نمونه موفق همکاری بسیج و آموزش و پرورش «طرح هجرت 3» است که الگوگیری از این طرح به منظور بهبود همکاری ها در سایر زمینه ها بین این دونهاد انقلابی توصیه می شود.
کد خبر: ۸۸۴۳۷۷۷
|
۱۷ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۴

به گزارش سرویس بسیج فرهنگیان خبرگزاری بسیج، مرتضی زارع: تحقق اهداف و آرمان های انقلاب اسلامی از جمله احیای تمدن عظیم اسلامی و حضور فعال و پیشگامانه  در میان سایر ملل در  همه عرصه های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و علمی  نیازمند تلاش و کوشش و برنامه ریزی کلان و نقشه راه است که آموزش و پرورش  نیز برای موفقیت در این عرصه از این امر مستثنی نیست.

در سه دهه گذشته تلاش هاي مهم و قابل تقديري از سوي مسئولان و دست اندركاران نظام تعليم و تربيت براي بهبود و اصلاح نظام آموزشي كشور به عمل آمد كه خوشبختانه نتايج مثبت و مفيدي نيزداشته است؛ ليكن هنوز آموزش و پرورش با چالش هاي جدي روبرو است و خروجی آن در تراز جمهوري اسلامي ايران و پاسخگوي تحولات محيطي و نيازهاي جامعه نیست.

سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به منزله نقشه راه در تحقق اهداف کلان آموزش و پرورش کشور است. با توجه به تاکیدات صورت گرفته در بخش های مختلف این سند مبنی بر لزوم همکاری نهاد آموزش و پرورش و به خصوص مدرسه با سایر نهاد ها و ارگانهای فعال در زمینه های فرهنگی  از جمله بسیج مستضعفین، ابعاد مختلف نقش هایی که بسیج  می تواند در آموزش و پرورش و تحقق اهداف کلان سند تحول بر عهده بگیرد؛ بدین شرح است:

1- ایجاد عدالت آموزشی در مناطق محروم و تقويت و نهادينه سازي مشاركت اثربخش و مسئولیت پذیری مردم، خانواده و نهادهای اقتصادی، مدیریت شهری و روستايي و بنیادهای عام المنفعه در نظام تعلیم و تربيت رسمي عمومي.

2- نقش معلم بسیجی در ارتقاء معرفت و بصیرت دینی، سیاسی  و تعالی معنوی و اخلاقی همکاران و دانش آموزان.

در این میان نمونه موفق همکاری بسیج و آموزش و پرورش «طرح هجرت 3» و الگوگیری از این طرح به منظور بهبود همکاری ها در سایر زمینه ها بین این دونهاد انقلابی است.

کارکردها  و ویژگی های معلم بسیجی

معلمان بسیجی می توانند کارکردهای مختلفی در حوزه های فرهنگی، اجتماعی، علمی، سیاسی و نظامی داشته باشند و در شرایط بحرانی مسئولیت های بزرگ و سنگینی را عهده دار گردند و با توجه به قابلیت های فراوانی که در آموزش و پرورش وجود دارد با اعمال مدیریت صحیح به خوبی از عهده نقش‌ها‌ی ماموریتی و حضور در صحنه های مختلف اجتماعی برآیند.

هدف های عملیاتی وراهکارهایی که برای رشد و پیشرفت آموزش و پرورش با الگوی بسیجی به نظر می رسد بدین شرح است:                  

توسعه ي فرهنگ و سواد قرآني با اصلاح برنامه ها و توانمند سازي معلمان  و ایجاد ساز و کارهای ترويج و نهادينه سازي فرهنگ ولایت مداری تولي وتبرّي، امربه معروف و نهي از منكر، روحیه جهادی و انتظار.

تقويت ایمان، بصيرت ديني و باور به ارزش هاي انقلاب اسلامي و توانمند سازي مربیان و دانش آموزان براي وفاداري و حمايت آگاهانه از اين ارزشها و مواجهه هوشمندانه با توطئه هاي دشمنان با استفاده از ظرفیت برنامه های آموزشی و تربیتی آموزش و پرورش و مشارکت خانواده و سایر نهادها.

استفاده از ظرفيت  فعاليت هاي برون مدرسه به ويژه مساجد و كانون هاي مذهبي براي تقويت معرفت و باور به معارف الهي به ويژه اعتقاد به توحيد و معاد و ولايت و انتظار با رويكرد قرآني و عقلاني در دانش آموزان.

ايجاد شبكه اي از محيطهاي يادگيري مانند پژوهش سراها، اردوگاه ها  و ساير مراکز مشابه و برقراري تعامل اثربخش مدارس با اين محيط ها، با رعايت اصل غني سازي محيط مدرسه و با همكاري ساير دستگاه ها.

