خبرهای داغ:
معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد استان قزوین:
معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد استان قزوین: کمک هزینه جهیزیه همه متقضایان در سال 95 پرداخت شد به طوری که در حال حاضر مددجوی در انتظار دریافت کمک هزینه از سال 95 برای سال جدید نداریم.
کد خبر: ۸۸۴۳۴۴۶
|
۱۶ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۸

به گزارش خبرگزاری بسیج در قزوین، رضا کارگر معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد استان قزوین با اشاره به سیاست اخیر رئیس کمیته امداد مبنی بر پرداخت کمک هزینه‌های جهیزیه، به تمام افراد لیست انتظار نوبت دریافت جهیزیه تا پایان سال، بیان کرد: بحث ازدواج در کمیته امداد بسیار مهم است و رئیس کمیته امداد دغدغه و تاکید زیادی برای صفر کردن پشت نوبتی‌های جهیزیه دارند و باید بگوئیم در این خصوص تصمیمات جهادی گرفته شده تا تمامی دختران و پسران دم بخت و بانوان در آستانه ازدواج مجدد را بتوانیم سامان دهیم.

وی ادامه داد: سال 95 در مجموع یک هزار و دو نفر متقاضیان پشت نوبت برای دریافت کمک هزینه جهیزیه و هدیه ازدواج پسران در نوبت داشتیم که براساس برنامه ریزی انجام شده تسهیلات به همه متقاضیان پرداخت شده به طوری که در حال حاضر مددجوی در انتظار دریافت کمک هزینه از سال 95 برای سال جدید نداریم.

معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد استان قزوین اضافه کرد: تسهیلات پرداخت بالغ بر 22 میلیارد ریال بوده که 51 نفر در شهرستان آبیک، 95 نفر در البرز، 108 نفر در بوئین زهرا، 155 نفر در تاکستان، 541 نفر در قزوین و 51 نفر در آوج دریافت کرده اند.

وی با بیان اینکه مبنای بازماندگی دختران از ازدواج، سن این دختران تعیین شده که با توجه به شاخص‌های علمی که تا سن 30 سالگی را برای باروری زنان مناسب می‌دانند و ما نیز سن 25 سال را مبنای بازماندگی از ازدواج تعیین کردیم گفت: در بررسی‌های انجام شده برای علت یابی و ریشه یابی عدم ازدواج این تعداد از دختران متوجه شدیم که در وهله اول مشکلات اقتصادی و پس از آن نیز مشکلات فرهنگی علت تعویق ازدواج دختران تعیین شده است.

این مسئول ادامه داد: سعی داریم با برگزاری کلاس‌های آموزشی و اردوی‌های فرهنگی برای این دختران، مبانی ازدواج درست را به آنها آموزش دهیم تا سطح آگاهی آن‌ها در خصوص ازدواج افزایش یابد، چرا که در کنار مشکلات اقتصادی احصا شده مشخص شد که مشکلات فرهنگی نیز مانعی بر ازدواج این دختران است که می‌توان تنها با ارائه بسته‌های آموزشی و یا مداخلات مناسب برای ادامه تحصیل این دختران، این مشکل را مرتفع کرد.

کارگر مطرح کرد: در برخی استان‌ها مراجعاتی از سوی مددجویان داریم که به دلیل مشکلات اقتصادی در آستانه ازدواج اجباری قرار دارند و این در حالی است که می‌توان با ارتقا سطح فرهنگ خانواده‌ها مانع بروز چنین رفتارهایی باشیم.

کارگر با تشریح اقدامات کمیته امداد امام خمینی برای ارائه بسته‌های حمایتی ازدواج به دختران و پسران خاطرنشان کرد: کمیته امداد امام خمینی (ره)، یکی از وظایف خود را رسیدگی به دختران و پسران در آستانه ازدواج می‌داند که بر همین اساس ارائه کمک هزینه ازدواج را دستور کار قرار دادیم، در واقع تلاش کمیته امداد در ارائه تسهیلات قرض الحسنه ازدواج مددجویان است تا با کمک مالی و حمایت های معنوی بستر ازدواج آسان و موفق برای مددجویان فراهم شود.

وی با بیان اینکه ما خود را نسبت به آینده مددجویان مسئول می‌دانیم و می‌خواهیم دختران و پسران کمیته امداد با شرایط خوب راهی خانه بخت شوند، تصریح کرد: در همین راستا بسته‌های خدمتی طراحی شده است که تحت سه راهبرد ذیل برنامه تحکیم بنیان خانواده در حال اجرایی شدن است که برهمین اساس به نوعروسان در شرف ازدواج جهیزیه داده می‌شود و کمک هزینه ازدواج نیز برای پسران در نظر گرفته شده است.

معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد استان قزوین از ارائه بسته جدید کمیته امداد برای زنان سرپرست خانوار خبرداد و اعلام کرد: کمیته امداد بسته تشویقی خاصی نیز برای ازدواج مجدد زنان سرپرست خانوار در نظر گرفته است چراکه این مهم نه تنها تأثیر فرهنگی در زن سرپرست خانوار و فرزندش دارد بلکه در توانمندسازی وی نیز موثر است.

وی توضیح داد: این زنان با این شرایط سنی احساس بلاتکلیفی می‌کردند و تجربه نشان داده است که مسیر توانمندسازی آنها از مسیر ازدواج، بهتر میسر می‌شود؛ ازاین ‌رو کمیته امداد برای ازدواج این افراد وارد عمل شده؛ بدیهی است نقش کمیته امداد در این میان نقش حمایت‌گرانه، مشاوره‌ای، تسهیل‌گر و بدون ورود مستقیم به موضوع و جزییات مترتب بر آن است.

کارگر با بیان اینکه کمک‌های مالی ارائه شده بلاعوض هستند، یادآورشد: هدف کمیته امداد ترویج سبک ازدواج آسان با الگوی ایرانی - اسلامی‌ است برهمین اساس با برگزاری کلاس و کارگاه‌های آموزشی برای نوعروسان و زوجین آنها را به برگزاری مراسمات ساده دعوت می‌کنیم.
1001/پ30/ب

 

ارسال نظرات
پر بیننده ها