اسکندری گفت: اقتضای عقلانیت سیاسی در شرایط کنونی پذیرش واقعیت وحدت است و ما باید بتوانیم این انتخابات را به نحو احسن به پیش ببریم.
کد خبر: ۸۸۴۳۶۶۰
|
۱۶ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۸:۵۶
به گزارش خبرگزاری بسیج،هر چه زمان به روز ثبت نام نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری نزدیک می‌شود سیر تحولات در اردوگاه‌های سیاسی نیز شدت می گیرد. در جناح اصولگرا نامزدی حجت الاسلام رئیسی قطعی به نظر می رسد و با این اتفاق قالیباف نیز عدم حضور در عرصه کاندیداتوری انتخابات ریاست جمهوری را رسما اعلام کرد.

صالح اسکندری عضو شورای مرکزی موتلفه و از فعالان مجموعه جمنا گفت: رئیسی با تیم به عرصه انتخابات ریاست جمهوری می آید و قالیباف نیز معاون اول او خواهد بود.

مشروح این گفتگو را در ادامه بخوانید.

***
شما عضو جمنا و عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی هستید، اخباری مطرح می شود درباره اینکه موتلفه ساز جدایی از جمنا را کوک کرده است، آیا این اخبار صحت دارد؟

موتلفه از بدو فعالیت های انتخاباتی خود رسما اعلام کرد در چارچوب هم افزایی و همگرایی بین مجموعه های معتقد به انقلاب همراه خواهد بود و ساز جدایی نخواهد زد. البته این منافاتی با معرفی نامزد حزبی نداشت، لکن در شرایط کنونی که یک اقبال عمومی نسبت به آقای رئیسی در جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی به وجود آمده تصور می کنم حزب موتلفه اسلامی نیز به این اقبال عمومی پایبند باشد و بتواند این موضوع را بپذیرد. فکر می کنم در روزهای آتی آقایان در حزب موتلفه اسلامی نیز این موضوع را قبول کنند و همان طور که اعلام کردند پرچمدار وحدت باشند.

اما گویا آقای میرسلیم میثاق نامه جمنا را امضا نکرده؟

یک مصوبه ای شورای مرکزی موتلفه در نیمه اول سال گذشته داشت که براساس آن نامزد حزب باید تابعی از شورای مرکزی موتلفه باشد اما با توجه به اینکه اعضای ارشد و مطرح حزب در جبهه مردمی نیروهای انقلاب حضور دارند، تصور می کنم مهندس میرسلیم نیز تابعی از خردجمعی است و اقتضای عقلانیت سیاسی در شرایط کنونی پذیرش واقعیت وحدت است و ما باید دو ظرفیت را با هم در کنار یکدیگر داشته باشیم تا بتوانیم این انتخابات را به نحو احسن به پیش ببریم. نخست آنکه فردی که به عنوان نامزد معرفی می شود ظرفیت ایجاد وحدت بین اضلاع مختلف جریان اصولگرایی را داشته باشد ثانیا این فرد ظرفیت اقبال اجتماعی داشته باشد.

یعنی دو ویژگی ایجاد وحدت بین اضلاع مختلف جریان اصولگرایی و ظرفیت اقبال اجتماعی در آقای میرسلیم وجود ندارد؟

الان ظرفیت وحدت در آقای رئیسی به وجود آمده است و تقریبا همه جریانات اصولگرایی روی نام او متفق القول هستند و ظرفیت اجتماعی هم براساس افکارسنجی های اخیر نشان می دهد ایشان قابلیت افزایش ظرفیت اجتماعی را دارد. البته این منافات ندارد که ما یک تجمیعی را بین سایر افراد هم داشته باشیم. یعنی اینکه آقای رئیسی به عنوان نامزد نهایی و یک تیم مشتمل بر معاون اول و برخی وزرا در کنار او معرفی شود می تواند آن ظرفیت اجتماعی را هم به وجود بیاورد.

یعنی آقای میرسلیم قبول می کند که یکی از اعضای کابینه آقای رئیسی باشد؟

حالا این بسته به رایزنی های آتی دارد. من مطلع هستم بین 10 نامزدهای نهایی درباره مسائل آتی کشور جلساتی مستمری وجود دارد برخی برنامه های اقتصادی هم نهایی شده است و قرار است در چند روز آینده طرح ها و برنامه های اقتصادی مبتنی بر نام سال مطرح شود.