بستر سازي براي حضور فعال دانش آموزان در تشکل هاي رسمي و قانوني مرتبط با اتکا به ظرفيت هاي درون و برون آموزش وپرورش از قبيل: بسيج دانش آموزي، کانون های علمي و فرهنگي وانجمن اسلامي دانش آموزان.

مشاركت فعال آموزش وپرورش در مواجهه با نيازهاي فوري و عمومي جامعه از قبيل شیوع بیماری های فراگیر، زلزله، رفع بیسوادی، حاکمیت قوانین و مقررات، حفظ و پا کیزگی محيط زيست، خدمت به محرومين، حر کتهاي خيرخواهانه مردمي وانقلابي ازطريق برگزاري دوره ها، اردوهاي آموزشي و توجيهي براي آماده سازي مربيان ودانش آموزان.

بسیج در عرصه های فوق الذکر برنامه های بسیاری را می تواند با همکاری آموزش و پرورش اجرایی نماید که از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره نمود.

الف:برنامه ریزی جهت برگزاری دوره های ضمن خدمت مشترک در ارتباط با باز آموزی فرهنگیان در ارتباط با قرائت و تجوید و مفاهیم قرآن کریم.

ب: برنامه ریزی جهت برگزاری اردوهای معرفتی بصیرتی به صورت دوره های ضمن خدمت به منظور اعتلای بصیرت دینی و معرفتی فرهنگیان و همچنین دانش آموزان بسیجی .

ج:برگزاری برنامه های فوق برنامه با محوریت مدرسه و بسیج محله به صورت مشترک و هماهنگ در ایام فراغت دانش آموزان با موضوعات (هنری ، ورزشی ، قرآنی...) با هماهنگی مدیر و مربیان و آموزگاران آموزشگاه و فرماندهان پایگاه های مقاومت.

د:ایجاد زمینه های لازم  جهت برگزاری و اجرای دوره های  امداد و نجات ، پاکسازی محیط زیست ، کمک به محرومین ، سواد آموزی افراد بی سواد توسط دانش آموزان بسیجی در مقاطع مختلف تحصیلی به صورت برنامه مشترک مدرسه و بسیج در قالب برنامه درسی تلفیقی در سطح کشور به اجرا درآید.

و: ایجاد زمینه لازم جهت مشارکت اولیای دانش آموزان در طرح شجره طیبه صالحین با موضوعات تربیت دینی و اخلاقی دانش آموزان ، بصیرت دینی و حلقه های قرآنی و تفسیر قرآن ، ولایت فقیه و سایر موارد ضروری می توان اشاره نمود.

 

بررسی نقش هایی که یک معلم بسیجی می تواند در تحقق اهداف سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به برعهده بگیرد.

در بیانیه ارزش های سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در رابطه با معلم آمده است:

«نقش معلم به عنوان هدایت کننده و اسوه ای امين و بصير در فرآیند تعلیم وتربيت و موثرترين عنصر در تحقق ماموریت های نظام تعلیم و تربيت رسمي عمومي.»

در بیانیه ارزش ها در رابطه با ویژگی های معلم بر نقش معلم به عنوان هدایت کننده و اسوه ای امين و بصير در فرآیند تعلیم وتربيت و موثرترين عنصر در تحقق ماموریتهاي نظام تعلیم و تربيت رسمي عمومي معرفی گردیده و بصیرت و تعالي در زمينه هاي گوناگون عبادي – اخلاقي، اعتقادي، سياسي ،اجتماعي وفرهنگي از شاخص های یک معلم محسوب شده است.

در بخش هدف های عملیاتی و راهکارها بر:ارتقاء معرفت و بصیرت دینی ، انقلابی و سیاسی برای رشد و تعالی معنوی و اخلاقی معلمان و دانش آموزان و مشارکت برای ارتقاء معنوی خانواده. بازنگري و بازسازي ساختارها و رویه ها درنظام تعلیم و تربيت رسمي عمومي،  توسعه مستمر شایستگی ها و توانمندیهای اعتقادی ، تربیتی ، علمی و حرفه ای فرهنگیان.

برنامه ريزي و به کارگيري امکانات و فرصت هاي اجتماعي براي اعتلاي فرهنگ عمومي در تكريم و پاسداشت مقام معلم با تاکيد بر استفاده از ظرفيت رسانه ملي.

تدوين نظام جامع حمايت از پژوهشگران حوزه آموزش و پرورش و هدايت موضوعات و اهداف پژوهشي در راستاي تحقق اهداف تعليم و تربيت رسمي.

