اما دولت ها به خاطر اینکه میزان تورم واقعی را اعلام نمی کنند همواره کارگران متضرر می شوند.

بسیج در نظر دارد تا طی چند گزارش پیوسته موضوع تعیین دسمزد کارگران رادر سال 96 پیگیری کند لذا بر آن شدیم تا با چند تن از نمایندگان و کارشناسان گفتگو کنیم.

طی گزارش های پیشین برخی از نمایندگان سابق مجلس و نمایندگان شورای عالی کار در خصوص تعیین دستمزد کارگران اظهار نظر کردنداما در راستای ادامه گزارش ها، گفتگویی با عضو سابق کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی ترتیب داده ایم که از نظرتان می گذرد:

دولت مکلف است به تمام ملت ایران ازجمله کارگران خدمات دهد

علی اصلانی، رییس کانون عالی کارگران استان البرز، در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج، با اشاره به اوضاع اقتصادی کشور و تبعض های مالی و اتخاذ راهکاری مناسب در این زمینه گفت: تعیین دستمزد کارگران متشکل از سه پازل دولت، کارفرما و کارگران است اما چند سالی است که دولت خود را کنار کشیده است که به نظر من این کار خلاف قانون است.دولت مکلف است به تمام ملت ایران خدمات بهداشتی، درمانی،کار و حقوق دهد.

وی افزود: وقتی قانون اساسی این کار را برعهده دولت گذاشته است چطور مسئولین با چه مجوزی خود را کنار می کشد تا کارفرما و کارگر با هم بنشینند و به هر عددی توافق کردند دولت هم آن عدد را اعلام کند.

اصلانی تصریح کرد: این کار که شق القمر نیست به نظر من دولت باید بیاید وسط و کمک کند به عنوان مثال امسال پیشنهاد دادیم که اکنون دولت از هر آن چیزی که در جمهوری اسلامی خرید و فروش می شود 9 درصد ارزش افزوده می گیرد و دولت 3 درصد از این 9 درصد را به عنوان سبد کالا به کارگر دهد و به حقوق و دستمزد کارگران کمک کند.

چون ما کارگران هم، جزیی از مردم ایران هستیم. چطور دولت از بودجه نفت به کارمندان خود حقوق می دهد اما به کارگرانی که 50 میلیون نفر از جمعیت کشور را تشکیل می دهند و از ابتدای انقلاب اسلامی نسبت به همه اقشار در صحنه بوند و بیشترین شهید، ایثارگر و... تقدیم جامعه کرده اند از بودجه نفت دستمزد نمی دهد!!انتظار می رود تا دولت پای کار بیاید و به کارگران چنین کمکی کند.

ارسال نظرات