آقای میرسلیم هم جزء آن 10 نامزد نهایی است که با یکدیگر برسر مسائل مختلف جلسه دارند یا خیر؟

مجموعه نامزدهایی که جبهه مردمی نیروهای انقلاب معرفی کرد اینها جلساتی را با هم دارند و نتیجه نهایی آن است که یک تیم به مردم معرفی شود. البته فردا 17 فروردین 5 نامزد مشخص می شوند از میان آنها تعدادی در انتخابات نام نویسی می کنند.

آیا امکان دارد که موتلفه بر حمایت از نامزد حزبی خود پافشاری کند؟

من فکر می کنم اگر چنین احتمالی وجود داشته باشد منوط به توافق نهایی با جبهه مردمی نیروهای انقلاب است و ممکن است به عنوان یک تاکتیک انتخاباتی جبهه مردمی نیروهای انقلاب تشخیص دهد که یکی از احزاب هم نامزدی را درصحنه انتخابات ریاست جمهوری داشته باشد اما اگر جمنا به این جمع بندی برسد که با نامزد واحد در انتخابات حضور پیدا کند و هیچ فردی به غیر از نامزد واحد ثبت نام نکند مطمئنا موتلفه نیز این کار را انجام نخواهد داد.

 آقای جلیلی بالاخره سازوکار جمنا را برای رسیدن به نامزد واحد نپذیرفت دو قطبی که بین آقای رئیسی و آقای جلیلی در انتخابات اتفاق می افتد به نظر شما در رأی اصولگرایان هم افزایی می کند یا موجب شکنندگی سبد رأی اصولگرایان خواهد شد؟

آخرین اطلاعی که دارم آقای جلیلی اعلام کرده اگر آقای رئیسی نامزد انتخابات ریاست جمهوری بشود با آقای رئیسی رقابت نخواهد کرد معنای حرفش این است که یا ثبت نام نمی کند یا ثبت نام می کند اما بعد به نفع آقای رئیسی کنار می رود. لکن براساس شرایط اجتماعی و شرایط سیاسی حاکم بر کشور، اقتضای عقلانیت سیاسی حکم می کند که آقای جلیلی اصلا در انتخابات نام نویسی نکند چون او بالقوه واجد 10 میلیون رأی است یعنی 4 میلیون رأی متعلق به خود اوست و 6 میلیون به رقیبش اضافه می کند. طبعا انتظار این است که این اتفاق نیفتد. به عبارت دیگر نظرسنجی ها نشان می دهد رأی منفی آقای دکتر روحانی نزدیک به 38 درصد است ثبت نام آقای جلیلی موجب می شود آرای خاکستری به نفع آقای روحانی فعال بشود و ما شاهد توقف رأی منفی آقای روحانی خواهد بود.

اینکه گفته می شود آقای رئیسی در قالب جمنا یا پایداری به انتخابات ریاست جمهوری ورود نمی کند و نامزدی مستقل و فراجناحی خواهد بود چقدر صحت دارد؟

با توجه به اینکه آقای رئیسی در جلسه دوم مجمع عمومی جبهه مردمی حضور پیدا می کند و رسما درخواست جدی از سوی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی برای حضور او وجود دارد تصور می کنیم فعالیت حزبی و تشکیلاتی جبهه مردمی باعث این اقبال و رویکرد شد. البته شخصیت آیت الله رئیسی به گونه ای است که با توجه به تولیت آستان قدس رضوی باید یک طراز فراجناحی برای ایشان در نظر گرفت اما نمی توان منکر این شد که جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی در شکل گیری این اقبال و موقعیت و وضعیت سیاسی بی تأثیر بود. مطمئنا رأی گیری که در اجلاسیه اول جبهه مردمی نیروهای انقلاب انجام و آقای رئیسی نفر اول نامزدها شد در تصمیم او موثر بود و با توجه به اخبار استعفای ایشان از هیأت نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری می توان گفت نامزدی شان در انتخابات قطعی است. البته این به معنی آن نیست که در کنار او افراد دیگری معرفی نشوند و این افراد ظرفیت اجتماعی را به ایشان اضافه نکنند. ما در انتخابات شاهد حضور آقای رئیسی با معاون اولی آقای قالیباف را خواهیم بود که البته دیگرانی هم به عنوان وزرا معرفی می شوند تا مردم با یک جمع رو به رو شوند و بتوانند به یک جمع رأی بدهند.
 
منبع:نامه نیوز
ارسال نظرات