استفاده بهینه از ظرفيت هاي موجود براي گسترش فرهنگ تفكر و پژوهش در بين مدیران، مربيان و تأمين پژوهشگر مورد نیاز نظام تعلیم وتربیت رسمی عمومی و حمایت از پژوهشگران فعال و مجرب.

معلم بسیجی در این تحقق این بخش از سند تحول بنیادی آموزش و پرورش می تواند برنامه ها و طرح های زیر را عملیاتی نماید:

ایجاد شرایط و امکانات لازم جهت تحقق برنامه ها واهدافی در ارتباط با  مقابله با تهاجم فرهنگی، رشد متعادل و همه جانبه جوانان، افزایش اعتماد به نفس در جوانان از طریق اعطای مسئولیت های فرهنگی و اجرای وطرح های ابتکاری در زمینه های مختلف در سطح آموزشگاه ، تحقق جنبش نرم افزاری و ایجاد شرایط تحقیق و پژوهش و اندیشه ورزی در عرصه جامعه از طریق برگزاری مسابقات علمی در سطح آموزشگاه، مناطق اموزش و پرورش ، استان و کشور به منظور ایجاد خودباوری در بین دانش آموزان ،تولید علوم دین محور با فراهم آوردن شرایط لازم به منظور ایجاد گفتمان و تبادل افکار بخصوص در سطح علوم انسانی  ، اقدامات امدادی و اجتماعی  ، مشارکت در سازندگی مناطق محروم در قالب طرح های مختلف ازجمله طرح هجرت 3 ، تقویت بنیه نظامی و روحیه دفاعی از طریق درس آمادگی دفاعی، حفظ ارزش های اسلامی و ملی در جوانان از طریق برگزاری مناسبت های دینی و ملی در سطح آموزشگاه و جذب همه دانش اموزان و همکاران فرهنگی به منظور هر چه با شکوه تر برگزار کردن مناسبتها و فعالیتهای مورد نیاز در رشد فکری و معنوی دانش آموزان که معلم بسیجی دارای نقش محوری می بایست داشته باشد.

طرح هجرت 3 نمونه هنمکاری دو نهاد بسیج و آموزش و پرورش

در مقدمه آيين نامه اجرايي طرح مشاركت دانش آموزان در فعاليت هاي عمراني فضاهاي آموزشي و پرورشي «هجرت 3» آمده است: ضرورت توجه به نوجوانان و جوانان و به كارگيري توان فكري و اجرايي آنها به عنوان يك سرمايه عظيم و گنج پنهان در بدنه جامعه، آينده اي روشن و فرصتي كم نظير را فراروي نظام مقدس جمهوري  اسلامي ايران قرار مي دهد.

هدف كلي اين طرح بهبود اوقات فراغت دانش آموزان با استفاده از نيروي نشاط جوانان براي سازندگي كشور براساس مباني اعتقادي، اخلاقي، اجتماعي و اقتصادي با مشاركت فعال دانش آموزان، فرهنگيان، دانشجويان مراكز تربيت معلم در فعاليت هاي عمراني، فضاهاي آموزشي و پرورشي است.

با توجه به گستردگی اجرای این طرح در سطح کشور و همچنین مشارکت فعال همه ارگانها از جمله حلال احمر ، سپاه و بسیج به عنوان پشتیبانی مالی و لجستیکی طرح و همچنین دانش آموزان و فرهنگیان بسیجی به عنوان پشتیبانی انسانی طرح و هدف ارزشمند بازسازی 10 درصدی ساختمان ها و امکانات مدارس مناطق محروم و موفقیت مناسب آن، از این طرح به عنوان الگو و نمونه می توان در اجرای سایر طرح ها و برنامه ها استفاده نمود از جمله:

الف:اجرای طرح سواد آموزی کودکان و نوجوانان بازمانده از تحصیل با همکاری دانش آموزان بسیجی در مناطق دور افتاده و محروم از امکانات .

ب: اجرای طرح روخوانی و روان خوانی قرآن کریم (کودکان دوره ابتدایی)، صوت و تجوید و تفسیر(نوجوانان دوره متوسطه) با همکاری نوجوانان بسیجی قاری و حافظ قرآن کریم به منظور آشنا نمودن دانش آموزان با قرآن کریم در ایام تعطیلات تابستان.

ج: اجرای طرح نهضت نرم افزاری و ساخت چندرسانه ای های آموزشی متناسب با اهداف و محتوای کتب درسی توسط دانش آموزان بسیجی و آشنا نمودن دانش آموزان با آسیب ها و نحوه استفاده صحیح از کامپیوتر.

 


ارسال نظرات